Promosi 'Gila-Gila' AirAsia Dari Penang, RM99 ke Hanoi & RM79 ke Phuket

Foto Sumber: Skytrax

INFO TRAVEL:  Ini berita baik dan gembira buat pengguna dan pengembara. AirAsia menambah perkhidmatan penerbangan syarikat itu berlepas dari Pulau Pinang dengan harga yang begitu mengujakan.

Dalam perkembangan terkini, syarikat penerbangan tambang rendah terbaik dunia bakal memulakan perkhidmatan penerbangan terus dari Pulau Pinang ke Hanoi dan Phuket bermula 1 Julai 2018.

Ketua Komersial AirAsia Malaysia, Spencer Lee, berkata laluan kesembilan dan ke-10 syarikat penerbangan itu dari Pulau Pinang akan terus mengukuhkan hubungan antara negara ASEAN.

"Sebagai sebuah syarikat penerbangan yang terbang ke semua 10 negara ASEAN, ini satu pencapaian kepada kami dalam meneruskan usaha menghubungkan ASEAN.

"Ia sekaligus membuka peluang kepada sektor pelancongan bagi ketiga negara dan menjadi tempat pelancongan utama di rantau ini.

Foto Sumber: niownhd.tk

"Penerbangan dari Pulau Pinang ke Hanoi akan beroperasi empat kali seminggu, manakala penerbangan ke Phuket akan beroperasi dengan penerbangan terus tujuh kali seminggu," katanya dalam satu kenyataan, pada 4 April 2018.


Sempena pelancaran laluan baharunya itu, AirAsia menawarkan tambang promosi dari RM99 (Penang-Hanoi) dan RM79 (Penang-Phuket) bagi satu perjalanan sehingga 15 April 2018 untuk tempoh penerbangan antara 1 Julai hingga 28 Oktober 2018.

Foto Sumber: Vietnam Travel Guide

"AirAsia kini mengendalikan 102 penerbangan mingguan ke Kuala Lumpur, termasuk Johor Bahru (31 kali seminggu), Kota Kinabalu (11 kali seminggu), Kuching, (10 kali seminggu), Langkawi (21 kali seminggu), Ho Chi Minh City (7 kali seminggu), Singapura (28 kali seminggu), 

Manakala Medan (28 kali seminggu), Surabaya (lima kali seminggu) dan Jakarta (14 kali seminggu) melalui AirAsia Indonesia dan Bangkok (14 kali seminggu melalui AirAsia Thailand)," katanya.

SUMBER: AIRASIA & BH ONLINE

KFC Bijak Ambil Peluang: NOT RENDANG

Foto Sumber; Facebook KFC


BISNES: Bijak mengambil dan melihat peluang dalam sesuatu isu viral. Begitulah yang berlaku dalam isu daging ayam rendang sejak ia menjadi perdebatan dan perbualan rakyat Malaysia dan dunia.

Segala-galanya bermula ekoran pertandingan MasterChef UK apabila kisah tukang masak, Zaleha Kadir Olpin yang tersingkir daripada pertandingan itu kerana ayam rendangnya dikatakan oleh seorang juri pertandingan tidak rangup dan garing.

Tidak berhenti setakat itu sahaja, rakyat Malaysia memulakan 'serangan troll' dengan menganggap juri berkenaan tidak memahami sebenar apa itu masakan rendang ayam.

Foto Sumber: KFC


KFC Malaysia menerusi Facebooknya memuat naik sekeping gambar tertera "Not Rendang" atau "bukan rendang" merujuk kepada ayam gorengnya yang rangup tidak harus dikelirukan dengan rendang. 

“Satu-satunya makanan yang sepatutnya rangup adalah ayam goreng kami. Tahniah Masterchef Zaleha!" menurut kapsyen dimuat naik bersama gambar itu.

Selain KFC, satu lagi restoran makanan segara, myBurgerLab juga menggunakan platform media sosial di Twitter.

Sambil memuat naik produknya, iaitu burger ayam goreng dengan kuah dan nada kapsyen nakalnya berbunyi "Kami ada ayam rendang yang anda mahu! Boleh kami masuk Masterchef sekarang?" 

