Terusan Istanbul Pemangkin Kemakmuran Turki

 

   Presiden Turki semasa pecah tanah projek. Foto Sumber: AA

GLOBAL | Turki menyasarkan untuk menyiapkan Terusan Istanbul (Kanal Istanbul), sebuah projek jalan air mega di pinggir Istanbul, dalam enam tahun dengan kos sekitar $ 15 bilion (TL 131,49 bilion), kata Presiden Recep Tayyip Erdoğan pada 26 Jun 2021.

Portal Berita Turki DAILY SABAH melaporkan Presiden menyatakakan bahawa pendapatan diperolehi dari kapal yang melalui terusan dan elemen-elemen lain dari projek itu, terutama pelabuhan dirancang, memungkinkan Terusan Istanbul "dengan mudah membiayai sendiri," yang membolehkan Turki menyelesaikan "satu lagi kerja kelas dunia dibiayai dengan hasilnya sendiri ” tanpa membebankan kerajaan.

Bercakap pada upacara pecah tanah jambatan Sazlıdere, yang menandakan permulaan rasmi projek terusan itu, Erdoğan berkata bahawa kerajaan membuka halaman baru dalam sejarah  Turki.

Erdoğan mengatakan bahawa sebanyak enam jambatan akan dibina di Terusan Istanbul, salah satunya dibina pada 26 Jun 2021.

"Kami menganggap Terusan Istanbul sebagai projek untuk menyelamatkan masa depan Istanbul," kata presiden. 

Beliau menyatakan bahawa rata-rata 45,000 kapal melewati Bosporus setiap tahun, sementara jumlahnya sekitar 3,000 pada tahun 1931.

Dengan menyatakan bahawa tujuan projek Terusan Istanbul adalah untuk menjamin keselamatan warga dan harta benda di sepanjang Bosporus, Erdoğan berkata bahawa projek itu juga akan menjamin integriti sejarah dan budaya Bosporus.



Foto Sumber: Facebook Kanal Istanbul

"Mengurangkan masa menunggu di pintu keluar Bosporus dan menghilangkan masalah yang disebabkan oleh kesukaran navigasi di selat juga antara objektif projek. 

"Tentunya, kita perlu menambahkan elemen strategik yang lain, kerana negara kita memainkan peranan lebih aktif dalam perdagangan global dan mendapat bahagian lebih besar dari koridor pengangkutan dan logistik,” katanya.

Projek ini membayangkan kawasan penempatan kapasiti 500,000 orang dan penciptaan kawasan penempatan alternatif untuk mempersiapkan metropolis bagi berhadapan dengan keadaan kemungkinan berlaku gempa bumi.

Mengulas aspek-aspek ini, Erdoğan menyifatkan projek itu sangat "bermanfaat" kerana ia menawarkan banyak faedah.

"Sejak 27 April 2011, ketika kami menyampaikan idea Terusan Istanbul dengan negara kami, projek ini disusun dengan terperinci. Pertama jalan, kemudian penggerudian dan projek awal, projek tinjauan, kemudian proses terperinci bidang dan penilaian kesan alam sekitar (EIA) dilakukan dengan kajian makmal, "katanya.

Garisan Kemakmuran

Menekankan laluan yang ada sekarang salah satu daripada lima pilihan dan dipilih setelah ditentukan sebagai yang paling efisien dan wajar melalui kajian ilmiah, presiden mengatakan bahawa sejumlah 204 pakar dengan 51 ahli sains dari 11 universiti berbeza mengambil bahagian dalam projek ini.

Lebih dari 17,000 meter penggerudian dan 248 tinjauan geofizik dilakukan di 304 tempat berlainan di sepanjang saluran terusan.

Sementara itu, kajian model, tambah Erdoğan, merangkumi 3,500 orang daripada pusat kejuruteraan terkemuka di dunia dalam kajian model di 35 negara  berbeza.

Selain jembatan sedang dibangun, serangkaian projek infrastruktur lain harus diselesaikan sebelum penggalian terusan dimulai, bermula jalan kereta api dan sistem minum dan air kumbahan, hingga gas alam dan elektrik.

   Sumber Grafik: Daily Sabah


Menyatakan bahawa pelabuhan kontena dan pusat logistik, yang akan terletak tepat di sebelah kanan jalan keluar Laut Hitam, akan menghidupkan perdagangan luar negeri negara itu, Erdoğan menyatakan  kawasan rekreasi dan tenaga boleh diperbaharui di sebelah kiri Jalan keluar Laut Hitam akan memberi nilai istimewa kepada Istanbul.

Semasa berbicara dalam upacara tersebut, Menteri Pengangkutan dan Infrastruktur Adil Karaismailoğlu mengatakan jambatan yang "kita meletakkan asasnya hari ini, adalah sebahagian dari jalan Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy sejauh 45 kilometer, dan juga akan memberikan laluan bahagian Sazlıdere di Terusan Istanbul. "

Karaismailoğlu menekankan salah satu komponen terpenting dalam sektor pengangkutan adalah jalan air dan pengangkutan maritim.

