PENERBANGAN | AirAsia Aviation Group Ltd (AAAGL) menyelesaikan lebih 99 peratus pertanyaan tetamu/pelanggan berkenaan permintaan bayaran balik yang disebabkan oleh pandemik COVID-19 sejak dua tahun lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dalam kenyataan media pada 29 MAC 2022/Selasa menjelaskan syarikat penerbangan itu menerima jumlah pertanyaan yang amat tinggi dengan purata kira-kira 200,000 setiap hari semasa tempoh puncak.
"Kami berhubung dengan lebih lima juta tetamu sejak pandemik bermula dan menyelesaikan sebahagian besar permintaan mereka berkaitan penerbangan yang dibatalkan dengan memberikan kembalian dalam bentuk akaun kredit, bayaran balik tunai atau penukaran penerbangan.
"Bagi semua syarikat penerbangan bawah AAAGL, kami setakat ini memberikan kembalian kepada lebih tiga juta tempahan tiket, sama ada dalam bentuk bayaran balik tunai ataupun akaun kredit.
Secara keseluruhan kami menerima permintaan untuk bayaran balik sebanyak AS$1.8 bilion (RM7.6 bilion) daripada tetamu sejak 2020," kata Bo Lingam.
Daripada jumlah permintaan bayaran balik tunai, lebih 99 peratus daripadanya berjaya diselesaikan dengan hanya AS$14.66 juta (RM61.9 juta) atau 0.8 peratus masih dalam proses pembayaran dan ia dijangka selesai dalam beberapa bulan sahaja lagi, tambah beliau.
Menurut Bo, sebahagian besar tetamu memilih akaun kredit yang diproses serta-merta dan sah sehingga dua tahun untuk tempahan daripada tarikh dikeluarkan.
Beliau berkata, dengan penyambungan semula penerbangan domestik dan pembukaan semula sempadan di kebanyakan pasaran utamanya, kira-kira 88 peratus daripada akaun kredit yang dikeluarkan digunakan, menandakan keinginan dan keyakinan yang kukuh terhadap perjalanan udara dalam kalangan orang ramai.
Berikut Adalah Kenyataan Media Penuh :
AirAsia perjelas isu bayaran balik
Hanya 0.8% daripada jumlah bayaran balik tunai masih belum dijelaskan, akan diselesaikan dalam beberapa bulan akan datang
SEPANG, 29 Mac 2022 - AirAsia Aviation Group Limited (AAAGL) ingin menjelaskan bahawa ia telah menyelesaikan lebih 99% pertanyaan tetamu berkenaan permintaan bayaran balik yang disebabkan oleh pandemik Covid-19 sejak dua tahun lalu.
Bo Lingam, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group Limited berkata: “Sebagai salah sebuah syarikat penerbangan terbesar di dunia yang membawa hampir 100 juta penumpang setahun sebelum Covid, kami menerima jumlah pertanyaan yang amat tinggi dengan purata kira-kira 200,000 setiap hari tema semasa tempoh puncak.
Kami telah berhubung dengan lebih lima juta tetamu sejak wabak Covid bermula dan menyelesaikan sebahagian besar permintaan mereka berkaitan penerbangan yang dibatalkan dengan memberikan kembalian dalam bentuk akaun kredit, bayaran balik tunai ataupun penukaran penerbangan.
“Keupayaan menangani jumlah permintaan yang teramat tinggi ini dengan sendirinya merupakan suatu pencapaian luar biasa bagi kami.
Secara keseluruhannya bagi semua syarikat penerbangan bawah AAAGL, kami setakat ini telah memberikan kembalian kepada lebih tiga juta tempahan tiket sama ada dalam bentuk bayaran balik tunai ataupun akaun kredit. Secara keseluruhan kami menerima permintaan untuk bayaran balik sebanyak AS$1.80 bilion daripada para tetamu sejak 2020.
