Peranti Keselamatan Peribadi Celcom Pastikan Dapat Bantuan Kecemasan


Foto Sumber: Techave


BISNES: Celcom Axiata Berhad (Celcom) memperkenalkan SafeMate iaitu peranti keselamatan peribadi yang membolehkan pengguna memohon bantuan kecemasan walau berada di mana sahaja dan pada bila-bila masa.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Operasi Perniagaan Celcom, Azwan Khan Osman Khan berkata, peranti itu adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia dan pengguna boleh mendapatkan bantuan kecemasan dengan hanya satu klik sahaja.


Jelas beliau, SafeMate akan memberi amaran res­ponden pertama ke lokasi mereka untuk mendapatkan bantuan segera walaupun telefon mereka dikunci.

“Penggunaan peranti ini digabungkan bersama aplikasi keselamatan React Mobile. Pengguna boleh muat turun aplikasi ini di telefon bimbit mereka dan terus berhubung dengan SafeMate sepanjang masa melalui Bluetooth.

“Untuk masa terhad semua pengguna pasca bayar Celcom boleh mendaftar SafeMate dengan bayaran pendahuluan sebanyak RM240 dan menikmati tawaran pelanggan terawal pada harga RM9.80 untuk 12 bulan termasuk jaminan satu tahun bagi peranti,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Foto Sumber: CELCOM

Tambah Azwan Khan, apabila diaktifkan peranti akan mengeluarkan isyarat kecemasan ke pusat panggilan kecemasan yang beroperasi selam 24 jam dan tujuh hari seminggu diikuti dengan pengesahan oleh pengguna mengenai keadaan kecemasan.

Menurutnya, sekiranya tidak ada tindak balas daripada pengguna, pusat panggilan kecemasan akan memaklumkan kepada kenalan kecemasan yang te­lah didaftarkan oleh pengguna.

Katanya lagi, pihak berkuasa tempatan seperti polis, akan dihubungi jika tiada maklum balas selepas kenalan kecemasan dihubungi.

Foto: Astro Awani

“SafeMate juga dilengkapi dengan ciri penjejak Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS) masa nya­ta yang membolehkan ahli keluarga atau kawan terpi­lih mengesan pengguna dan menerima pemberitahuan segera pada bila-bila masa.

“Peranti ini boleh didapati di semua kedai Blue Cube Celcom di seluruh negara. Untuk mengaktifkan SafeMate pelanggan dikehendaki memasang aplikasi keselamatan React Mobile yang boleh dimuat turun daripada App Store dan Google Play,” ujarnya.

SUMBER: UTUSAN ONLINE

TAGS: Safe Mate, Celcom, Blue Cube


TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...