"Hari ini, peningkatan lalu lintas kapal di Bosporus, di mana rata-rata 45,000 kapal melintas setiap tahun, peningkatan ukuran kapal dan terutama peningkatan penyeberangan kapal tangki membawa barang berbahaya seperti bahan bakar menimbulkan tekanan dan ancaman besar terhadap warisan dunia bandar Istanbul. 

"Terdapat risiko kemalangan sangat serius terhadap feri dan feri bandar yang membawa 500,000 penumpang sehari,” tegasnya.

Memandangkan kapasiti tahunan kapal yang selamat menggunakan Bosporus hanya 25,000, dapat dimaklumi bahawa beban lalu lintas kapal, yang berjumlah sekitar 45,000 hari ini tetapi akan meningkat menjadi 78,000 pada tahun-tahun mendatang.

Keadaan itu mengancam keselamatan kapal dapat melayari perairan serta nyawa, harta benda dan persekitaran di sepanjang dan di Bosporus, kata Karaismailoğlu, mengingatkan kembali peristiwa dari minggu lalu. 

“Kami sedih ketika dua nelayan kami kehilangan nyawa akibat pelanggaran kapal kargo dengan kapal nelayan. Ini jelas menunjukkan betapa banyaknya keperluan untuk laluan transit alternatif di Bosporus."

Menyentuh mengenai projek pengangkutan dan infrastruktur utama yang lain, menteri itu mengatakan Lapangan Terbang Istanbul yang canggih, Lebuhraya Marmara Utara yang memudahkan hubungan lalu lintas, pelabuhan dan keretapi Istanbul dengan Kanal Istanbul, salah satu projek terbesar di dunia, "akan menghubungkan dunia dengan Turki."

Dipelopori oleh Presiden Erdogan dan diungkapkan pada 2011, Terusan Istanbul adalah salah satu mega projek Turki paling strategik bertujuan  membendung peningkatan risiko ditimbulkan kapal membawa barang berbahaya melalui Bosporus, terutama kapal tangki minyak.

Terusan sepanjang 45 kilometer (27,96 batu), yang dibina melalui koridor Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu di Istanbul menghubungkan Laut Hitam di utara Istanbul dengan Laut Marmara di selatan. 

Kapasiti ini akan membolehkan 160 kapal sehari dan diharapkan dapat menciptakan nilai ekonomi signifikan dengan mengurangkan tempoh dan kos transit dan pada masa sama memberikan pulangan melalui pengumpulan yuran perjalanan.

Namun, pengkritik menunjukkan kemungkinan kesan persekitaran terhadap Laut Marmara dan bandar itu sendiri melalui kesan terhadap sumber air dan kemungkinan masalah pembinaan di sepanjang laluan terusan. 

Di samping itu, kos besar projek ini juga menjadi titik pertikaian dengan pengkritik yang berpendapat bahawa dana tersebut dapat dialihkan ke pelbagai isu keutamaan lain, termasuk pemacu pembaharuan bandar yang mendesak sementara menunggu gempa besar yang dijangka melanda kota.

Sumber Berita Asal: Sabah Daily/ 26 Jun 2021

Tempat Menarik Dan Makanan Unik Di Daerah Sabak Bernam

   Suasana sawah padi di Sekinchan ketika musim menuai. Foto oleh: Mohd Ezli Mashut


Daerah Sabak Bernam terletak di barat laut Negeri Selangor. Terdapat tiga pekan utama iaitu Sungai Besar, Sekinchan dan Sabak Bernam. 

Rata-rata masyarakat di Daerah ini terdiri dari kaum Melayu berketurunan Jawa, Banjar, Kampar dan Melayu Bugis. Sabak Bernam menawarkan pemandangan sawah padi yang menghijau seluas pandangan yang menjadikannya unik dan tersendiri.

1) Sarapan pagi di Restoran Kuala Kurau

Tidak tahu mahu sarapan di mana? Sekiranya anda bercuti ke Daerah SabakBernam, nikmati pagi anda dengan bersarapan di salah sebuah lokasi yang unik di mana terdapat banyak gerai di restoran ini. 

Restoran Kuala Kurau terletak di Sungai Besar ini sering menjadi pilihan penduduk tempatan. Restoran ini menyediakan pelbagai jenis juadah seperti Char Kuey Teow, Mee Kari, Cucur Udang dan  banyak lagi! 

Pastikan anda mencuba Cucur Udang di sini kerana ia merupakan menu paling popular dan rasanya cukup enak!


2) Pelajari Cara Pemprosesan Padi di Paddy Gallery, Sekinchan

Salah satu tarikan yang terdapat di Pekan Sekinchan ini adalah kilang memproses padi; Paddy Gallery. Ia juga merupakan satu-satunya kilang beras yang mengalu-alukan orang ramai untuk membuat lawatan ke sini. 

Eloklah anda singgah ke kilang ini untuk memahami dan melihat cara pemprosesan padi dengan teknik masa kini. Selain itu,  jangan lupa untuk dapatkan Bertih Beras yang dimasak dan disediakan segar untuk para pelanggan. Ianya sangat enak, rangup dan sedap dimakan begitu sahaja!


