Pramugari Akui Lebih Nyaman Terbang Ke Acheh Berhijab Berbusana Muslimah

Foto oleh: EKAZONE


DIOLAH OLEH: MOHD EZLI MASHUT

DUNIA PENERBANGAN & TRAVEL: Mahu merasai kelainan dan suasana lebih syariah? Inilah masanya melawat ke Acheh untuk merasai bagaimana kehidupan di sana.

Baru-baru ini  Wilayah Aceh di Indonesia mewajibkan semua pramugari Islam yang melakukan penerbangan ke rantau itu untuk memakai tudung kepala atau berdepan hukuman oleh polis agama tempatan.

Arahan itu menerima liputan luas media antarabangsa mengenai pengenaann kod etika berpakaian bagi pramugari Islam yang mendarat di Acheh.

Penerimaan syarikat penerbangan yang terkesan terhadap arahan baharu itu nampaknya positif dengan aturan yang mewajibkan para pramugaripenerbangan memakai jilbab dan berbusana muslimah saat mendarat di Bandara Sultan Iskandar Muda (SIM)

Media Tempatan Portal ACURAT.COM melaporkan Pramugari sebuah maskapai besar Citylink bernama Tia Khairunnisa, mengaku merasa tidak keberatan jika diwajibkan untuk menggunakan hijab saat mendarat di Aceh.

Photo by: ACURAT.COM

Berhijab, Tia mengaku merasakan kenyamanan dengan memakai busana muslimah. Dengan berpenampilan tersebut, tanggapan dari para penumpang pun cukup baik. 

"Alhamdulillah pakai hijab sangat nyaman. Respon penumpang sendiri sangat bagus, Jadi misalnya kalau masuk ucapin Assalamualaikum," cerita dia ketika melayani penumpang dalam pesawat.

Katanya, selama mengenakan pakaian tanpa hijab, Tia merasa rimas dan terganggu ketika mata penumpang pria melihat penampilannya. 

Namun, ketika ia mengenakan hijab, penumpang khususnya kaum pria lebih menghormati dirinya, dan tidak merasa risih dan terganggu lagi. Dengan penampilan sopan sebut Tia, lebih nyaman saat melayani penumpang.

"Biasanyakan kalau pakai pakaian seperti biasanya penumpang lihatnya enggak enak gimana gitu," cetus Tia.

KENAPA ARAHAH DIKELUARKAN?

Di wilayah yang terletak di pulau Sumatera itu, wanita Islam diwajibkan memakai tudung yang menepati syariat Islam, sementara wanita bukan Islam boleh memilih untuk memakai pakaian yang sopan.

Bagaimanapun, sesetengah anak kapal beragama Islam yang biasanya tidak bertudung sering tidak mempedulikan peraturan yang dikenakan terhadap orang tempatan itu.

Ini menyebabkan pihak berkuasa Aceh terpaksa membuat peraturan baru, kata Mawardy Ali, ketua daerah Aceh Besar.

"Saya harap syarikat penerbangan menghormati keunikan Aceh di mana syariah Islam dilaksanakan," katanya pada Selasa (30 Januari).

Tambahnya, beliau akan menemui wakil syarikat-syarikat penerbangan yang terkesan dengan peraturan itu dalam minggu ini.

"Kami mengeluarkan peraturan ini kepada syarikat-syarikat penerbangan sepanjang minggu ini. Selepas ini, kami akan bercakap mengenai hukuman pula, jika didapati ada yang melanggar peraturan," kata Mawardy.

"Jika anak kapal (Islam) gagal mematuhinya, kami akan memberi teguran. Jika dia mengulangi kesalahan serupa, saya akan memerintahkan polis syariah menangkapnya."

Beliau tidak menyatakan bentuk hukuman yang akan dikenakan kepada mereka yang enggan patuh tetapi menambah, tindakan yang diambil tidak termasuk sebat di khalayak ramai.

