Suhu Amerika Syarikat Lebih Sejuk Dari Marikh?




GLOBAL: Suhu yang melanda beberapa kawasan di Amerika Syarikat kini dilaporkan lebih sejuk secara perbandingan dengan Planet Marikh.

Agensi Berita Amerika Syarikat CNN NEWS melaporkan kapal penjelajah milik NASA iaitu Curiosity merekodkan suhu di Marikh adalah -11 Darjah Fahrenheit pada awal tahun baharu 2018.

Keadaan suhu ekstrem dicatakan ekoran berlakunya apa yang dikatakan pakar "bombogenesis" yang besar - satu kawasan tekanan rendah yang cepat menurun.

Ia-akan mendatangkan malapetaka di Timur Laut minggu ini, mengancam angin angin musim sejuk yang memaksa angin badai dan menyeberang salji.

Bombogenesis akan menghasilkan apa yang dikenali sebagai "bom siklon." 



Menurut data cuaca dari rover Rasa Curiosity di Marikh, suhu memuncak di planet merah di minus 9 darjah Fahrenheit pada 20 Disember, sebagai



The Atlantic melaporkan. Musim sejuk baru bermula di Marikh.

Michael Mischna, seorang saintis penyelidikan di Makmal Propulsion Jet di NASA California, berkata perbandingan itu adalah tepat.

Tetapi, katanya, atmosfera Mars lebih tipis daripada Bumi, yang bermaksud suhu akan berasa berbeza di kedua-dua planet, walaupun data itu berkata mereka sama.

"Sekiranya anda melompat ke kolam yang 70 darjah, ia akan berasa lebih sejukuntuk badan anda daripada berdiri di udara pada 70 darjah, dan itu kerana air boleh menghisap haba daripada badan anda, "kata Mischna, mencadangkan ia tidak akan berasa sejuk di Marikh.

"Minus 100 darjah di Marikh mungkin hanya berasa kurang dari -30 dajah," katanya.

The Washington Post melaporkan bahawa ia hampir kepada -112 darjah di Marikh pada malam.



TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...