3) Lawati Muzium Daerah Sabak Bernam

Jangan lepaskan peluang untuk mempelajari sejarah warisan industri pertanian dan perikanan khususnya oleh masyarakat setempat di Daerah Sabak Bernam. Muzium Daerah Sabak Bernam mempamerkan tentang aktiviti penduduk awal di Daerah ini. 

Terdapat pelbagai arca, infografik, replika dan barangan tradisional yang digunakan dalam industri pertanian khususnya dalam sektor penanaman padi. Lawatan ke sini tentunya menyeronokkan, dan  masuk adalah percuma!


4) Singgah ke Ah Ma House

Sudah selesai mempelajari sejarah pertanian dan perikanan, teruskan perjalanan anda ke Ah Ma House. Ianya adalah sebuah rumah kampung tradisional yang penuh dengan barang-barang antik seperti telefon, televisyen lama dan kerusi rotan yang membawa anda mengimbau masa lampau dan mengenang memori lalu. 

Selain itu, anda boleh melihat cara membuat kuih kapit secara langsung dan membelinya di sini kerana ianya sangat popular dan enak!


5) Makan tengahari di Restoran Lembah Bernam

Setelah penat dan seronok melihat keindahan sawah padi, pasti perut pun terasa lapar. Jadi, jangan buang masa dan singgah ke salah sebuah restoran yang sangat popular dengan keunikan menunya iaitu Restoran Lembah Bernam.

Restoran ini menawarkan seleksi makanan yang berkonsepkan eksotik dan susah didapati seperti masakan berasaskan daging landak, rusa dan kijang. Masakan di sini lebih kepada masakan ala kampung atau masakan Jawa; memang sesuai untuk dijadikan destinasi persinggahan untuk makan tengah hari yang lazat. 


6) Singgah ke Ladang Mangga, Sungai Limau

Lokasi yang seterusnya ini pula sesuai disinggahi sekiranya anda seorang peminat mangga yang tegar! Ia terletak kira-kira 6 kilometer dari Pekan Sungai Besar. Ladang yang diusahakan oleh penduduk tempatan ini menawarkan buah mangga pelbagai saiz yang boleh dibeli dan dipetik segar dari ladang. 

Pokok mempelam yang ditanam di Mango Orchards menghasilkan buah yang manis dan sangat sedap dimakan! Jadi, jangan lepaskan peluang untuk merasai keenakan rasa buah mangga di sini; pasti anda mahu membeli lebih untuk di bawa pulang!


7) Bersantai di Coconut Farms, Sekinchan

Terletak kira-kira 15 minit perjalanan dari Pekan Sekinchan, ianya sesuai dijadikan lokasi untuk berehat sebentar untuk menikmati keenakan air kelapa segar. 

Bukan itu sahaja, anda juga boleh cuba“Coconut Shake” dan agar-agar kelapa yang dijual di sini. 

Sangat sesuai anda bersantai di bawah pokok kelapa pada hari yang membahang sambal menikmati air kelapa segar yang sedap. 

Terdapat juga ladang kelapa yang boleh dijadikan sebagai lokasi fotografi atau“OOTD” yang menarik di sini. Selain itu, anda juga boleh membeli biskut kelapa untuk di bawa pulang. 


8) Bersiar-siar di Pantai Redang, Sekinchan

Destinasi ini harus anda singgahi untuk menikmati tiupan angin sepoi-sepoi bahasa. Pantai Redang ini terletak tidak jauh dari Pekan Sekinchan. 

Singgah sebentar ke sini untuk melihat keindahan dan keunikan pantai ini. ain itu, terdapat gerai-gerai berdekatan yang menjual minuman dan makanan ringan.


9) Makan malam di Restoran Mee Bandung BNO, Sabak Bernam

Cara terbaik untuk tamatkan perjalanan seharian anda di Daerah Sabak Bernam adalah dengan menikmati salah satu juadah yang popular di sini iaitu Mee Bandung. 

Lepas penat bersiar-siar di Pantai Redang, singgah ke Restoran Mee Bandung BNO untuk rasai keenakan Mee Udang, penuh dengan rasa kemanisan udang segar yang mampu meningkatkan lagi selera anda. 

Harganya amat berpatutan dan anda harus mencuba menu ini sekiranya anda datang ke Pekan Sekinchan!

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel.


Matahari Kini Terbit Arah Utara? Ini Penjelasannya

    Foto Sumber: Facebook Omen Necrofis


ALAM SEMESTA | Mutakhir ini tular di media sosial mendakwa bahawa matahari kelihatan terbit daripada arah utara sehingga mengelirukan orang ramai berkenaan kejadian itu.

Menjelaskan fenomena itu, menurut pengkaji matahari kini (18 Jun 2021) terbit pada belahan utara hemisfera bumi dan bukanlah ia terbit daripada utara dengan kesemua bayang objek akan menghala ke arah selatan.

Omén Necrofis di Facebooknya menulis pada 21 Jun nanti matahari berkedudukan paling kiri di ufuk timur dan kemudiannya akan terbit menghala ke kanan sehingga 21 Disember (Winter solstice).

