AirAsia Tawar Diskaun 30 Peratus ke Sarawak

Foto oleh Sarawak Tourism Board


AirAsia menyambut baik pengumuman oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (SDMC) untuk melonggarkan keperluan perjalanan ke Sarawak, yang memudahkan ribuan rakyat Sarawak yang tinggal di Semenanjung Malaysia untuk pulang ke kampung halaman.


Ketua Pegawai Eksekutifnya dalam kenyataan media pada 19 Oktober 2021/Selasa berkata sehubungan itu AirAsia menyatakan komitmen untuk terus menyediakan perkhidmatan terbaik bagi memberikan mereka pengalaman perjalanan yang selamat dan berharap untuk membawa lebih ramai pelancong ke Sarawak.


Riad Asmat berkata sempena pembukaan semula perjalanan antara negeri ke Sarawak, para tetamu dapat menikmati diskaun 30% untuk semua tempat duduk penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kuching, Miri, Sibu dan Bintulu. 


Penerbangan sedia ditempah di airasia Super App dengan menekan ikon ‘Flights’ dari sekarang hingga 24 Oktober 2021 untuk tempoh perjalanan dari 25 Okt 2021 hingga 31 Mei 2022. Para tetamu yang mempunyai Akaun Kredit juga boleh menggunakannya untuk menebus penerbangan ini.


Berikut adalah kenyataan media penuh berkenaan:

AirAsia menyambut baik pengumuman oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (SDMC) untuk melonggarkan keperluan perjalanan ke Sarawak, yang memudahkan ribuan rakyat Sarawak yang tinggal di Semenanjung Malaysia untuk pulang ke kampung halaman masing-masing.


AirAsia sehubungan itu menyatakan komitmen untuk terus menyediakan perkhidmatan terbaik bagi memberikan mereka pengalaman perjalanan yang selamat dan berharap untuk membawa lebih ramai pelancong ke Sarawak.


Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia, Riad Asmat berkata: “Pelancongan adalah salah satu pemacu utama pertumbuhan ekonomi, merangkumi 15% daripada KDNK nasional dan hampir 8% untuk Sarawak sahaja. 


Di samping menyediakan pekerjaan untuk lebih daripada 240,000 orang, iaitu hampir 20% daripada keseluruhan tenaga kerja di Sarawak. Sejajar dengan peralihan seluruh negara ke tahap seterusnya dalam Pelan Pemulihan Negara dan disokong oleh kadar vaksinasi yang tinggi di Sarawak, keputusan kerajaan negeri adalah tepat pada masanya dan kami akan terus komited dan memberikan sokongan penuh untuk pembukaan dan penyambungan semula aktiviti perjalanan dan pelancongan di Sarawak. 


AirAsia mengalu-alukan keputusan ini dan kami berharap untuk terus bekerjasama dengan SDMC, kementerian dan agensi berkaitan di Sarawak.


“Kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada kedua-dua kerajaan Persekutuan dan Negeri atas kejayaan program vaksinasi yang kini membolehkan rakyat membuat perjalanan domestik dengan lebih selamat. 


AirAsia ingin memberi jaminan bahawa kami telah melaksanakan standard keselamatan tertinggi sebagai sebahagian daripada rancangan mitigasi Covid-19 kami termasuklah hanya menerima tetamu yang divaksin sepenuhnya, mewajibkan daftar masuk secara kendiri melalui airasia Super App yang telah diintegrasikan dengan rekod vaksinasi daripada MySejahtera.”


Sempena pembukaan semula perjalanan antara negeri ke Sarawak, para tetamu dapat menikmati diskaun 30% untuk semua tempat duduk penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kuching, Miri, Sibu dan Bintulu. 


Penerbangan sedia ditempah di airasia Super App dengan menekan ikon ‘Flights’ dari sekarang hingga 24 Oktober 2021 untuk tempoh perjalanan dari 25 Okt 2021 hingga 31 Mei 2022. Para tetamu yang mempunyai Akaun Kredit juga boleh menggunakannya untuk menebus penerbangan ini.