Foto Sumber: twitter.com/myBurgerLab
Sementara itu, Pesuruhjaya Tinggi Britain ke Malaysia, Vicki Treadell bertindak 'sekolahkan' juri-juri pertandangan masakan popular itu.

Treadell menerusi Twitternya pada 3 April menjelaskan rendang "tidak pernah rangup" dan mungkin telah dikelirukan dengan ayam goreng.

"Rendang adalah hidangan ikonik Malaysia dan tidak seharusnya dikelirukan dengan Indonesia."

"Ia boleh jadi ayam, kambing atau daging lembu. Ia tidak pernah rangup dan tidak patut dikelirukan dengan ayam goreng yang kadang-kala dihidangkan dengan nasi lemak," kata Treadell.

Tweet itu ditujukan kepada kedua juri itu, Gregg Wallace dan John Torode, apabila Treadell juga tag kedua akaun Twitter mereka pada status berkenaan.


SUMBER: KFC/ ASTRO AWANI




Malaysian Airlines Lancar Aplikasi Tempahan Guna Media Sosial

Foto Sumber: The Star

INFO TRAVEL: Perkhimatan yang memberikan keselesaan kepada pengguna untuk membuat tempahan tiket menggunakan media sosial. Itu produk terbaharu dikeluarkan Malaysia Airlines (MAS).

Dalam perkembangan terbaharu MAS bakal menjadi syarikat penerbangan pertama di Asia yang membolehkan pelancong membuat tempahan di laman Facebook dikenali sebagai MHchat yang bakal dilancarkan pada suku ketiga 2018.

Ketua Pegawai Komersialnya, Arved von zur Muehlen berkata, pengguna tidak lama lagi boleh menempah tiket penerbangan dan proses pembayaran melalui Facebook Messenger yang merupakan satu daripada tiga inisiatif digital baharu MAS.

Katanya, MAS memperkenalkan tiga inisiatif digital baharunya bagi meningkatkan lagi mutu perkhidmatan yang ditawarkan agar lebih mesra pelanggan iaitu MHguardian, MHfeedback dan MHchat.




“MHguardian merupakan aplikasi yang membolehkan ibu bapa atau penjaga mengesan perjalanan anak mereka yang mengembara tanpa ditemani keluarga dengan syarikat penerbangan nasional itu.

“MHfeedback pula adalah aplikasi mudah alih yang membolehkan pelanggan berkongsi maklum balas dengan segera mengenai pengalaman terhadap perkhidmatan yang disediakan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar bagi memperkenalkan aplikasi mudah alih MHguardian, MHfeedback dan MHchat di Bangunan Pengurusan Penerbangan MAS di sini pada 3 April 2018.

Aplikasi Mudah Alih MHchat

Menurut Muehlen, melalui aplikasi mudah alih MHchat pula, pelanggan boleh membuat tempahan, pembayaran dan mendapatkan jadual penerbangan masing-masing dengan pantas dan mudah.

“Pengenalan teknologi digital menunjukkan inisiatif MAS dalam memberikan layanan terbaik kepada pelanggan sekali gus memberi kepuasan kepada mereka ketika menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan,” katanya.

Aplikasi Mudah Alih MHGuardian

Sementara itu katanya, aplikasi mudah alih MHGuardian hanya akan dilancarkan pada suku ketiga manakala MHchat pula pada suku kedua tahun ini kerana masih dalam tempoh percubaan.

Dalam pada itu katanya, aplikasi mudah alih MHfeedback sudah boleh digunakan sejak Januari lalu dan orang ramai boleh memuat turun aplikasi tersebut untuk memberi maklum balas kepada MAS.

“Melalui MHfeedback pe­langgan boleh memberi maklum balas kepada kami de­ngan hanya mengimbas kod respon pantas (QR Code). Melalui aplikasi ini, pelanggan boleh meninggalkan sebarang komen,” katanya.


SUMBER: UTUSAN ONLINE


TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...