Airasia Tegaskan Lebih 90 Peratus Tuntutan Bayaran Balik Sudah Dijelaskan

Logo : AirAsia


PENERBANGAN | Lebih 90 peratus bayaran balik kepada penumpang terjejas sudah dijelaskan Airasia, meskipun syarikat penerbangan tambang rendah berdepan kesulitan kewangan akibat COVID-19, kata Ketua Pegawai Eksekutif Capital A Bhd


BH ONLINE pada 28 Mac 2022/Isnin melaporkakan Tan Sri Tony Fernandes, berkata syarikat itu dijangka tidak berdepan masalah untuk menyelesaikan baki tuntutan bayaran balik dalam tempoh beberapa bulan akan datang.


Katanya Airasia sudah mengendalikan lebih 90 peratus bayaran balik dan ia boleh disifatkan sebagai pencapaian luar biasa kerana ia dicapai tanpa sokongan kewangan daripada kerajaan.


"Pencapaian hebat ini juga selepas mengambil kira jumlah besar tuntutan berbanding syarikat penerbangan lain," katanya pada majlis pelancaran maya aplikasi Airasia Super App dikenali sebagai SUPER+ pada 28 Mac 2022.


Fernandes berkata, bayaran balik tuntutan pelanggan Airasia dijelaskan dalam tempoh beberapa bulan akan datang selepas penerbangan disambung semula.


"Untuk pelanggan Malaysia mungkin dalam tempoh beberapa bulan lagi, manakala Filipina pula dalam tempoh enam bulan," katanya.


Merujuk kepada tuntutan kepada Airasia X, beliau menjelaskan, pelanggan syarikat penerbangan jarak jauh itu akan menerima baucar penerbangan ia kembali beroperasi kelak sebagai langkah kumpulan untuk bertindak adil kepada pelanggannya.



INFO TAMBAHAN: Nasihat Perjalanan: Penerbangan Antarabangsa Ke/Dari Malaysia


Berikutan pengumuman pembukaan sempadan oleh kerajaan Malaysia, AirAsia ingin menasihatkan para tetamu untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP) berikut untuk pengembara antarabangsa yang memasuki Malaysia:


Sebelum berlepas:


Pengembara dikehendaki memuat turun dan mengaktifkan aplikasi MySejahtera . 


Lengkapkan borang pra-perlepasan melalui ikon "Traveller".


Muat naik butiran vaksinasi melalui MySejahtera.


Pengembara yang telah lengkap divaksinasi akan diberikan "Kad Pengembara Digital" elektronik yang perlu dikemukakan di lapangan terbang semasa mendaftar masuk.


Pengembara asing perlu menyatakan alamat penginapan di Malaysia.


Pengembara yang berumur 7 tahun dan ke atas dikehendaki menjalani ujian PCR 2 hari sebelum berlepas ke Malaysia dan memuat naik keputusan ujian di MySejahtera.


Pengembara berumur 6 tahun ke bawah (berdasarkan tarikh lahir) tidak perlu menjalani ujian pra-perlepasan.


Pengembara yang pernah dijangkiti COVID-19 dalam tempoh 6-60 hari sebelum berlepas dikehendaki menjalani ujian RTK-Antigen profesional 2 hari sebelum berlepas.


Pengembara tidak perlu memohon MyTravelPass untuk memasuki Malaysia selepas 1 April 2022.


Pengembara asing dikehendaki memiliki polisi insurans perjalanan dan COVID-19.


Pengembara mesti mematuhi semua protokol kesihatan yang dilaksanakan di Malaysia.


Semasa ketibaan:


Pengembara yang berumur 7 tahun dan ke atas dikehendaki menjalani ujian RTK-Antigen profesional dalam masa 24 jam selepas tiba di Malaysia. 


Pengembara berumur 6 tahun ke bawah (berdasarkan tarikh lahir) tidak perlu menjalani ujian semasa ketibaan.


Pengembara dikehendaki mendaftar masuk di pintu ketibaan menggunakan MySejahtera.


