Terusan Istanbul Pemangkin Kemakmuran Turki

 

   Presiden Turki semasa pecah tanah projek. Foto Sumber: AA

GLOBAL | Turki menyasarkan untuk menyiapkan Terusan Istanbul (Kanal Istanbul), sebuah projek jalan air mega di pinggir Istanbul, dalam enam tahun dengan kos sekitar $ 15 bilion (TL 131,49 bilion), kata Presiden Recep Tayyip Erdoğan pada 26 Jun 2021.

Portal Berita Turki DAILY SABAH melaporkan Presiden menyatakakan bahawa pendapatan diperolehi dari kapal yang melalui terusan dan elemen-elemen lain dari projek itu, terutama pelabuhan dirancang, memungkinkan Terusan Istanbul "dengan mudah membiayai sendiri," yang membolehkan Turki menyelesaikan "satu lagi kerja kelas dunia dibiayai dengan hasilnya sendiri ” tanpa membebankan kerajaan.

Bercakap pada upacara pecah tanah jambatan Sazlıdere, yang menandakan permulaan rasmi projek terusan itu, Erdoğan berkata bahawa kerajaan membuka halaman baru dalam sejarah  Turki.

Erdoğan mengatakan bahawa sebanyak enam jambatan akan dibina di Terusan Istanbul, salah satunya dibina pada 26 Jun 2021.

"Kami menganggap Terusan Istanbul sebagai projek untuk menyelamatkan masa depan Istanbul," kata presiden. 

Beliau menyatakan bahawa rata-rata 45,000 kapal melewati Bosporus setiap tahun, sementara jumlahnya sekitar 3,000 pada tahun 1931.

Dengan menyatakan bahawa tujuan projek Terusan Istanbul adalah untuk menjamin keselamatan warga dan harta benda di sepanjang Bosporus, Erdoğan berkata bahawa projek itu juga akan menjamin integriti sejarah dan budaya Bosporus.



Foto Sumber: Facebook Kanal Istanbul

"Mengurangkan masa menunggu di pintu keluar Bosporus dan menghilangkan masalah yang disebabkan oleh kesukaran navigasi di selat juga antara objektif projek. 

"Tentunya, kita perlu menambahkan elemen strategik yang lain, kerana negara kita memainkan peranan lebih aktif dalam perdagangan global dan mendapat bahagian lebih besar dari koridor pengangkutan dan logistik,” katanya.

Projek ini membayangkan kawasan penempatan kapasiti 500,000 orang dan penciptaan kawasan penempatan alternatif untuk mempersiapkan metropolis bagi berhadapan dengan keadaan kemungkinan berlaku gempa bumi.

Mengulas aspek-aspek ini, Erdoğan menyifatkan projek itu sangat "bermanfaat" kerana ia menawarkan banyak faedah.

"Sejak 27 April 2011, ketika kami menyampaikan idea Terusan Istanbul dengan negara kami, projek ini disusun dengan terperinci. Pertama jalan, kemudian penggerudian dan projek awal, projek tinjauan, kemudian proses terperinci bidang dan penilaian kesan alam sekitar (EIA) dilakukan dengan kajian makmal, "katanya.

Garisan Kemakmuran

Menekankan laluan yang ada sekarang salah satu daripada lima pilihan dan dipilih setelah ditentukan sebagai yang paling efisien dan wajar melalui kajian ilmiah, presiden mengatakan bahawa sejumlah 204 pakar dengan 51 ahli sains dari 11 universiti berbeza mengambil bahagian dalam projek ini.

Lebih dari 17,000 meter penggerudian dan 248 tinjauan geofizik dilakukan di 304 tempat berlainan di sepanjang saluran terusan.

Sementara itu, kajian model, tambah Erdoğan, merangkumi 3,500 orang daripada pusat kejuruteraan terkemuka di dunia dalam kajian model di 35 negara  berbeza.

Selain jembatan sedang dibangun, serangkaian projek infrastruktur lain harus diselesaikan sebelum penggalian terusan dimulai, bermula jalan kereta api dan sistem minum dan air kumbahan, hingga gas alam dan elektrik.

