Pengasas IKEA Meninggal Dunia di Sweden

LOGO: IKEA


GLOBAL: Pengasas syarikat pengeluar perabot terkemuka dunia IKEA, Ingvar Kamprad, meninggal dunia pada usia 91 tahun di kediamannya di Smaland, selatan Sweden.

Agensi Berita Antarabangsa REUTERS melaporkan perkara itu disahkan melalui jurucakap rasmi syarikat IKEA.

IKEA bermula sebagai sebuah kedai di halaman rumah Kamprad yang menjual jam tangan dan kad Krismas.

IKEA ditubuhkan oleh Ingvar Kamprad di Almmhult, Sweden ketika berusia 17 tahun.

IKEA adalah akronim bagi perkataan 'Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd' yang merujuk kepada tempat tinggalnya.

Perniagaan itu kemudiannya terus berkembang dan menjadi popular kerana menghasilkan rangkaian perabot yang direka dan dibungkus secara kompak, sekali gus mendapat pengiktirafan kerana mempromosi reka bentuk keperluan kediaman yang berkualiti dan moden.

Kamprad muncul sebagai salah seorang daripada usahawan terkaya di Eropah dan tinggal selama beberapa dekad di Switzerland. Mendiang berpindah ke Switzerland pada sekitar 1970-an untuk mengelak daripada kadar cukai tinggi di Sweden.

IKEA founder Ingvar Kamprad, pictured in 1970, has passed away aged 91

Namun, dia berpindah semula ke Sweden pada tahun 2013 selepas kematian isterinya, Margareta.

Pada tahun yang sama, Kampard berundur dari lembaga pengarah syarikat induk yang memegang jenama IKEA, dan mengetengahkan anak bongsunya untuk mengambil alih jawatan pengerusi.

Keluarga Kamprad masih berkuasa dalam struktur korporat yang membentuk rangkaian syarikat IKEA.

Kamprad mula berniaga pada usia yang muda berbekalkan modal wang yang diberikan oleh ayahnya sebagai hadiah kerana prestasi akademiknya di sekolah cemerlang.

Ketika menginjak usia dewasa, dia turut terlibat dalam gerakan Pro-Nazi Sweden Baru yang disifatkan sebagai satu kesilapan besar yang dia lakukan dalam hidup.

Kamprad telah menjual perabot gaya ‘Scandinavia’ dengan harga mampu milik untuk golongan muda.

IKEA kini dikenali dan disukai ramai kerana mengetengahkan rekabentuk senibina moden di dalam bidang perkakasan, perabot dan hiasan dalaman.

SUMBER: AGENSI

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...