TIPS Strategi Media Untuk Bisnes Dan Syarikat Yang Perlu Diberi Perhatian



OLEH: MOHD EZLI MASHUT

1. Pendekatan media untuk syarikat dan bisnes perlu ditambah baik daripada semasa ke semasa khususnya aspek strategi, objektif, KPI serta misi jangka pendek dan panjang.


Sebelum menjawab soalan daripada pemberita, perlu pasmastikan apa yang mahu dijawab adalah perkara yang perlu dan penting sahaja. Jika tidak tahu, elak jawab atau akan beri kenyataan media susulan selepas perhalusi isu tersebut.

2. Kenyataan media bertulis daripada peringkat atas dan bawah perlu mempunyai strategi tersendiri dan ada sistem pengurusan yang baik dan KPI.

Bukan sekadar membuat kenyataan media tanpa perancangan dan banyak kesilapan fakta yang akhirnya memakan diri sendiri dan memberi imej negatif kepada bisnes dan syarikat

3. Memperbanyakkan kenyataan media bertulis yang berkualiti dengan disediakan fakta, ringkas dan mudah difahami untuk pihak wartawan dan editor menulis kembali kenyataan media untuk dijadikan berita.

Pastikan kenyataan media disediakan ringkas dan padat, menggunakan bahasa yang mudah difahami, tidak menggunakan perkataan bombastik, dan penggunaan bahasa yang lancar.

4. Kenyataan media yang dijawab secara lisan yang memerlukan ulasan lanjut perlu disertakan dengan kenyataan media secara bertulis yang lebih lengkap dan dihantar segera kepada semua wartawan dan agensi media.

5. Buat kenyataan media yang memberikan imej positif kepada bisnes dan parti. Lebih banyak tumpukan kenyataan media yang menjurus kepada kelebihan serta keunikan produk dan perkhidmatan.

6. Gunakan semua platform media sosial (Khususnya :Facebook, twitter ) untuk menyampaikan maklumat penting, menjawab persoalan dan berkenaan produk serta perkhidmatan.

7. Elakkan percanggahan memberikan kenyataan media yang hanya memberikan imej negatif kepada bisnes dan syarikat serta tidak menguntungkan.

8. Gunakan Bahasa Melayu Tinggi dan penggunaan tatabahasa yang betul sebelum memberikan kenyataan media bertulis. Semak berkali-kali dan pastikan semua ejaan ditulis betul sebelum dihantar kepada agensi media.

9. Untuk mendepani atau menangani sesuatu isu dapatkan dulu pandangan daripada pakar dan pelbagai pihak supaya pandangan dan kenyataan media dihasilkan berkualiti dan memberikan imej serta persepsi positif kepada pihak yang mengeluarkan kenyataan media.

10. Dalami aspek pengurusan media berstrategi untuk jangka pendek dan jangka panjang supaya menghasilkan impak yang optimum.

11. Gunakan grafik yang mudah difahami dan menarik untuk disebarkan dalam semua platform media sosial.

Jika tips ini bermanfaat dipersilakan untuk tekan butang SHARE.


6 Kesilapan Kecil Sering Berlaku Ketika Tempah Tiket Kapal Terbang

Foto: MSTAR


MENEMPAH tiket pesawat nampak mudah, tapi sebenarnya ia perlu dilakukan dengan teliti. Ini kerana, terdapat banyak maklumat ketika tempahan dibuat akan mempengaruhi perjalanan kelancaran perjalanan anda.

Walaupun kesalahan yang sering dilakukan adalah pada tarikh dan waktu penerbangan, terdapat juga beberapa kesalahan lain sering dilakukan ketika penumpang menempah tiket kapal terbang.

Identiti penumpang

Sentiasalah periksa kembali maklumat identiti penumpang sebelum membuat pembayaran tiket. Ingat! Kesalahan pada ruangan ini sangat meninggalkan kesan khususnya untuk penerbangan antarabangsa.


Perhatikan betul-betul tiada kesalahan nama (sama dengan pasport), nombor pasport betul dan semak juga tarikh tamat tempoh pasport.

Nama lapangan terbang

Kebanyakan orang hanya fokus kepada destinasi, bukan lapangan terbang. Sedangkan, banyak bandaraya di dunia mempunyai lebih dari satu airport, malah dua atau tiga buah. Perhatikan dengan jelas tentang airport yang paling dekat dengan destinasi dituju dan aspek pengangkutan.

Oh ya! Semak juga apakah lapangan terbang semasa ketibaan dan pelepasan anda sama atau tidak.

Penerbangan lanjutan/transit

Sediakan minimum 90 minit jika anda mempunyai transit atau perlu mengambil penerbangan seterusnya. Harus diingat, banyak perkara tidak dijangka boleh berlaku selagi anda belum menaiki pesawat seterusnya dan banyak yang perlu diurus ketika transit.

Jika anda membuat tempahan penerbangan lanjutan, seelok-eloknya tempahlah dengan syarikat penerbangan yang sama atau menjalinkan kerjasama dengan penerbangan pertama. Juga pastikan anda sampai di ruang menunggu 20 minit sebelum waktu masuk pesawat.

Perbezaan waktu

Berbeza negara khususnya benua bermaksud zon waktu juga berbeza. Contohnya jika anda terbang dari Sydney, Australia pada waktu pagi, anda akan sampai di Los Angeles, Amerika Syarikat juga pada waktu pagi.

Zon waktu ini memang penting, untuk tempahan kenderaan dan penginapan di destinasi yang dituju.

Waktu penerbangan

Setiap syarikat penerbangan mempunyai cara tersendiri apabila menulis waktu penerbangan di tiketnya. Ada yang menggunakan waktu AM dan PM atau waktu 24 jam.

Selalu berlaku, kerana tidak berhati-hati, waktu AM dan PM disangka waktu 24 jam. Jika tidak yakin, hubungi terus operator syarikat penerbangan untuk kepastian mengenai waktu pelepasan.

Berat bagasi

Setiap penerbangan mempunyai peraturan berat bagasi, malah untuk domestik dan antarabangsa juga ternyata berbeza. Dalam hal ini, kesalahan banyak terjadi jika melanjutkan penerbangan dari pesawat biasa ke pesawat tambang rendah. Pesawat tambang rendah biasanya memiliki berat bagasi jauh lebih kecil berbanding pesawat biasa. 

SUMBER: -traveller.com.au/ MSTAR ONLINE



TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...