"Jika kita menghadap tepat ke arah timur, matahari naik di sebelah kiri kita dengan sudut  hampir 23.5 darjah," katanya di media sosial itu pada 18 Jun 2021.

Mengulas lanjut katanya matahari hanya terbit pada kedudukan tepat timur pada 21 Mac dan 21 Sept (Ekuinok).

"Daripada video yang tular itu, matahari berada pada belahan utara (bukan terbit daripada utara) dan jika si perakam video berada pada 21 Mac atau 21 September nanti matahari akan terbit tepat arah timur.

    Foto Sumber: Omen Necrofis

"Sebaliknya pada 21 Disember nanti matahari akan terbit pada arah paling kanan daripada pandangan si perakam video," katanya.

Video yang tidak disertakan dengan arah kompas, boleh mengelirukan orang ramai sambil beliau menjelaskan lagi matahari tidak terbit pada satu kedudukan sahaja ia berubah-ubah kedudukan disebabkan orbit membujur bumi mengelilingi matahari. 


                Foto Sumber: Omen Necrofis

"Ia terbit terhad pada dua kedudukan atau posisi. Penting bagi kita mempelajari dan mencerap alam," katanya.  


28 Pesawat China 'Ceroboh' Ruang Udara Taiwan, Jumlah Terbesar, Apa Persediaan Malaysia Pula?

      Tangkap layar jenis pesawat China yang 'menceroboh' ruang udara Taiwan


DISUSUN OLEH: MOHD EZLI MASHUT

Penganalisis Isu Antarabangsa


GLOBAL | Tindakan China menceroboh ruang udara dan laut di luar batas sempadannya semakin meningkat mutakhir ini, dalam kes terbaharu sebanyak 28 pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China (PLAAF) terbang di dalam Zon Identifikasi Pertahanan Udara (ADIZ) Taiwan pada 15 Jun 2021/Selasa.

Pencerobohan disahkan berlaku oleh Taiwan melalui satu kenyataan daripada Tentera Udara Taiwan (Republic of China Air Force, ROCAF) bahawa kesemua pesawat milik PLAAF terbang memasuki kawasan barat dan barat daya ADIZ.

Kata kenyataan itu, amaran diberikan kepada pesawat PLAAF melalui radio dan sistem pertahanan udara diaktifkan bagi memerhati gerak-geri pesawat China.

“Jet pejuang turut dihantar untuk memintas pesawat penceroboh," kata kenyataan itu.

ROCAF berkata antara yang pesawat yang dikenal pasti memasuki ADIZ adalah dua buah pesawat Y-8 yang terdiri daripada varian anti kapal selam (ASW) dan peperangan elektronik (EW).

Turut dikesan adalah dua buah pesawat sistem kawalan dan amaran udara (AEWC) KJ-500, empat pesawat pengebom H-6, 14 jet pejuang J-16 dan enam jet pejuang J-11.

Katanya, kesemua penerbangan tersebut dilakukan di laluan penerbangan yang berasingan. 

    Sumber: Taiwan

Agensi Berita Antarabangsa REUTERS pada 15 Jun 2021 melaporkan setakat ini tiada kenyataan rasmi dikeluarkan Kerajaan China dalam kejadian terbaharu itu dan tiada komen diberikan terhadap isu itu.

Siri pencerobohon  pesawat China itu adalah yang terbesar sejak Kerajaan Taiwan mulai kerap melaporkan kegiatan Tentera Udara China di Adiz Taiwan tahun lalu, memecahkan rekod sebelumnya 25 pesawat yang dilaporkan pada 12 April 2021.

                     Sumber: Fail

China pada masa lalu menyifatkan misi seperti itu diperlukan untuk melindungi kedaulatan negara dan menangani "pertikaian" antara Taipei dan Washington.

Amerika Syarikat (AS), yang seperti kebanyakan negara tidak memiliki hubungan diplomatik formal dengan Taiwan, telah menyaksikan dengan tegasnya ketegangan yang meningkat dengan Beijing.

China menggambarkan Taiwan sebagai isu wilayahnya yang paling sensitif dan garis merah AS tidak boleh dilintasi. Ia tidak pernah melepaskan kemungkinan penggunaan kekuatan untuk memastikan penyatuan akhirnya.


Kapal Pemusnah Baharu China Ronda Laut China Selatan

Sementara itu dalam laporan isu berlainan sebuah lagi kapal pemusnah peluru berpandu jenis 052D China, Nanning, mula digunakan Tentera Pembebasan Rakyat China (PLA) di Laut China Selatan.

Global Times melaporkan, kapal berkenaan dilihat menyertai latihan ketenteraan di perairan Asia Tenggara, yang juga kemunculan pertamanya di rantau ini.

Kapal berkenaan digandingkan dengan kapal perang pemusnah angkatan laut di bawah Pemerintah Pentas Selatan PLA dalam latihan pertempuran realistik empat hari di Laut China Selatan.

    Foto Sumber: US Naval Institute

Menurut laman sesawang PLA, eng.chinamil.com.cn, latihan merangkumi taktik mengemudi kapal termasuk penerimaan bekalan di laut.

