Insurans Hayat Catat Pertumbuhan Sederhana Pada 2018 - LIAM


FOTO: INSURANS


INSURANS | Industri insurans hayat mencatatkan pertumbuhan sederhana tahun lalu dari segi perlindungan kepada rakyat Malaysia kepada RM1.51 trilion nilai jaminan ke atas polisi, peningkatan sebanyak 9.6 peratus berbanding RM1.38 trilion pada 2017.

Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM) berkata, industri insurans hayat keseluruhan mencatatkan sejumlah 12.65 juta polisi manakala polisi kelompok meningkat 2.9 peratus pada 2018.

Jumlah premium meningkat sebanyak 5.7 peratus kepada RM38.8 bilion pada 2018 berbanding RM36.7 bilion pada 2017.

Bilangan nyawa yang dilindungi di bawah polisi kelompok mencatatkan pertumbuhan yang menggalakkan, sebanyak 10.1 juta nyawa pada 2018 berbanding 9.6 juta nyawa pada 2017.

Jumlah per kapita terus meningkat hingga RM46,610 pada 2018 daripada RM43,029 pada 2017, namun angka itu masih kurang daripada yang diperlukan untuk menyara seorang ahli keluarga sekiranya pencari nafkah meninggal dunia atau cacat anggota," katanya dalam kenyataan hari ini.

Jumlah premium perniagaan baharu meningkat 1.8 peratus tahun lepas berjumlah RM10.3 bilion berbanding 10.1 bilion pada 2017.

Sementara itu, jumlah tuntutan yang dibayar meningkat 6.5 peratus kepada RM10.8 bilion tahun lepas daripada RM10.1 bilion pada 2017 ekoran tuntutan perubatan yang lebih tinggi.

Mengenai prospek, Presiden LIAM, Anusha Thavarajah, berkata prospek industri insurans hayat kekal positif kerana peratusan penduduk dengan insurans hayat atau pelan takaful masih rendah iaitu pada tahap 54 peratus.

"Mengambil kira pemegang polisi dengan lebih satu polisi atau sijil hayat atau takaful, hanya 34 daripada 100 orang, diinsuranskan.

"Kadar penembusan yang rendah bermakna terdapat lebih banyak peluang untuk industri berkembang dan memanfaatkan pasaran yang berpotensi, terutama di kawasan yang kurang mendapat perhatian di negara ini serta kawasan bandar dan luar bandar," katanya. 

SUMBER: BERNAMA

MH370: Pertama Kali Serpihan Dipamer Kepada Awam

FOTO: BERNAMA

BUAT julung kalinya, dua serpihan pesawat Malaysia Airlines MH370, dipamerkan kepada orang ramai di pusat membeli-belah Publika di Kuala Lumpur, pada 3 Mac.

Dua serpihan iaitu kelepak dan sayap berkenaan dipamerkan sempena ulang tahun kelima Memperingati MH370 selepas kehilangan tragis pesawat itu dari skrin radar, lima tahun yang lalu.

Sehingga sekarang, hanya tiga serpihan sayap yang dikenali sebagai flaperon, telah disahkan milik pesawat Penerbangan MH370 yang hilang secara misteri dari skrin radar, ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac 2014 yang membawa 239 penumpang.

Walaupun pertama kali dua serpihan itu dipamerkan, sebahagian anggota keluarga mangsa tragedi itu ketika ditemui Bernama, kurang senang melihatnya kerana mereka percaya, operasi pencarian sebelum ini, seharusnya menemui lebih banyak atau serpihan yang lebih besar.


Seorang anggota keluarga nahas itu, Jacquita Gonzales, 56, berkata, walaupun beliau gembira melihat dua serpihan itu, tetapi beliau percaya, pencarian tersebut mesti diteruskan kerana pesawat itu masih berada di luar sana.

“Kita tidak tahu di mana pesawat itu. Kita harus teruskan pencarian. Kita berharap kerajaan akan teruskan operasi mencari, atas dasar ‘tidak jumpa, tiada bayaran' (no cure no fee basis) jadi entiti pencarian bebas boleh memulakan usaha mereka terutama oleh Ocean Infinity Limited (syarikat penerokaan dasar laut dari Amerika Syarikat) ,” kata Jacquita, yang suaminya Patrick Gomes adalah penyelia Penerbangan MH370.

Sementara itu anggota keluarga lain, Norazlinda Ayub, 44, berkata, ini adalah kali pertama beliau melihat serpihan itu dan sedikit terkejut kerana serpihan itu agak besar daripada apa yang beliau bayangkan.

“Seharusnya lebih banyak serpihan ditemui di luar sana. Saya berharap operasi mencari diteruskan,” katanya yang merupakan isteri kepada seorang penumpang, Junaidi Mohd Nasir.

Seorang lagi anggota keluarga, KS Narandran berkata, kerajaan harus teruskan operasi mencari dan lihat kepada bukti yang boleh dipercayai untuk mencari jet penumpang Boeing 777 itu.

"Selepas lima tahun, pesawat itu masih belum lagi ditemui. Kita hanya menemui serpihan dari seluruh dunia. Sukar bagi saya untuk melupakannya.

“Kami tidak tahu tentang keupayaan kerajaan (untuk teruskan operasi ini) tetapi saya tahu mereka mempunyai tanggungjawab. Ia amat mengecewakan semua orang,” kata suami kepada Chandrika Sharma, seorang daripada lima penumpang warganegara India yang hilang dalam tragedi itu.

Sementara itu, Jiang Hui, yang ibunya Jiang Cuiyun, antara mangsa pesawat malang tersebut, telah mewujudkan laman web; MH370.com.cn dan www.malaysiaairlines.club untuk menggalakkan operasi mencari, siasatan, mengumpul maklumat dan berhubung dengan waris mangsa di seluruh dunia.

Misi pencarian di laut dalam digerakkan hampir tiga tahun bagi mengesan pesawat itu di Lautan Hindi, meliputi kawasan seluas 120,000 km persegi melibatkan pasukan dari Australia, China dan Malaysia, namun menemui jalan buntu.

Dilaporkan 27 serpihan pesawat ditemui dari pelbagai tempat seluruh dunia, namun hanya tiga serpihan sayap yang dikenali sebagai flaperon yang terdampar di pantai Lautan Hindi disahkan dari pesawat MH370.

Pada 29 Mei tahun lepas, syarikat eksplorasi yang berpangkalan di Amerika Syarikat yang melancarkan operasi mencari MH370 yang terakhir di Lautan Hindi, menghentikan operasi itu selepas gagal menemui sebarang serpihan berkaitan pesawat itu.

Pada Julai 2018, Pasukan Penyiasat Keselamatan MH370 dalam laporan setebal 449 halaman menyimpulkan bahawa mereka gagal mengesahkan punca utama kejadian, namun tidak menolak kemungkinan ‘gangguan yang menyalahi undang-undang' oleh pihak ketiga membawa kepada kehilangan pesawat berkenaan.

Pada 30 November tahun lepas, lima serpihan yang dipercayai bahagian-bahagian tertentu daripada pesawat MH370, yang ditemui di tiga lokasi di Madagascar, diserahkan kepada kerajaan Malaysia. 

SUMBER: Bernama

Tags/Kata Kunci:
MH370

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...