Sebatan di khalayak merupakan hukuman yang biasa dilaksanakan di Aceh untuk pelbagai jenis jenayah termasuk menjual alkohol dan mengamalkan hubungan sejenis.

Umat Islam di wilayah lain di Indonesia secara umumnya mengamalkan Islam yang sederhana di mana wanitanya bebas memilih sama ada untuk bertudung kepala atau tidak.

Undang-undang Islam hanya dilaksanakan di Aceh, setelah wilayah itu memenangi autonomi khas pada 2001.

Sementara itu TRIBUNNEWS.COM, melaporkan Syarikat Penerbangan Lion Air Group yang membawahi Lion Air, Batik Air, dan Wings Air siap sedia untuk memenuhi arahan pramugrari menggunakan busana hijab saat penerbangan ke Aceh.

Corporate Communication Lion Group, Ramditya Handoko mengatakan, dalam pelaksanaan arahan tersebut nantinya pengurusan masing-masing maskapai mulai dari Lion Air, Batik Air, dan Wings Air menyiapkan busana hijab di Bandara Sultan Iskandar Muda, Aceh dan di bandara yang penerbangan maskapai menuju ke Aceh.

Sehingga, para pramugrari akan langsung berganti busana hijab saat melakukan penerbangan dari dan ke Aceh.

"Kami menyiapkan perlengkapan tersebut di bandaranya. Sehingga saat awak kabin melintas di hadapan warga Aceh bisa ikut menhormati aturan syariah yang dikenakan pemerintah daerah," kata Ramaditya kepada Kompas.com, Selasa (31/1/2018).

Menurut Ramaditya, saat ini baru penerbangan Lion Group dari dan ke Aceh yang pramugarinya mengenakan busana hijab.

Namun demikian, tambah Ramaditya, pihak pengurusan tidak menolak kemungkinan busana hijab pramugrari dikenakan pada laluan penerbangan lainnya.

"Untuk kedepannya tidak memungkinkan bisa kami lakukan di destinasi lainnya. Karena banyak juga awak kabin kami yang sehari-harinya berhijab, sehingga bisa lebih menghormati mereka dengan tidak buka tutup jilbab nya saat dinas," jelas dia.

Dalam surat bernomor 451/65/2018 itu, pramugari juga diwajibkan untuk berbusana muslimah yang sesuai dengan aturan Syariat Islam.

Surat yang ditandatangani langsung oleh bupati itu ditujukan kepada GM Garuda Indonesia, Lion Air, Batik Air, Citilink, Sriwijaya Air, Wings Air, Air Asia dan Firefly. Pada bagian perihal surat tertulis "pemakaian busana muslimah bagi pramugari".

Sementara untuk Batik Air, pramugarinya telah mengenakan jilbab sejak sebulan lalu. Hal itu dikarenakan sebelumnya, surat edaran soal jilbab itu telah dikeluarkan oleh Gubernur Aceh Irwandi Yusuf.

APA KATA PEREKA FESYEN BUSANA MUSLIMAH

Photo: JAWAPOS

Salah satu pereka busana muslim, Lanny Amborowati sangat menyambut baik aturan berhijab tersebut karena sangat sesuai dengan nilai-nilai Islam di Aceh. Tapi, busana muslim yang digunakan harus tetap bergaya dan nyaman ketika menjalani tugasnya.

Kerena bagaimana pun juga, sebagai pramugari penampilan tetap menjadi salah satu perkara utama. Terkait dengan busana yang ideal untuk dikenakan pramugari, selain menutup aurat, utamakan pakaian yang memudahkan untuk bergerak.

"Ada beberapa poin, misalnya dengan model seluar dan atasan formal blus atau blazer. Memakai penutup kepala, misal perpaduan topi pramugari dan scarf. Warna bisa menyesuaikan dengan warna maskapainya," jelas Lanny saat dihubungi JawaPos.com, Kamis (1/2).

