MALAYSIA AIRLINES WARNS PASSENGERS OF FAKE WEBSITES



Malaysia Airlines has advised customers to be cautious of social media posts and phishing websites that appear similar to its official website (malaysiaairlines.com).

In a statement, the national airline said these fake websites would lure customers by offering free air tickets as prizes, before proceeding to request personal data.

“The airline would like to advise customers to exercise caution when revealing personal data to unverified sources. These websites, emails and calls should be verified on the airline’s official social media sites if in doubt,” it added.

-- BERNAMA

Malaysia Airlines Tawar Terbang Ke Kochi Serendah RM299 Dua Hala

Photo: MALAYSIA AIRLINES


Malaysia Airlines mengumumkan penyambungan semua penerbangan ke Kochi, India, mulai 31 Mac  berikutan permintaan yang semakin meningkat.

Dalam kenyataan pada 14 Januari 2019, syarikat penerbangan negara itu berkata ia akan terbang setiap hari ke Kochi menggunakan pesawat B737-800.

Ketua pegawai eksekutif kumpulan Malaysia Airlines Kapten Izham Ismail berkata India merupakan pasaran yang penting dan oleh itu penerbangan ke Kochi diperkenalkan semula atas kepentingan perniagaan.

“Kami juga meningkatkan kapasiti laluan Kuala Lumpur-Mumbai dengan menukar pesawat B737-800 kepada pesawat berangka besar A330-300 bagi membuktikan komitmen kami kepada pasaran India,” katanya.

Mulai sekarang hingga 20 Jan, pelanggan boleh menempah penerbangan ke Kochi daripada serendah RM299 dua hala (kelas ekonomi) dan serendah RM899 dua hala (kelas bisnes) bagi perjalanan dari 31 Mac dan 31 Ogos tahun ini.

SUMBER: BERNAMA

Ribut Salji Badai Amerika: 1,624 Penerbangan Dibatalkan, 3,113 Ditangguhkan

Wrecked cars abandoned along roads near Sappington, Missouri. Roads in the area are a dense slush or packed with snow. (Photo/Alex Elmore)


WASHINGTON: Sebanyak 1,624 penerbangan terpaksa dibatalkan susulan ribut salji musim sejuk yang menyebabkan kematian tujuh orang dalam kemalangan jalan raya di seluruh negeri utara dan tengah Amerika Syarikat hingga memaksa operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Dulles dihentikan.

Menurut laman web pengesan penerbangan, Flightaware (FAA), pembatalan penerbangan itu membabit penerbangan yang berlepas dan mendarat di Lapangan Terbang AS, kebanyakannya di Lapangan Terbang Ronald Reagan dan Dulles, sebanyak 3,113, penerbangan ditangguhkan.

“FAA sudah menghentikan operasi di Lapangan Terbang Dulles, susulan keadaan cuaca yang memberi kesan kepada pelepasan dan pendaratan pesawat.

“Syarikat penerbangan akan memaklumkan maklumat terkini berhubung perubahan penerbangan. Terima kasih atas kesabaran anda,” kata pengurusan lapangan terbang terbabit di Twitter.

Beberapa syarikat penerbangan utama mengecualikan bayaran untuk penukaran atau tempahan semula penerbangan.

Jutaan rakyat Amerika di 10 negeri dan Washington berada di bawah peringatan ribut musim sejuk yang bermula dengan hujan di Mexico dan diramal bakal melanda kawasan seluas 2,900 kilometer bermula dari Colorado hingga ke pantai timur negara itu.

Pada Sabtu lalu, empat orang meninggal dunia di Missouri dan tiga di Kansas dalam kemalangan jalan raya seperti yang dilaporkan pihak berkuasa di dua negeri itu. 

SUMBER: REUTERS

AirAsia Upgrading Reservation Systems

Photo: The Business Journals

AirAsia will be upgrading its Navitaire New Skies reservation system this weekend as part of its continuous effort to provide guests an enhanced online experience.

Flight booking will be unavailable during this period from 2.00pm on Saturday, 19 January 2019 (GMT +8) to 3.00am on Sunday, 20 January 2019 on airasia.com, AirAsia mobile app, AirAsia sales offices, counters and call centres.

Guests will also not be able to perform self-check in via the web, mobile app and airport kiosks or manage their bookings until the upgrade is completed.

All guests flying during this period are strongly advised to check-in online ahead of the upgrade period and to print out their boarding pass, or use the E-Boarding pass where available. Web and mobile check-in are available from 14 days prior to departure for all AirAsia and AirAsia X flights.

Guests are also encouraged to be at the airport at least 3 hours before their flight to avoid any travel inconvenience.

Follow AirAsia on Twitter (@AirAsia) and Facebook (facebook.com/AirAsia) for the latest updates, or contact customer support on Twitter (@AirAsiaSupport) or at support.airasia.com for queries.

SOURCE: AIR ASIA

TERKINI

TIPS Strategi Media Untuk Bisnes Dan Syarikat Yang Perlu Diberi Perhatian

OLEH: MOHD EZLI MASHUT 1. Pendekatan media untuk syarikat dan bisnes perlu ditambah baik daripada semasa ke semasa khususnya aspek strateg...