Selain Nanning, yang juga digelar Hull 162, imej disiarkan media tempatan menunjukkan latihan turut disertai kapal bekalan komprehensif jenis 901 (Hull 967), kapal pendaratan dermaga amfibia Qilianshan jenis 071 (Hull 985).

Menurut pemerhati, ini adalah kali pertama Nanning terbabit dalam latihan rasmi, sekali gus menunjukkan kapal perang itu sudah memulakan tugas dengan Pemerintah Pentas Tentera Laut PLA.

Berdasarkan imej berkenaan, Nanning adalah variasi yang ditambah baik dengan dek helikopter lebih luas dan dilengkapi radar.

Pakar ketenteraan China yang enggan dikenali memberitahu Global Times bahawa penyertaan Nanning dalam latihan di perairan Laut China Selatan, memberi kelebihan dari segi kemampuan pertempuran pantas.

Tindakan mengekalkan Nanning berpangkalan di Laut China Selatan bagi menjaga integriti wilayah, kedaulatan dan pembangunan kepentingan, turut membangkitkan persoalan mengenai motif sebenar China. 


Apa Persediaan Diperlukan Malaysia & TUDM?

Menyedari cabaran keselamatan dan kesiapsiagaan perlu diutamakan Malaysia khususnya bagi menangani pencerobohan udara dan laut yang berkemungkinan semakin meningkat di masa hadapan.

Kemampuan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada masa ini tidak mencukupi sekiranya China dan negara-negara asing lain mempertingkatkan kekerapan operasi (pencerobohan ruang udara Malaysia) atau  pembabitan pesawat pejuang lebih moden, banyak dan berbahaya.

Pemilihan MIG-35 sebagai pesawat TUDM boleh memberikan kelebihan taktikal dan strategik kepada Malaysia dalam geopolitik antarabangsa khususnya apabila berhadapan isu di Laut China Selatan dan pencerobohan asing.

    Foto Sumber: Russian Aircraft Corporation

'Top Speed' pesawat ini adalah 2,100 km/j dengan jarak lingkungan pertempuran kira-kira 2,000 km menjadikan pesawat ini mempunyai kelebihan tersendiri dalam pelbagai tugas dan misi tersendiri.

MiG-35 serba baharu itu dilengkapi dengan radar Active Electronically Scanned Array (AESA) iaitu Phazontron-NIIR Zhuk-A/AM menyerupai sistem yang dipasang pada Jet Pejuang Generasi ke-5.

Prestasi Sistem Radar Phazotron Zhuk-A/AE AESA mampu mengesan sasaran sejauh 160km dengan lebih 30 sasaran dalam sesuatu masa merupakan satu kelebihan taktikal dalam menghadapi pertempuran pelbagai dimensi.

Keupayaan MIG-35 juga mampu menyerang dan melancar peluru berpandu sebanyak enam sasaran udara dan empat sasaran darat serta mampu menangkis serangan siber dan elektronik.

Secara tidak langsung juga Malaysia boleh menggunakan minyak sawit sebagai pertukaran serta memastikan harga di pasaran pada tahap terbaik untuk ekonomi.

Dengan mempelajari teknologi MIG-35 juga, Malaysia boleh memikirkan untuk terus belajar dan membangunkan bersama-sama dengan mana-mana syarikat global dalam pembangunan jet pejuang generasi kelima dan keenam.

Strategi ini juga boleh memberikan tekanan kepada syarikat senjata daripada blok barat untuk menawarkan persenjataan dan menerima minyak sawit Malaysia.

    Foto Sumber: Caspian News

Boleh juga diambil perkiraan adalah untuk mendapatkan senjata pertahanan udara S-400 atau S-500 keluaran Rusia seperti dimiliki Turki untuk diletakkan di kawasan Semenanjung serta Sabah dan Sarawak bagi menjaga jangkauan lebih jauh daripada sebarang pencerobohan udara di Laut China Selatan.

Apa pun perancangan meningkatkan pertahanan perlu diadakan kini demi masa hadapan lebih terjamin.


SUMBER: 1. AGENSI/15 JUN 2021

        2. REUTERS/ 15 JUN 2021




450,000 Permohonan Haji Dalam Tempoh 24 Jam

    Foto Sumber: Haramain Sharifain

GLOBAL | HAJI | Sebanyak 450,000 permohonan haji diterima dalam tempoh 24 jam menerusi sebuah portal haji domestik, kata Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi.

Agensi Berita Arab News melaporkan Kementerian itu berkata, permohonan untuk lelaki adalah berjumlah 60 peratus manakala selebihnya adalah wanita.

Tahun ini, pendaftaran untuk mengerjakan haji dihadkan kepada 60,000 orang dan hanya membenarkan kepada rakyat negara itu dan pemastautin bagi mengekang pandemik COVID-19.

Timbalan Menteri Haji dan Umrah, Dr Abdulfattah Mashat, hanya mereka yang berusia 18 tahun ke atas sahaja dibenarkan masuk ke kota suci itu pada musim ini.

Mashat dalam temubual bersama Al-Ekhbariya TV berkata, ini kerana kanak-kanak bukan dalam kumpulan yang menerima vaksin sekali gus tidak dibenarkan memasuki kota suci itu.

