Airasia Super App melancarkan FACES, teknologi pengecaman wajah pertama di rantau ini yang mengenal pasti pelanggan melalui pengecaman wajah segera, untuk memesan dan membayar banyak tawaran perjalanan dan gaya hidup dalam satu aplikasi.
Ketua Pegawai Eksekutif Airasia Super App berkata pada mulanya dilancarkan untuk perjalanan udara, FACES memudahkan pengesahan pembayaran, mengesahkan penunggang penghantar makanan dan penerima serta berpotensi mengesahkan pemandu dan penumpang dalam perjalanan dan daftar masuk hotel yang bergabung dengan AirAsia.
"Teknologi pengecaman wajah ini juga membolehkan kami memudahkan pengguna untuk mengakses produk dan perkhidmatan dengan mudah dan selamat, serta membantu usaha kami untuk menambah baik perkhidmatan dan pengalaman pengguna.
"Semua pengguna airasia Super App di seluruh rantau ini boleh mendaftar untuk FACES dengan mudah pada aplikasi ini dan tidak lama lagi bukan sahaja untuk perjalanan tetapi juga untuk semua tawaran gaya hidup dalam ekosistem kami yang berkembang pesat," kata Amanda Woo.
Sumber Grafik: AirAsiaBerikut adalah kenyataan media penuh:
airasia Super App lancar FACES - revolusi pengalaman perjalanan dan gaya hidup tanpa sentuh sepenuhnya
KUALA LUMPUR, 18 November 2021 - airasia Super App hari ini melancarkan teknologi pengecaman wajah yang pertama di dunia, menawarkan para tetamu dan berjuta-juta pengguna airasia Super App pengalaman perjalanan digital dan tanpa sentuhan sepenuhnya dalam penerbangan AirAsia, serta meningkatkan kemudahan, keselamatan dan kesejahteraan dalam semua keperluan perjalanan dan gaya hidup mereka.
Mula dilancarkan untuk perjalanan udara, FACES akan menjadikan airasia Super App sebuah platform sehenti yang mengenal pasti para pengguna dengan serta-merta melalui pengecaman wajah segera, untuk memesan dan membayar tawaran perjalanan dan gaya hidup dengan lancar dalam satu aplikasi.
Inovasi terbaru ini dilancarkan di RedSation, KL Sentral hari ini oleh Amanda Woo, Ketua Pegawai Eksekutif airasia Super App; Pablo Sanz Salcedo, Ketua Pegawai Produk dan Teknologi airasia Super App; Javed Malik, Ketua Pegawai Operasi AirAsia Group; Mohamad Hafidz, Ketua Pegawai Teknologi Kewangan airasia Super App; dan Kapten Chester Voo Chee Soon, Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).
Bo Lingam, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group berkata: “Teknologi pengecaman wajah telah mengubah kehidupan seharian kita, sebagai contoh pada telefon mudah alih kita. Walaupun terdapat teknologi yang hampir sama oleh syarikat lain, teknologi kami benar-benar pertama di dunia kerana ia dapat dimanfaatkan lebih daripada sekadar perjalanan udara.
“Sebagai syarikat penerbangan pertama yang memperkenalkan teknologi pengecaman wajah untuk platform perjalanan dan gaya hidup digital kami, inovasi ini adalah usaha berterusan kami yang bukan sahaja melancarkan pengalaman penerbangan dalam dunia baharu, malah menawarkan lebih kemudahan bagi keperluan gaya hidup seharian para pengguna.
“Kami telah menggantikan kad akses para kakitangan dengan teknologi FACES untuk mengakses kemudahan di seluruh syarikat AirAsia. Kini dengan hanya imbasan wajah, para tetamu boleh memesan, menempah, mengesahkan dan membayar semua produk dan perkhidmatan di airasia Super App.
“FACES adalah inovasi teknologi tanpa sentuhan baharu yang dibangunkan bersama-sama rakan teknologi kami Vision-Box sebagai sebahagian daripada prosedur mitigasi Covid-19 kami yang ketat, sebagai persediaan penyambungan semula perjalanan domestik dan antarabangsa dalam masa terdekat.
Para tetamu yang terbang bersama kami kini boleh mendaftar masuk dalam talian di mana-mana, bila-bila masa dengan hanya menekan satu butang setelah mendaftar dengan FACES. Usaha ini juga adalah untuk memulihkan keyakinan bagi perjalanan udara melalui teknologi dan langkah keselamatan yang dipertingkatkan.
Pelbagai laporan juga telah menunjukkan bahawa para tetamu berasa lebih selamat apabila menggunakan proses tanpa sentuhan di lapangan terbang.
“FACES akan dilaksanakan di semua lapangan terbang Malaysia dalam tempoh 12 bulan akan datang dan keutamaan kami seterusnya ialah Thailand, Indonesia, Filipina dan semua pasaran utama lain yang kami beroperasi.”
Amanda Woo, Ketua Pegawai Eksekutif airasia Super App berkata: “Inovasi digital dan menawarkan perkhidmatan kepada semua adalah sebahagian besar dalam DNA kami.
“Pelancaran FACES pada airasia Super App hari ini kami merupakan revolusi bersepadu untuk penyelesaian pembayaran terkemuka dalam industri sejajar dengan tawaran nilai hebat dalam perjalanan, gaya hidup dan teknologi kewangan kami.