Pengembara yang telah lengkap divaksinasi dan mempunyai keputusan ujian negatif tidak perlu untuk menjalani ujian seterusnya dan kuarantin selepas tiba di Malaysia.


Pengembara yang telah dijangkiti COVID-19:


Pengembara mestilah lengkap divaksinasi dan mempunyai bukti jangkitan COVID-19 antara 6 dan 60 hari sebelum berlepas ke Malaysia.


Pengembara  juga dikehendaki mengemukakan keputusan ujian positif COVID-19 dalam format bercetak atau digital.


Pengembara yang telah dimasukkan ke hospital berikutan COVID-19 perlu menyediakan surat ‘Fit to Travel’ yang dikeluarkan oleh hospital.


Pengembara yang tidak dimasukkan ke hospital dikehendaki menjalani ujian RTK-Antigen profesional 2 hari sebelum berlepas dan hanya pengembara dengan ujian negatif dibenarkan memasuki Malaysia.


Untuk nasihat perjalanan bagi pengembara yang memasuki Malaysia dari Singapura, sila klik di sini.


Pengembara dari Malaysia dinasihatkan untuk mengikuti keperluan berikut bagi pengalaman perjalanan yang lancar:


Sebelum berlepas:


Pengembara mestilah menyemak sebarang sekatan perjalanan terkini atau keperluan khas di negara yang dilawati, termasuk dokumen kesihatan seperti ujian COVID-19 dan bukti status vaksinasi lengkap.


Untuk keperluan perjalanan di negara-negara lain, sila klik di sini.


Daftar masuk kendiri di airasia Super App untuk meminimumkan sentuhan fizikal dan kesesakan di lapangan terbang. Ianya boleh dilakukan dengan mudah seawal 14 hari sebelum tarikh pelepasan.


Mulai 1 April 2022, AirAsia akan mengehadkan perkhidmatan daftar masuk di kaunter hanya untuk kumpulan tetamu yang dikecualikan di semua lapangan terbang di Malaysia.


Penggunaan airasia Super App adalah percuma dan boleh dimuat turun dari Apple App Store, Google Play Store atau Huawei AppGallery tanpa sebarang kos.


Pengembara digalakkan untuk tiba lebih awal di lapangan terbang.


Pengembara dikehendaki memakai pelitup muka sebelum, semasa dan selepas penerbangan. Kami mengesyorkan pelitup muka 3 lapis biasa atau pelitup muka berganda untuk perlindungan yang lebih baik. Pelitup muka dengan injap terbuka tidak dibenarkan dalam penerbangan AirAsia.


AirAsia telah memanfaatkan tempoh sekatan perjalanan selama dua tahun lalu untuk menaik taraf dan memperbaharui prosedur penerbangannya demi keselamatan dan kesejahteraan para tetamu dan kakitangannya. 

Semua penerbangan AirAsia dikendalikan oleh juruterbang dan kru kabin yang telah divaksin sepenuhnya. Begitu juga dengan kakitangan operasi dan pengendali bagasi di terminal. 


Semua pesawat AirAsia diselenggara sepenuhnya mengikut prosedur yang ditetapkan oleh pihak pengeluar pesawat. AirAsia juga telah menubuhkan unit penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) dalaman iaitu Asia Digital Engineering yang mampu menyelenggara bukan sahaja pesawat AirAsia tetapi juga pesawat dari syarikat penerbangan lain. 


Selain itu, semua juruterbang dan kru kabinnya juga diberikan latihan dan kursus penyegaran agar mereka sentiasa bersedia memberikan perkhidmatan terbaik.


AirAsia baru-baru ini telah dianugerahkan tahap tertinggi dalam keselamatan dan integriti operasi dengan pengiktirafan 7/7 daripada pakar penerbangan di airlineratings.com sekali lagi sama seperti pengiktirafan yang dianugerahkan kepada syarikat penerbangan ini pada kemuncak pandemik pada tahun 2020.




TERKINI

Akibat Durian Dijual Guna Timbang Kilogram, Generasi Muda Dan Masa Hadapan Hilang Minat Makan?

Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut =========================================== HARGA TAK MASUK AKAL. Ad...