Katanya, keutamaan akan diberikan kepada mereka berusia 50 tahun ke atas yang tidak pernah menunaikan haji.

Antara individu yang sudah mendaftar ialah Pegawai Kanan Budaya di Bupa Arabia, Mohammed Gamlo, 25, sambil berkata, bilangan jemaah haji yang sedikit akan menyenangkan perjalanan ibadah berkenaan dan tidak mungkin berlaku lagi pada masa akan datang.

"Namun, saya tidak tahu sama ada terpilih atau tidak menunaikan haji bagi tahun ini. Apabila kementerian membuat pengumuman, saya berpendapat, saya perlu menjadi orang pertama yang mengerjakan haji.

"Setiap kali saya cuba untuk mengerjakan haji, ia tidak pernah terjadi," katanya yang memberitahu ia adalah kali pertama untuknya menunaikan haji.

Persiapan Kementerian Haji dan Umrah bagi pelaksanaan ibadah itu dijangka berlanjutan sehingga akhir minggu ini, bagi memastikan semua perkara mematuhi syarat dan standard kesihatan untuk menjaga kebajikan jemaah haji.

Pendaftaran haji itu perlu disempurnakan sebelum 23 Jun ini dan untuk menghalang pembatalan, satu pakej mesti dibeli dalam tempoh tiga jam pemilihan dilaksanakan. 

SUMBER: AGENSI/16 JUN 2021

   Sumber Grafik: TH

TAHUKAH ANDA | Letusan Gunung Berapi Pinatubo 30 Tahun Lalu Antara Terbesar Abad Ke-20


Kawasan yang terkesan menerima debu letusan gunung berapi Pinatubo. Foto Sumber: Wikipedia


Letupan Gunung Pinatubo pada tahun 1991 merupakan salah satu letusan gunung berapi terbesar abad ke-20 yang pada masa sama membunuh ratusan warganya.

Gunung Pinatubo ialah sebuah gunung berapi pendam yang terletak di pulau Luzon, Filipina dengan ketinggiannya kini ialah 1485 m (4,875 ka), sebelum letupan berlaku pada tahun 1991 ia setinggi 1745 m.

Pada 15 Jun 1991, letusan Gunung Pinatubo bermula pada pukul 1:42 petang waktu tempatan. Letusan itu berlangsung selama sembilan jam dan menyebabkan banyak gempa bumi besar akibat runtuhnya puncak Gunung Pinatubo dan penciptaan kaldera. 

   Foto Sumber: Wikipedia

Kaldera yang mengurangkan puncaknya dari 1745 meter (5725 kaki) menjadi 1485 meter (4872 kaki) tinggi adalah diameter 2.5 kilometer (1.5 batu).

Pada saat letusan gunung berapi itu, pada masa sama Badai Tropika Yunya melewati 75 km (47 batu) ke timur laut Gunung Pinatubo, menyebabkan sejumlah besar hujan di wilayah ini. 

Kesannya abu yang dikeluarkan dari gunung berapi bercampur dengan wap air di udara menyebabkan hujan tephra yang turun di hampir seluruh pulau Luzon. Ketebalan abu yang paling besar mendapan 33 sentimeter (13 inci) kira-kira 10.5 km (6.5 mi) barat daya gunung berapi. 

Terdapat 10 cm abu yang meliputi kawasan seluas 2000 kilometer persegi (772 batu persegi). Sebilangan besar dari 200 hingga 800 orang (akaun berbeza-beza) yang mati semasa letusan mati kerana berat abu runtuh bumbung dan membunuh dua penghuni.

Mengikut laporan kesan letusan 1991 dirasakan di seluruh dunia. Ia mengeluarkan kira-kira 10 bilion tan (1,1 × 1010 tan pendek) atau 10 km3 (2,4 cu mi) magma, dan 20 juta tan (22 juta tan pendek) SO2, membawa sejumlah besar mineral dan logam toksik ke persekitaran permukaan. 

Ia menyembur lebih banyak zarah ke stratosfer daripada letusan sejak Krakatoa pada tahun 1883. Selama beberapa bulan berikutnya, aerosol membentuk lapisan jerebu asid sulfurik global. 

Suhu global turun sekitar 0.5 ° C (0.9 ° F) pada tahun 1991-1993, dan penipisan ozon untuk sementara waktu menyaksikan peningkatan yang ketara. 

Jangkitan COVID-19 Melonjak 50 Peratus Di Jakarta, Sekatan Lebih Ketat


  Foto Sumber: Pexels/ 

Socrates Bangun

GLOBAL | Ibu negara Indonesia mungkin kembali mengenakan sekatan lebih ketat selepas kes jangkitan COVID-19 melonjak 50 peratus pada minggu lalu, kata Gabenor Jakarta.

 Anies Baswedan dalam kenyataan media berkata tindakan itu tidak dapat dielakkan kerana sebahagian besarnya berpunca daripada penularan varian Delta yang pantas merebak dan lebih mudarat kesannya.

Katanya kes aktif di Jakarta saja menokok kepada 17,400 pada 13 Jun berbanding 11,500 kes pada 6 Jun lalu.