Riad turut berkata bahawa AirAsia akan terus bekerjasama rapat dengan semua badan kawal selia, kerajaan persekutuan dan negeri yang berkaitan, pihak berkuasa penerbangan awam dan kesihatan untuk memastikan standard pematuhan tertinggi bagi setiap penerbangan yang dikendalikan.


AirAsia telah memanfaatkan tempoh sekatan perjalanan selama satu tahun setengah untuk menaik taraf dan memperbaharui prosedur penerbangannya. 


Demi keselamatan dan kesejahteraan para tetamu dan kakitangannya, AirAsia hanya akan menerima tetamu yang telah divaksin sepenuhnya dalam penerbangannya, dan memastikan semua penerbangan dikendalikan oleh juruterbang dan kru kabin yang telah divaksin sepenuhnya. Begitu juga dengan kakitangan operasi dan pengendali bagasi di terminal.


AirAsia menerajui sistem tanpa sentuhan dengan mewajibkan proses daftar masuk secara kendiri melalui airasia Super App untuk semua tetamu. 


Selain boleh mengesahkan dokumen kesihatan secara segera melalui integrasi dengan aplikasi MySejahtera, sistem canggih ini juga membolehkan mereka melalui proses perlepasan dan menaiki pesawat menggunakan pas masuk elektronik (e-Boarding Pass), yang meminimumkan interaksi fizikal dengan kakitangan kami seperti sentuhan pas masuk menggunakan kertas dan merupakan salah satu kunci untuk membendung penyebaran Covid-19 dan virus lain.


Walaupun AirAsia hanya menyediakan perkhidmatan terhad selama 20 bulan yang lalu, semua pesawat AirAsia diselenggara sepenuhnya mengikut prosedur yang ditetapkan oleh pihak pengeluar pesawat. 


AirAsia juga telah menubuhkan unit penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) dalaman iaitu Asia Digital Engineering yang mampu menyelenggara bukan sahaja pesawat AirAsia tetapi juga pesawat dari syarikat penerbangan lain. 


Selain itu, semua juruterbang dan kru kabinnya juga diberikan latihan dan kursus penyegaran agar mereka sentiasa bersedia memberikan perkhidmatan terbaik.


“Untuk kemudahan dan ciri keselamatan tambahan, AirAsia juga akan melancarkan sistem pengecaman wajah FACES tidak lama lagi untuk menyediakan pengalaman perjalanan digital dan tanpa kertas bagi meminimumkan kontak fizikal antara para tetamu dan kakitangan kami. Sistem ini akan mula dilancarkan di klia2 pada November, sebelum diikuti oleh semua lapangan terbang lain di Malaysia termasuk Kuching, Sibu, Miri dan Bintulu.


“FACES akan menjadikan proses pelepasan lebih pantas dan efisien dan kami menyeru semua untuk mendaftar sebagai pengguna FACES sekarang dengan hanya beberapa langkah mudah di airasia Super App. 


Apabila anda tiba di lapangan terbang, anda hanya perlu pergi ke mana-mana kaunter perkhidmatan untuk mengesahkan pendaftaran FACES dengan dokumen perjalanan anda dan anda tidak perlu lagi menggunakan sebarang dokumen di atas kertas untuk penerbangan seterusnya” tambah Riad.


Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan daftar masuk kendiri dan cara untuk mengesahkan sijil vaksinasi, layari Halaman Sokongan AirAsia di sini. 


Untuk membuat perubahan penerbangan, klik di sini untuk menghubungi AVA, dan untuk status penerbangan terkini, layari airasia.com/flightstatus.


Ikuti perkembangan dan tawarkan terkini airasia Super App di @airasiasuperapp di Instagram dan Facebook! Untuk pengalaman perjalanan yang lebih baik dan lancar, muat turun airasia Super App melalui Apple App Store, Google Play Store atau Huawei AppGallery sekarang. 


AirAsia welcomes further relaxation of travel requirements into Sarawak

SEPANG, 18 OCTOBER 2021 - AirAsia welcomes the announcement by the Sarawak Disaster Management Committee (SDMC) to further relax travel requirements into Sarawak, allowing thousands of Sarawakians residing in the Peninsula to return to their home state.