Desainer yang tergabung dalam Indonesian Fashion Chamber (IFC) ini menambahkan ada beberapa aturan style hijab yang harus diperhatikan oleh pihak maskapai. 

Misalnya pemilihan bahan hijab yang mampu menyerap keringat dan ringan dipakai seperti bahan satin. Sedangkan, untuk model hijab bisa menggunakan model layering asimetris yang flexible dan rapi, namun tetap terlihat energik.

Lanny pun optimis kebijakkan pramugari berbusana muslim yang berlaku di Aceh akan membawa inspirasi bagi negara lain, khususnya di Eropah untuk melakukan kebijakan yang sama.

ARAHAN ACHEH

Photo by: JAWAPOS

Untuk diketahui, Pemerinta Aceh Besar telah menerbitkan surat edaran kewajiban memakai busana muslimah untuk pramugari tiap krew penerbangan. Edaran itu tertuang dalam surat bernomor 451/65/2018 yang diterbitkan pada Kamis (18/1) lalu.

Dalam surat itu tertulis, seluruh penerbangan agar menghormati syariat Islam yang berlaku di Aceh, yang juga sesuai dengan ketentuan Undang-Undang Nomor 44 Tahun 1999 tentang Penyelenggaraan Keistimewaan Provinsi Daerah Keistimewaan Aceh.

Selanjutnya Qanun Aceh Nomor 11 Tahun 2002 tentang Pelaksanaan Syariat Islam di Bidang Aqidah, Ibadah dan Syiar Islam, dan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2006 tentang Pemerintah Aceh.

Dalam surat itu Mawardi menyebutkan permintaan tersebut sesuai dengan ketentuan Undang-Undang Nomor 44 Tahun 1999 tentang Penyelenggaraan Keistimewaan Provinsi Daerah Keistimewaan Aceh, Qanun Aceh Nomor 11 Tahun 2002 tentang Pelaksanaan Syariat Islam di Bidang Aqidah, Ibadah dan Syiar Islam, dan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2006 tentang Pemerintah Aceh.

DAPAT LIPUTAN MEDIA ANTARABANGSA

Khabar tentang arahan pramugari berhijab menjadi sorotan media asing. Dari penelusuran Dream, sejumlah situs media asing seperti AFP, The Asahi Simbun, Bussines Insider, Reuters, hingga SalaamGateway menjadikan isu kewajiban menggunakan jilbab itu dalam salah satu artikelnya.

Photo by: DETIK.COM

Laman media dari Perancis, AFP dalam situsnya menurunkan judul Indonésie: port du voile obligatoire pour les hôtesses de l'air à Aceh. (Indonesia: Kru Pesawat Wajib Mengenakan Kerudung di Aceh).

Dalam laporannya, AFP mengutip pernyataan langsung Mawardi yang mengatakan krew penerbangan diharapkan menghormati keistimewaan Aceh yang menerapkan hukum syariah. 

Di akhir laporannya, AFP menuliskan tentang sejarah penerapan syariah di Aceh dan kekhawatiran aktivis HAM tentang munculnya konservatisme di provinsi Aceh.

Sementara laman media Jepun, The Asahi Shimbun yang mengutip laman Reuters juga menaikkan artikel sama dengan judul Indonesia’s Aceh orders headscarves for Muslim flight attendants.

Sama seperti AFP, laman ini juga menuliskan tentang kebijakan Pemerintah Aceh Besar. Masih mengutip Mawardi, Asahi Shimbun menuliskan jika kebijakan ini tak berlaku untuk pramugari non muslim. " Staf muslim akan diminta untuk menggunakan jilbab saat masuk maupun keluar dari Aceh," tulis laman tersebut.

Laman ini juga sempat meminta komentar dari maskapai penerbangan nasional tentang kebijakan tersebut. Ikhsan Rosan dari Garuda Indonesia mengatakan akan mematuhi imbauan yang dikeluarkan Pemkab Aceh Besar tersebut.