   Sumber Grafik: Daily Sabah


Menyatakan bahawa pelabuhan kontena dan pusat logistik, yang akan terletak tepat di sebelah kanan jalan keluar Laut Hitam, akan menghidupkan perdagangan luar negeri negara itu, Erdoğan menyatakan  kawasan rekreasi dan tenaga boleh diperbaharui di sebelah kiri Jalan keluar Laut Hitam akan memberi nilai istimewa kepada Istanbul.

Semasa berbicara dalam upacara tersebut, Menteri Pengangkutan dan Infrastruktur Adil Karaismailoğlu mengatakan jambatan yang "kita meletakkan asasnya hari ini, adalah sebahagian dari jalan Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy sejauh 45 kilometer, dan juga akan memberikan laluan bahagian Sazlıdere di Terusan Istanbul. "

Karaismailoğlu menekankan salah satu komponen terpenting dalam sektor pengangkutan adalah jalan air dan pengangkutan maritim.

"Hari ini, peningkatan lalu lintas kapal di Bosporus, di mana rata-rata 45,000 kapal melintas setiap tahun, peningkatan ukuran kapal dan terutama peningkatan penyeberangan kapal tangki membawa barang berbahaya seperti bahan bakar menimbulkan tekanan dan ancaman besar terhadap warisan dunia bandar Istanbul. 

"Terdapat risiko kemalangan sangat serius terhadap feri dan feri bandar yang membawa 500,000 penumpang sehari,” tegasnya.

Memandangkan kapasiti tahunan kapal yang selamat menggunakan Bosporus hanya 25,000, dapat dimaklumi bahawa beban lalu lintas kapal, yang berjumlah sekitar 45,000 hari ini tetapi akan meningkat menjadi 78,000 pada tahun-tahun mendatang.

Keadaan itu mengancam keselamatan kapal dapat melayari perairan serta nyawa, harta benda dan persekitaran di sepanjang dan di Bosporus, kata Karaismailoğlu, mengingatkan kembali peristiwa dari minggu lalu. 

“Kami sedih ketika dua nelayan kami kehilangan nyawa akibat pelanggaran kapal kargo dengan kapal nelayan. Ini jelas menunjukkan betapa banyaknya keperluan untuk laluan transit alternatif di Bosporus."

Menyentuh mengenai projek pengangkutan dan infrastruktur utama yang lain, menteri itu mengatakan Lapangan Terbang Istanbul yang canggih, Lebuhraya Marmara Utara yang memudahkan hubungan lalu lintas, pelabuhan dan keretapi Istanbul dengan Kanal Istanbul, salah satu projek terbesar di dunia, "akan menghubungkan dunia dengan Turki."

Dipelopori oleh Presiden Erdogan dan diungkapkan pada 2011, Terusan Istanbul adalah salah satu mega projek Turki paling strategik bertujuan  membendung peningkatan risiko ditimbulkan kapal membawa barang berbahaya melalui Bosporus, terutama kapal tangki minyak.

Terusan sepanjang 45 kilometer (27,96 batu), yang dibina melalui koridor Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu di Istanbul menghubungkan Laut Hitam di utara Istanbul dengan Laut Marmara di selatan. 

Kapasiti ini akan membolehkan 160 kapal sehari dan diharapkan dapat menciptakan nilai ekonomi signifikan dengan mengurangkan tempoh dan kos transit dan pada masa sama memberikan pulangan melalui pengumpulan yuran perjalanan.

Namun, pengkritik menunjukkan kemungkinan kesan persekitaran terhadap Laut Marmara dan bandar itu sendiri melalui kesan terhadap sumber air dan kemungkinan masalah pembinaan di sepanjang laluan terusan. 

Di samping itu, kos besar projek ini juga menjadi titik pertikaian dengan pengkritik yang berpendapat bahawa dana tersebut dapat dialihkan ke pelbagai isu keutamaan lain, termasuk pemacu pembaharuan bandar yang mendesak sementara menunggu gempa besar yang dijangka melanda kota.

Sumber Berita Asal: Sabah Daily/ 26 Jun 2021

TERKINI

Akibat Durian Dijual Guna Timbang Kilogram, Generasi Muda Dan Masa Hadapan Hilang Minat Makan?

Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut =========================================== HARGA TAK MASUK AKAL. Ad...