“Sistem ini akan menjadikan semua tawaran yang tersedia di airasia Super App, termasuk penerbangan, hotel, tempahan makanan, penghantaran, e-panggilan dan banyak lagi, lebih lancar dan mudah dengan hanya imbasan wajah.
“Ia juga memudahkan perjalanan di lapangan terbang dengan pengecaman wajah yang pantas bagi proses daftar masuk, pada bila-bila masa dan di mana-mana serta menyelaraskan perkhidmatan penghantaran melalui pengesahan masa nyata dan penghantaran tanpa sentuhan.
“Pada masa hadapan, visi kami adalah untuk menawarkan teknologi FACES kepada para tetamu untuk mendaftar masuk di hotel-hotel yang bekerjasama dengan AirAsia.
“Pasukan kami sedang berusaha untuk mengintegrasikan teknologi pengecaman wajah ini untuk mengakses keseluruhan teknologi kewangan kami dan ciri-ciri baharu di airasia Super App.
“Teknologi pengecaman wajah ini juga membolehkan kami memudahkan berjuta-juta pengguna untuk mengakses produk dan perkhidmatan dengan mudah dan selamat, serta membantu usaha kami untuk menambah baik perkhidmatan dan pengalaman pengguna.
Semua pengguna airasia Super App di seluruh rantau ini boleh mendaftar untuk FACES dengan mudah pada aplikasi ini dan tidak lama lagi mereka dapat menggunakan ciri ini di seluruh perjalanan dan tawaran gaya hidup dalam ekosistem kami yang terus berkembang.”
Sumber Grafik: AirAsia
airasia Super App launches FACES - a gamechanger for fully integrated contactless travel and lifestyle experiences
The future of travel and delivery is here with instant facial verification for everyday travel and lifestyle offerings within the airasia Super App
MANILA, 18 November 2021 - airasia Super App today launched a world first facial recognition technology, providing guests and millions of airasia Super App users with not only a fully digital and contactless journey on AirAsia flights, but also enhanced convenience, security and safety for all their travels and lifestyle needs.
Initially rolled out for air travel, FACES will now make the airasia Super App the one stop shop that immediately identifies customers via instant facial recognition, to order and pay for the many travel and lifestyle offerings seamlessly on the one app.
The state-of-the-art technology was officially launched at RedSation, KL Sentral today by Bo Lingam, Group CEO of AirAsia Aviation Limited; Amanda Woo, CEO of airasia Super App; Pablo Sanz Salcedo, Chief Product & Technology Officer of AirAsia; Javed Malik, Chief Operating Officer of AirAsia Group; and Captain Chester Voo Chee Soon, CEO of Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM).
Bo Lingam, Group CEO of AirAsia Aviation Group said: “Facial technology is already transforming our everyday lives, through the simple unlocking of our phones for example. While others may be launching similar technology, ours is truly a world first as it opens the door to much more than just air travel.
“As the first airline to introduce this facial recognition technology tailored to our digital travel and lifestyle platform, we are continuing to deploy innovations that not only take the hassle out of flying in the new world, but make a difference to everyday lifestyle needs.
“FACES is the latest contactless technological innovation that we have developed in-house, as part of our strict Covid-19 mitigation procedures and as we welcome the resumption of interstate travel now and international travel in the near future.
Importantly, guests flying with us can check in online anywhere, anytime in just a click of the button once registered with FACES, supporting our efforts to restore confidence in air travel through technology and enhanced safety measures. Research has shown travelers feel safer using touchless processing throughout the airport.
A simultaneous launch was also held at AirAsia RedPoint headquarters in NAIA T3. AirAsia CEO Ricky Isla and CFO Ray Berja led the Filipino Allstars during the FACES registration process.
The rollout will initially cover employees who will pilot test the game changing technology while awaiting for the regulatory approval process in the Philippines. AirAsia Philippines guests and users of the airasia Super App meanwhile is set to experience FACES sometime Q1 of 2022.
AirAsia Philippines CEO Ricky Isla said, “We are very excited to share this latest innovation among Filipinos. This is the better normal in air travel that we are talking about.
It’s convenient, contactless and inclusive. At AirAsia, we always think 2, 3 steps ahead, or more for the benefit of our guests. This is also our response to the unprecedented growth of e-commerce in the Philippines, ensuring safe and secured transactions online.”
Amanda Woo, CEO of airasia Super App said: “The launch of FACES today on our super app is truly a game changer, marking another major milestone which is in sync with our ongoing commitment to continuously enhance the customer experience through digital innovation.
“The revolutionary system will soon unlock all the offerings available on the airasia Super App, including flights, hotels, ordering food, deliveries, ride hailing and so much more with just a quick facial scan process.
“We continue to lead the way as an industry digital innovator. Importantly, what this means for guests is enhanced speed for instant recognition and payment across our ecosystem, including fast check-in anytime anywhere and revolutionary contactless facial recognition delivery services.
“In the future we even envisage enabling guests to be able to check in for hotels affiliated with AirAsia using FACES for real time verification and check in.
“Our teams are already working to fully integrate facial recognition technology into our overall Fintech capabilities accessing new and exciting features within the super app.
“Facial recognition technology allows us to make it more convenient for our millions of users to access our products and services simply and securely, which will assist in our quest for continual improvement in all that we do and deliver a greater user experience.
All airasia Super App users around the region can now register for FACES easily on the app and soon they will be able to use the feature not just for travel but also for all of our lifestyle offerings in our rapidly expanding ecosystem.”