Semoga usaha pemerintah Acheh ini mendapat kerjasama dan sokongan daripada masyarakat antarabangsa untuk saling hormat menghormati dalam melaksanakan tuntutan Syariah.

RUJUKAN:
1. EKAZONE
2. JAWAPOS
3. DETIK.COM
4. AFP
5. REUTERS

3 Objek Misteri Angkasa Lepas Jatuh Di Peru



Photo by: STRANGE SOUND


GLOBAL: Penduduk di Larancahuani, wialyah Andean Puno di Lima terkejut selepas menjumpai tiga objek misteri yang jatuh dari la­ngit baru-baru ini.

Lapor Mail Online, penduduk khuatir fenomena itu merupakan kesan meteorit selepas ketiga-tiga sfera logam berkenaan jatuh dari langit pada 27 Januari lalu.

Pada hari kejadian, laman media sosial memaparkan beberapa keping gambar dan video menunjukkan sebuah bebola api bersaiz besar jatuh dari langit di bandar Tingo Maria dan Pucallpa, yang jaraknya 185 kilometer antara satu sama lain.

Namun Selasa lalu, Tentera Udara Peru berkata insiden berkenaan mungkin merupakan roket SL-23 yang masuk semula ke ruang udara negara itu dan tiga objek terbabit adalah tangki minyak daripada sebuah satelit.

Photo by: STRANGE SOUND

Sementara itu, Ketua Perkhidmatan Bomba di perbandaran Cruzeiro do Sul, Romulo Barros berkata, pusat navigasi tempatan menyatakan objek tersebut mungkin meteorit.

Tambahnya, dia percaya objek itu telah mendarat di sempadan wilayah antara Acre dan Peru.

Barros turut mengesahkan tiada kapal terbang antarabangsa melalui ruang udara ketika kejadian terbabit.

Bagaimanapun, ahli meteorologi dari Universidade Federal do Acre , Alejandro Fonesca berkata, tiada meteorit dijangka jatuh di kawasan kejadian.

Beliau berpendapat bebola itu merupakan serpihan dari angkasa, seperti satelit lama yang tertinggal di angkasa lepas.

Photo by: STRANGE SOUND


SUMBER: MAIL ONLINE



BERITA TERGEMPAR: 955 Pelombong Emas Terperangkap Di Johannesburg

Photo by: VIVA.GOLD

GLOBAL: JOHANNESBURG: Bekalan elektrik terputus dikenal pasti punca 955 pelombong emas terperangkap di bawah tanah, pada 1 Februari 2018.

Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan bagaimanapun, pemilik lombong berkenaan berkata, keadaan semua pelombong itu tidak membimbangkan.

Syarikat perlombongan Sibanye-Stillwater berkata, bekalan elektrik itu terputus akibat ribut, menyebabkan lif yang digunakan untuk membawa pekerja dari lombong emas Beatrix di bandar Welkom itu tidak berfungsi.

Jurucakap Sibanye-Stillwater, James Wellsted ketika dihubungi berkata, 955 pelombong disahkan masih terkandas di kawasan lombong, namun mereka berada di kawasan menunggu yang memiliki aliran udara mencukupi.

"Kami membekalkan mereka makanan dan air yang mencukupi, justeru semuanya berada dalam keadaan baik.

"Usaha sedang dilakukan untuk memulihkan bekalan tenaga bagi membolehkan semua pelombong dibawa ke atas," katanya.

Beliau berkata, kedalaman sebenar kawasan semua pelombong itu terperangkap tidak dapat dipastikan, tetapi lombong berkenaan memiliki 23 tingkat. 

SUMBER: AFP

FACEBOOK Umum Keuntungan Melonjak Kepada RM16.3 Bilion

Photo by: TELEGRAF.UK


BISNES: Walaupun dilaporkan pengguna semakin mengurangkan masa melayari laman sosial terbesar di dunia FACEBOOK, namun syarikat itu menerima lonjakan besar dalam keuntungan syarikat.

Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan keuntungan Facebook dalam tempoh tiga bulan terakhir pada 2017 mencatat kenaikan 20 peratus kepada AS$4.2 bilion (RM16.3 bilion).

Pendapatan suku ketiga itu melonjak 47 peratus kepada hampir AS$13 bilion (RM50.7 bilion), tetapi perbelanjaan syarikat turut naik dengan peningkatan kakitangan seramai 25,105 orang.

Tambahnya, jumlah pengguna bulanan yang aktif mencecah 2.13 bilion pada suku ketiga, meningkat 14 peratus daripada tahun sebelumnya.

Syarikat itu berkata, keutamaannya adalah untuk menggalakkan interaksi peribadi dalam kalangan pengguna berbanding hanya meningkatkan jumlah jam yang dihabiskan terhadap Facebook.

Pengasas bersama, Mark Zuckerberg berkata, perubahan yang digubal oleh Facebook mengurangkan masa yang dihabiskan untuk melayari laman ini dengan kira-kira 50 juta jam sehari.

Bagaimanapun, Ketua Pegawai Operasi Facebook itu berhujah bahawa mempunyai pengguna yang lebih terlibat dan aktif terhadap status rakan-rakan boleh membawa kepada keuntungan kepada syarikat.

“Membantu orang saling berhubung adalah lebih penting berbanding memaksimakan masa yang mereka habiskan pada Facebook. Kami boleh memastikan per­khidmatan itu baik untuk kesejahteraan rakyat dan masyarakat keseluruhannya,” kata Zuckerberg.

Katanya, dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini, kandungan video atau status viral oleh perniagaan telah berkembang dalam menghubungkan orang.

“Kami membuat perubahan untuk menunjukkan pengurangan video viral bagi memastikan masa pengguna dapat diluangkan sebaiknya.

Secara keseluruhan, kami membuat perubahan bahawa pengurangan masa penggunaan Facebook dengan anggaran 50 juta jam setiap hari,” kata Zuckerberg. 

SUMBER: AFP

PENDEDAHAN: Fakta Yang Perlu Diketahui Semasa Penerbangan

Photo: Business Insider


7 Syarikat Penerbangan Dunia Yang Mengharamkan Arak 

1. Saudi Airlines
2. Kuwait Airways
3. Pakistan International Airlines
4. Royal Brunei Airlines
5. Iran Air
6. Egypt Air
7. Rayani Air


MAKAN DI DALAM PESAWAT

Penulis Gastrophysics: The New Science of Eating, Charles Spence turut menyokong laporan itu dan mendakwa makanan dalam pesawat tinggi dengan kandungan gula dan garam.

"Udara yang rendah dan kering dalam kabin serta bunyi kuat enjin pesawat menyebabkan penumpang tidak dapat merasa atau menghidu makanan dan minuman.

"Jadi, gula dan garam perlu ditambah sebanyak 20 hingga 30 peratus agar rasanya sama seperti ketika berada di atas tanah," ujar Spence.

Selain itu, satu laporan oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) turut mendedahkan lapan pesawat gagal dalam saringan standard melibatkan aspek kebersihan air.

Disebabkan itu, kebanyakan pembantu penerbangan tidak minum ketika berada dalam pesawat kerana mereka sudah sedia maklum mengenai hal ini.

MENGAMBIL UBATAN DALAM PENERBANGAN

Persatuan Perubatan Austalia tidak menggalakkan ibu bapa memberi ubat berkenaan kerana ia kadang kala mempunyai kesan berlawanan yang membuat kanak-kanak tidak mahu tidur dan menjadi lebih aktif.

Antihistamines jenis ini juga boleh memberi tekanan kepada pernafasan. Ditambah pula dengan persekitaran oksigen dalam pesawat yang rendah, ia pastinya sangat berbahaya.