"Ibu negara memerlukan perhatian tambahan, sekiranya keadaan sekarang tidak terkawal, kita akan memasuki fasa kecemasan.

"Jika ia berlaku, kita harus mengambil langkah drastik seperti yang pernah kita lakukan pada September dan Februari. Kita tidak mahu ia berlaku lagi," katanya.

Bagi mengatasi situasi itu beliau menggesa penduduk mematuhi protokol kesihatan bagi mengelak dikuatkuasakan sekatan penjarakan sosial yang ketat sekali lagi.

Katanya, menerusi ujian saringan yang dilakukan, kadar jangkitan di Jakarta meningkat kepada 17 peratus pada 13 Jun, berbanding sembilan peratus pada minggu lalu.

Jelas Baswedan, kadar saringan di Jakarta meningkat lapan kali ganda melangkaui saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang mengesyorkan kadar lima peratus ujian sudah memadai.

Varian Delta pertama kali dikesan di India dan mula mendominasi kes di bandar utama sehingga menyebabkan krisis kesihatan terburuk di negara itu.

Menteri Kesihatan, Budi Gunadi Sadikin, mengesahkan kes jangkitan COVID-19 meningkat di Jakarta, Kudus (Jawa Tengah) dan Bangkalan (Jawa Timur), semuanya berpunca daripada varian Delta berdasarkan ujian penjujukan genom.

Kadar penggunaan katil di wad pengasingan dekat Jakarta yang dikhaskan untuk merawat pesakit COVID-19 turut meningkat kepada 75 peratus setakat kelmarin, berbanding 45 peratus seminggu lalu.

Bagaimanapun, nisbah seorang daripada empat pesakit COVID-19 di Jakarta datang dari luar bandar berkenaan.

Ketika ini, pihak berkuasa Indonesia membenarkan pelanggan makan di premis makanan dengan kapasiti terhad manakala separuh kakitangan bukan dikategori sebagai perkhidmatan perlu dikehendaki bekerja dari rumah. 

Sumber Berita - AGENSI/15 JUN 2021

Pendigitalan, HSBC Tutup 13 Cawangan di Malaysia Menjelang Akhir Tahun

    Foto: HSBC

BISNES | HSBC Bank Malaysia Bhd (HSBC) berkata Malaysia kekal sebagai pasaran pertumbuhan utama dan akan memperluaskan operasi perbankan digitalnya serta mengurangkan cawangan seiring dengan perkembangan terbaharu perkhidmatan kewangan dan perbankan.

Menjalankan operasi di Malaysia sejak 1884, transformasi itu melibatkan pelaburan dalam kemampuan digitalnya dengan membuat perubahan kepada teknologi dan cawangan untuk memenuhi harapan pelanggan dan kaedah yang lebih digemari mereka untuk berniaga dengan lebih baik.

"HSBC kini fokus dalam pelaburan untuk mengubah untuk masa depan perbankan melalui pendigitalan dan sebagai sebahagian daripada transformasi ini, sebanyak 13 cawangan bank kami akan ditutup pada 31 Disember, 2021.

“Pelanggan dapat terus melakukan urus niaga perbankan mereka melalui cawangan terdekat, mesin juruwang automatik (ATM), perbankan telefon atau platform perbankan digital kami seperti aplikasi perbankan HSBC Malaysia atau perbankan dalam talian HSBC.

"Kami ingin mengulangi komitmen berterusan terhadap perniagaan HSBC di Malaysia dan mengubah masa depan perbankan," kata HSBC lapor Agensi Berita Bernama pada 15 Jun 2021.

Kumpulan HSBC menekankan bahawa cerminan komitmen itu merangkumi pelaburan US$250 juta HSBC Malaysia di ibu pejabat baharunya di Malaysia, iaitu di hab kewangan TRX.

Kumpulan itu juga telah melakukan pelaburan sebanyak US$40 juta dari tahun 2021 hingga 2023 untuk melengkapkan cawangannya dengan keupayaan digital yang dipertingkatkan dan teknologi baharu.

Ia adalah tambahan kepada US$18 juta yang dilaburkan dari tahun 2018 hingga 2020 untuk membolehkan bank itu mengembangkan format cawangan yang inovatif dan menggunakan cara baharu dalam memberi perkhidmatan pelanggan serta menyokong perjalanan kewangan mereka.

Komitmen itu melibatkan penciptaan lebih daripada 200 peranan baharu untuk menyesuaikan diri dengan landskap perbankan yang terus berkembang dan menempatkan kakitangan HSBC ke dalam peranan baharu ini dengan meningkatkan kemahiran pekerja tempatan bagi menyesuaikan diri dengan trend perbankan pengguna ketika ini dan pada masa depan, katanya.

"Kami mempunyai sejarah panjang lebih daripada 130 tahun di Malaysia dan merancang untuk terus berkhidmat kepada pelanggan kami dan membuat pelaburan untuk para pekerja, rangkaian dan perniagaan,” katanya.

Sebelum ini Astro Awani pada 6 Jun 2021 melaporkan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) menyelar tindakan pemberhentian pekerja oleh HSBC Bank Malaysia (HSBC).

