AirAsia Partners Salesforce To Digitise Customer Care

Photo By: AIR ASIA


BUSINESS: AirAsia Group has selected New York-listed Salesforce to be its strategic technology partner as the airline revamps its customer care for the digital era.

The airline, which has renamed its customer care team to Customer Happiness, will deploy Salesforce Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud and Community Cloud as part of its strategy to create faster and more personalised service for its customers.

AirAsia service agents across eight countries now have a single view of all cases from all support channels – web, phone, email, live chat, airport communications – and their complete history, allowing them to provide higher levels of personalized service.

AirAsia Group chief executive officer Tan Sri Tony Fernandes said Salesforce is at the heart of the customer-obsessed approach as it gives the company a complete view of its guests across all channels, allowing it to deliver a faster, more personalised service.

“Complaints are free market research. Someone took the effort to write to you to tell you where things went wrong and how they should be improved.

“These are things that companies pay a lot of money for consultants to tell them that same thing so we treat every complaint preciously. I strongly urge our guests to make full use of the official support channels below for the fastest resolution by our amazing customer happiness team led by Mimi Phua,” he said in a statement.

Salesforce Asia Pacific EVP and general manager Mark Innes said in today’s competitive landscape, airlines need to be attuned to customers’ needs, sometimes before they know it.

“AirAsia is a shining example of a customer-centric company constantly pushing the envelopes of innovation.

“Salesforce is uniquely positioned to help Air Asia on its journey to customer centricity and is proud to be its strategic technology partner,” he said.

The Salesforce Community Cloud powers the AirAsia support community in eight different languages and empowers guests to self-serve with a knowledge database, allowing AirAsia to boost service standards, raise productivity levels and the capabilities of their service agents and continue to raise the bar for the airline industry.

Guests can contact AirAsia customer support via Live Chat, Twitter, email and call centres listed onhttps://support.airasia.com.

Support is available in eight languages - English, Bahasa Malaysia, Bahasa Indonesia, Thai, Vietnamese, Chinese (Simplified and Traditional), Japanese and Korean.

SOURCE: NSTP

AirAsia & NYSE:CRM Jalin Kerjasama Strategik

Foto Sumber: TechCrunch

BISNES: Bagi memantapkan perkhidmatan pelanggannya untuk era digital, AirAsia mengumumkan pemilihan Salesforce (NYSE: CRM), sebuah syarikat ternama global dalam pengurusan perhubungan pelanggan sebagai rakan kongsi strategik teknologinya.

AirAsia menamakan bahagian perkhidmatan pelanggannya kepada Bahagian Kebahagiaan Pelanggan dan akan menggunakan produk Salesforce Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud dan Community Cloud.

Ia sebagai sebahagian daripada strateginya untuk menawarkan perkhidmatan yang lebih pantas dan lebih peribadi untuk para pelanggan.

Ejen perkhidmatan AirAsia merentasi lapan negara kini mempunyai satu pandangan bagi semua kes daripada semua saluran sokongannya sama ada melalui web, telefon, e-mel, sembang langsung, komunikasi lapangan terbang dan sejarah lengkap mereka, sekali gus membolehkan mereka menyediakan perkhidmatan peribadi yang lebih baik.

Salesforce Community Cloud memperkasa komuniti sokongan AirAsia dalam lapan bahasa berlainan dan para tetamu untuk melayani diri dengan sistem pangkalan data berpengetahuan, membolehkan AirAsia meningkatkan taraf perkhidmatannya, tahap produktiviti dan keupayaan ejen perkhidmatan mereka, seterusnya memacu industri penerbangan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes berkata, tahun ini mereka ingin menumpukan perhatian kepada kebahagiaan para tetamu. 

"Ini bermakna kami akan mengetengahkan para tetamu dan keperluan mereka dalam semua yang dilakukan. Salesforce adalah pusat pendekatan pelanggan kami kerana ia memberikan pandangan lengkap bagi setiap tetamu menerusi semua saluran, supaya kami boleh memberikan perkhidmatan yang lebih cepat dan lebih peribadi.

“Kami melihat aduan yang dikemukakan sebagai kajian pasaran yang percuma. Mereka berusaha untuk memaklumkan masalah dan bagaimana ia perlu dipertingkatkan.

"Syarikat lain melabur sejumlah wang untuk pakar perunding memaklumkan mereka perkara yang sama, jadi kami menghargai setiap aduan. Saya menggesa para tetamu untuk menggunakan sepenuhnya saluran sokongan rasmi untuk penyelesaian terpantas oleh bahagian Kebahagiaan Pelanggan kami yang diketuai oleh Mimi Phua," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Naib Presiden Eksekutif dan Pengurus Besar Salesforce Asia Pasifik, Mark Innes berkata, dalam landskap yang kompetitif hari ini, syarikat penerbangan perlu selaras dengan keperluan pelanggan, kadang kala sebelum mereka mengetahuinya.

Katanya, AirAsia adalah satu contoh yang terbaik bagi syarikat yang berorientasikan pelanggan dan sentiasa berinovasi.

"Salesforce berada di kedudukan yang unik untuk membantu AirAsia dalam perjalanannya untuk mengetengahkan para pelanggan dan kami berbangga menjadi rakan kongsi strategik teknologinya," katanya.

Orang ramai boleh mengubungi perkhidmatan sokongan pelanggan AirAsia melalui Sembang Langsung (Live Chat), Twitter, e-mel dan pusat panggilan yang tersenarai di https://support.airasia.com. 

SUMBER: KOSMO!

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...