Jika anda atau mana-mana ahli keluarga memerlukan pil penenang sewaktu menaiki pesawat, sebolehnya elakkan penggunaan antihistamine.

Sebaiknya, rujuk doktor atau ahli farmasi untuk mendapatkan ubat-ubatan yang lebih sesuai.

Antaranya ialah tablet tidur mengikut preskripsi seperti melatonim, ataupun penawar semula jadi seperti herba valerian.

Artikel ini ditulis oleh Nial Wheate, Professor Madya dan Pengarah Program Graduan Farmasi di University of Sydney dan diterbitkan dengan kebenaran oleh The Conversation. -The Sun UK


WAKTU TERBAIK GUNA TANDAS PESAWAT

Atendan penerbangan, Erika Roth menjelaskan kepada Readers Digest bahawa masa terbaik untuk ke tandas adalah ketika pesawat berada 30,000 kaki di udara.

Dia menerangkan bahawa masa terbaik itu juga ketika juruterbang baru sahaja memadamkan isyarat tali pinggang keledar, tetapi sebelum minuman dihidangkan.

Penumpang lain tidak akan berebut untuk menggunakan tandas, kerana penerbangan baru sahaja berlepas dan dengan itu beratur panjang dapat dielakkan.

Menunggu sebelum perkhidmatan minuman dihidang juga bermaksud tidak menghalang perjalanan troli di lorong.

Ramai penumpang juga mungkin tidak selesa meninggalkan tandas selepas menggunakannya kerana ia berbau.

Salah satu cara yang digunakan kru untuk menghilangkan bau busuk adalah dengan menuang kopi ke tandas atau menggunakan beg kopi granul.

SUMBER: expressUK

Kod Rahsia Penumpang Meninggal Dalam Penerbangan

Kod yang merupakan 'perkataan' itu sentiasa menjadi rahsia sesama kakitangan, tetapi menurut The Mirror, Ketua Editor 'US Funerals Online', Sara Marsden mendedahkan bahawa kakitangan American Airlines menggunakan nama 'Jim Wilson'.

Bagi penerbangan Virgin Australia, mereka enggan memberi komen mengenai prosedur dalaman. Qantas pula tidak dapat memberi tindak balas sehingga artikel ini disiarkan.

Walau bagaimanapun, seorang bekas kakitangan Qantas memberitahu bahawa tiada sebarang kod untuk prosedur kematian dalam penerbangan dan kakitangan pada umumnya hanya merujuk si mati dengan nama sebenarnya.

Katanya, sekiranya berlaku kematian, tempat duduk itu akan dibiarkan dalam keadaan separa baring, mayat ditutup dengan selimut dan mata ditutup dengan penutup mata. -Mamamia


FAKTA FOBIA JADI PENUMPANG PESAWAT

Ahli terapi, Christopher Paul Jones telah menyenaraikan mitos paling biasa mengenai perjalanan udara, bagi membuktikan kepada golongan ini bahawa mereka tidak perlu bimbang untuk menaiki pesawat.

Jones, juga dikenali sebagai 'The Breakthrough Expert', pakar dalam membantu orang ramai mengatasi ketakutan dan kebimbangan terbesar mereka.

1. Terbang di udara pada kelajuan 500 batu sejam, 36,000 kaki dari darat berbahaya, tetapi hakikatnya, perjalanan udara sebenarnya jauh lebih selamat berbanding mod pengangkutan darat.

Menurut Jones, kemungkinan untuk anda meninggal dunia dalam kemalangan pesawat adalah satu dalam 11 juta.

2. Anda mempunyai 95.7 peratus kemungkinan terselamat dari nahas pesawat. Kebanyakan penumpang bertahan dan selamat dalam nahas kerana kemahiran juruterbang yang mampu mendaratkan pesawat dengan ketepatan dan keselamatan luar biasa.