“Bagi permintaan bayaran balik tunai, lebih 99% daripadanya telah berjaya diselesaikan dengan hanya AS$14.66 juta atau 0.8% masih dalam proses pembayaran dan ianya dijagka selesai dalam beberapa bulan sahaja lagi.
Dengan pembukaan semula banyak negara yang membolehkan kami mempertingkatkan perkhidmatan penerbangandi semua pasaran utama, kami akan berupaya mempercepatkan proses pembayaran balik yang berbaki ini dengan secepat mungkin.
Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk memastikan tetamu kami sentiasa mendapat maklumat terkini mengenai status bayaran balik mereka melalui e-mel, dan mereka juga boleh menyemak status tersebut pada bila-bila masa melalui chatbot berasaskan AI (Artificial Intelligence) iaitu AVA (Allstar Maya AirAsia) yang mempunyai kemampuan untuk menguruskan pertanyaan tetamu dalam pelbagai bahasa.
“Sementara itu, sebahagian besar tetamu kami merentasi seluruh Kumpulan telah memilih akaun kredit yang diproses serta-merta dan sah sehingga dua tahun untuk tempahan dari ianya dikeluarkan.
Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada berjuta-juta tetamu yang bersedia menerima bayaran balik mereka dalam bentuk akaun kredit yang merupakan cara terbaik untuk membantu menyokong pemulihan kami.
“Dengan penyambungan semula penerbangan domestik dan pembukaan semula sempadan di kebanyakan pasaran utama kami, kami amat berbesar hati bahawa 88% daripada akaun kredit yang kami keluarkan telah digunakan, menandakan keinginan dan keyakinan yang kukuh terhadap perjalanan udara dalam kalangan orang ramai.
“Kami ingin merakamkan penghargaan kepada semua tetamu atas kesabaran mereka, dan berharap untuk mengalu-alukan mereka semua kembali dalam penerbangan AirAsia selaras komitmen teguh kami untuk menyediakan perkhidmatan perjalanan udara terbaik yang mudah diakses, berpatutan dan inklusif di rantau ini.”
AirAsia addresses refund issue
Only 0.8% of cash refund amount still outstanding, to be settled in coming months
SEPANG, 29 March 2022 - AirAsia Aviation Group Limited (AAAGL) wishes to clarify that it has resolved over 99% of guest queries and refund requests set off by the Covid-19 pandemic over the past two years.
Bo Lingam, Group CEO of AirAsia Aviation Group Limited said: “As one of the world's largest airlines flying close to 100 million passengers per year before Covid, we have seen an unprecedented volume of queries, averaging around 200,000 daily during the peak period.
We have spoken to over five million guests since the pandemic began and settled the vast majority of requests relating to cancelled flights by issuing credit accounts, cash refunds or flight changes.
“Given the sheer volume, this is no mean feat. Across all airlines in AAAGL, we have provided a cash refund or credit shell to over three million bookings to date. In total we received USD1.80 billion in refunds requested by guests since 2020.
“Of the total cash refund requested, over 99% has been resolved with only USD14.66 million or 0.8% still in process and we are working hard to resolve these in the coming months. Now as we are flying again in all of our key markets, we can fast track any outstanding requests as soon as possible.
We do our best to keep our guests updated frequently with emails regarding their refund status, and they are also able to check the status of their refund anytime of the day via AVA, our multilingual virtual Allstar.
“Meanwhile, the large majority of our guests across the Group have opted for a credit account which is processed immediately and valid for up to two years for booking from the date of issuance.
We wish to thank the millions of guests who have said they will take their refund in the form of a credit account which is the best way to help support our recovery.
“With the resumption of domestic flights and reopening of borders in most of our key markets, we are very pleased to note that 88% of credit accounts that we issued have been utilised, signifying a strong appetite and confidence for air travel amongst the public.
“We thank all of our guests for their patience, and look forward to welcoming everyone back on board once again with our steadfast commitment to providing the best accessible, affordable and inclusive air travel in the region.”