Ia selepas syarikat bank antarabangsa itu mengumumkan pelaksanaan Skim Pemisahan Sukarela (VSS) dan Skim Pemisahan Bersama (MSS) pada 3 Jun lalu, kali ketiga dalam tempoh enam tahun.

Setiausaha Agungnya, J Solomon berkata HSBC yang terus merekodkan keuntungan, tidak sewajarnya melaksanakan VSS dan MSS yang dijangka melibatkan sekitar 600 pekerja daripada kumpulan B40 dan M40.

NUBE pada masa sama menyifatkan HSBC bertindak bertentangan dengan norma dalam melakukan pemberhentian pekerja serta bertentangan dengan Perjanjian Kolektif yang mengikat HSBC dan NUBE.

Malah, HSBC juga disifatkan tidak telus dan tidak menghiraukan keperluan rundingan ikhlas diadakan bersama NUBE sehingga keputusan bersama yang muktamad dicapai.

Dalam pada itu BH Online pada 5 Mac 2021 melaporkan HSBC mengukuhkan lagi komitmennya mengembangkan perniagaannya di Malaysia dengan tumpuan melabur dalam pembangunan teknologi digital untuk tempoh lima tahun akan datang.

Ia sebahagian komitmen yang dizahirkan oleh gergasi perbankan terbesar Eropah itu untuk melabur sehingga AS$6 bilion dalam usaha mengukuhkan operasinya di Asia.

Ketua Negara Perbankan Komersial HSBC Malaysia, Andrew Sill, berkata pandemik COVID-19 banyak mengubah kebiasaan perbankan tradisional selama ini untuk menuju ke arah pendigitalan.

Lantaran itu, beliau berkata, HSBC akan menumpukan kepada pembangunan teknologi digital termasuk pengurusan data besar bagi memastikan kumpulan dapat terus memberikan pekhidmatan kepada pelanggan.


Sumber: 1. Bernama / 15 JUN 2021

        2. Astro Awani/ 6 Jun 2021

        3. BHOnline / 5 Mac 2021


BTS Meal 'Laku Keras', Cawangan McD Indonesia Terpaksa Tutup Sementara Waktu


  Foto Sumber: AFP

MAKANAN | BTS Meal McDonald' di Indonesia mendapat permintaan tinggi apabila menjadi rebutan ramai bagi mendapatkan set yang baharu dilancarkan di negara itu.

Set yang menjadi minat orang ramai itu dilengkapi dengan 10 keping McNugget, kentang goreng bersaiz sederhana, air minuman serta disertakan dengan dua pilihan sos istimewa, sweet chili dan chajun.

Apa yang menarikkan ialah ia membuatkan orang ramai di Indonesia tidak keruan sehingga membuatkan keadaan cawangan McDonald’s di negara berkenaan tidak lagi terkawal.

Portal KOMPAS melaporkan Pengarah Komunikasi Bersekutu McDonald’s Indonesia, Sutji Lantyka, beliau memaklumkan pihak mereka sedia mengehadkan penawaran BTS Meal dalam tempoh tertentu bagi mengelakkan kebanjiran para pembeli di cawangan mereka.


   TANGKAP LAYAR YOUTUBE MCDONALDS


Selain itu, beliau turut memaklumkan BTS Meal yang baru sahaja ditawarkan tidak hanya dijual dalam tempoh satu hari sahaja sebaliknya sedia untuk didapatkan sehingga bulan hadapan.

Keadaan menjadi lebih kecoh setelah terdapat cawangan yang memberhentikan penawaran BTS Meal secara tiba-tiba sekaligus membuatkan para pembeli yang majoritinya terdiri daripada rider makanan Gojek mengamuk kerana risau bakal dikenakan penalti kerana gara-gara melengkapkan tempahan pelanggan.

Menerusi laporan itu, setakat ini sahaja dilaporkan sebanyak 20 cawangan McDonald’s Indonesia terpaksa ditutup sementara waktu manakala 12 cawangan lagi diberikan amaran bertulis. Semuanya gara-gara tempahan yang banyak diterima pada hari pertama BTS Meal ditawarkan di negara berkenaan.

Kehadiran BTS Meal nampaknya menjadi lubuk wang buat sesetengah pihak selepas bekas makanan berkenaan dijual semula dengan harga yang lebih tinggi.

Media melaporkan beberapa cawangan McD terpaksa ditutup sementara bagi mengawal kebanjiran orang ramai ekoran kebimbangan peluran wabak Covid-19 yang mash menjadi ancaman di negara itu.

Pihak berkuasa Jakarta tidak memberikan komen berkenaan isu itu tetapi media tempatan mengatakan lima kedai di ibu negara ditutup atas pesanan makan BTS.

Set makanan, nugget ayam, kentang goreng dan minuman, pertama kali tersedia di Indonesia pada 9 Jun 2021 (Rabu), telah ditawarkan di puluhan negara sejak Mei.


TERKINI

ANALISIS | Perbandingan Keuntungan Miliki iPhone dengan Lembu Harga Sama — RM5999

  Penulisan Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut Foto Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut --- Bab 1: Pendahuluan – Konteks dan Kepentingan Per...