3. Juruterbang yang paling berpengalaman pun tidak mampu mengalahkan gelora udara yang kuat, tetapi ia sebenarnya tidak menimbulkan kemungkinan kemalangan.

Pesawat bergoyang hanyalah disebabkan ia melanggar 'poket udara' dan juruterbang anda sepenuhnya bersedia untuk itu.

Menurut Patrick Smith dari 'Ask The Pilot', jumlah kemalangan pesawat yang disebabkan oleh pergolakan boleh dihitung dengan jari sebelah tangan.

4. Kemungkinan sayap pesawat terjatuh semasa penerbangannya hampir sama dengan sifar.

Semua sayap telah diuji sebelum pesawat dibenarkan untuk berlepas, jadi jika ia akan jatuh, ia akan berlaku di darat.

Boeing mempunyai 'ujian pergerakan sayap' di mana sayap Boeing 787 dinaikkan ke atas pada ketinggian 25 kaki, membuktikan bahawa ia boleh berdepan sehingga 150 peratus pergerakan semasa peristiwa paling melampau.


4. JOnes mencatatkan bahawa terdapat kira-kira 100,000 penerbangan setiap hari di seluruh dunia dan walaupun dengan bilangan yang tinggi, kita tidak akan mendengar kemalangan komersial walaupun satu, setiap hari. -

SUMBER: TheSunUK

FAKTA MENARIK LAIN:

1. Udara di dalam pesawat terbang disaring oleh teknologi yang digunakan dalam rumah sakit, oleh kerena itu meski tempat duduknya mengandung kuman tetapi udaranya tetap bersih.

2. Pilot hanya mampu melihat separuh sayap pesawat dari deck penerbangan, dan tidak dapat melihat ekor pesawat secara keseluruhan. Pada pesawat Airbus A380 dipasang kamera di bahagian ekor pesawat sehingga pilot dan penumpang dapat melihat pemandangannya.

3. Amaran darurat “Mayday” beradal dari bahasa Perancis “m’aidez” yang ertinya “tolong kami”.

4. Tandas sering menjadi lokasi paling sulit seseorang tetapi di atas pesawat, tandas bukan hak peribadi anda yang terlalu sulit.Tahukah anda pintu tandas boleh dibuka dari luar?

Pintu tandas pesawat dicipta sedemikian sebagai langkah keselamatan jika penumpang meninggal dunia atau tercedera.

5. Pernahkah anda bertanya mengapa lampu perlu dimalapkan ketika pesawat bersedia untuk mendarat pada waktu malam?

Lampu dimalapkan bagi memudahkan pergerakan keluar dari pesawat, khususnya jika berlaku kecemasan,  kerana mata anda telah disesuaikan dengan kegelapan.

Berada dalam pesawat yang malap, sebelum mendarat, membolehkan anda melihat dengan jelas ketika keluar dari pesawat, lapor laman Quora.


6. Topeng oksigen: Terpaksa menggunakan topeng oksigen di atas pesawat bukan pengalaman yang diingini sesiapa. Jika keadaan itu berlaku, topeng tersebut hanya mampu membekalkan oksigen selama 15 minit.

Tempoh itu mencukupi bagi juruterbang mengemudi pesawat ke altitud lebih rendah supaya penumpang dapat bernafas, lapor Reddit.


7. Bilakah waktu yang paling sesuai untuk menaiki kapal terbang?

Penerbangan pada waktu pagi adalah yang paling terbaik kerana ia sentiasa menepati masa.

8. Seksyen manakah yang paling selamat di dalam kapal terbang?


Bahagian ekor kapal terbang adalah yang paling selamat kerana kokpit cenderung untuk menerima bahana kerosakan dalam keadaan kecemasan.


SUMBER RUJUKAN:
1. MSTAR
2. MAIL ONLINE
3. CARIAN INTERNET



TERKINI

This is the million-year history of the Australian continent

Photo: WEF The Australian continent has a remarkable history — a story of isolation, desiccation and resilience on an ark at the edge ...