The airline has expressed its commitment to give the best value and service for their safe passage home and looks forward to bringing in more tourists into the State.

CEO of AirAsia Malaysia, Riad Asmat said: “Tourism is one of the key engines for growth, accounting for 15% of the national GDP and almost 8% for Sarawak alone, providing jobs for over 240,000 people, that is close to 20% of the State’s employment. As the whole country moves to the next stage in the National Recovery Plan and coupled with the high vaccination rate in the State, Sarawak’s decision is very timely and we pledge our full commitment and support towards the full reopening and resumption of travel and tourism activities in the State. AirAsia applauds this decision and we look forward to continuing to work closely with SDMC and other authorities and stakeholders in Sarawak.

“Both the Federal and State governments deserve the biggest credit for the successful rollout of the vaccination programme which culminated in the safe resumption of domestic travel. In this regard, I would like to give our assurance that the highest safety standards are in place as part of our robust Covid-19 mitigation plan including by accepting only fully-vaccinated guests onboard, and making it mandatory to check-in via the airasia Super App that integrates with vaccination records on MySejahtera.” 

To mark the reopening of interstate travel into Sarawak, guests can enjoy 30% off all seats for flights from Kuala Lumpur to Kuching, Miri, Sibu and Bintulu. The flights are available for booking on the airasia Super App by clicking on the ‘Flights’ icon from now until 24 October 2021, for  travel from 25 October 2021 until 31 May 2022. Guests with credit accounts may use them to redeem for these flights.

Riad reiterates that AirAsia will continue to work closely with all relevant regulators, the federal and state governments, civil aviation and health authorities to ensure the highest standards of compliance and conformance are in place for every single flight that it operates. 

AirAsia has spent the period of downtime in travel over the past one-and-a-half years to further improve and revamp its flight procedures and processes. In the highest interest of safety and wellbeing of all its guests and employees, AirAsia will accept only fully-vaccinated guests on board its flights, and likewise ensure only fully-vaccinated employees will operate flights and be on-duty at airport terminals. 

AirAsia is taking the lead by making check-in via the airasia Super App mandatory for all guests. Apart from allowing for instant health document verification through its integration with MySejahtera, this process will also allow guests to pass through the airport clearance and boarding process with an e-Boarding Pass that will significantly reduce physical interaction and paper contact, a key preventive measure in curtailing the spread of Covid-19 and other viruses. 

Despite mostly not flying for a good part of the past 20 months, all AirAsia’s aircraft are properly maintained according to procedures set by the manufacturer. AirAsia has set up an in-house maintenance, repair and operations (MRO) unit called Asia Digital Engineering that is able to service not only AirAsia aircraft but also those from other airlines. Likewise, all its pilots and cabin crew are regularly sent for mandatory refresher courses and ongoing retraining so that they are always on top of their job.

“For added convenience and security, we will soon be rolling out our FACES facial recognition boarding system -- making the entire journey fully digital and paperless, thus further minimising  human contact between guests and employees. This will kick-off at klia2 in November, followed by all other airports in Malaysia including Kuching, Sibu, Miri and Bintulu.

“FACES will make the boarding process even more swift and efficient and we would like to encourage everyone to enrol into FACES now with just a few simple steps on the airasia Super App.  When you’re at the airport for your next flight, just approach any service counter to have your FACES verified against your travel documents and you’re good to fly without having to worry about holding any paper documents in hand,” said Riad.

For more information on the newly improved Self Check-in service and how to use it to verify vaccination and health certificates, visit the AirAsia Support Page here. For flight changes, click here to chat with AVA and for the latest flight status visit airasia.com/flightstatus. 

Stay up to date with all the best value travel and lifestyle deals from the airasia Super App by following @airasiasuperapp on Instagram and Facebook! For a seamless and enhanced experience, download your airasia Super App from the Apple App Store, Google Play Store orHuawei AppGallery now.


TERKINI

Akibat Durian Dijual Guna Timbang Kilogram, Generasi Muda Dan Masa Hadapan Hilang Minat Makan?

Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut =========================================== HARGA TAK MASUK AKAL. Ad...