Krisis Kesihatan Papua: 800 Kanak-Kanak Sakit, 100 Maut

Photo By: ARAB NEWS


KRISIS KESIHATAN: Papua, Indonesia dilanda wabak kesihatan apabila kira-kira 800 kanak-kanak jatuh sakit akibat wabak campak dan kekurangan zat di wilayah terpencil Papua, Indonesia, dengan 100 maut akibat penyakit itu.

Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan angka terbaharu itu menandakan krisis kesihatan yang didedahkan tengah bulan lalu bertambah buruk, berikutan kekurangan penjagaan kesihatan dan perkhidmatan asas lain di rantau bersebelahan Papua New Guinea.

Presiden Indonesia, Joko 'Jokowi' Widodo mengarahkan tentera dan pasukan perubatan membawa bekalan ke perkampungan terpencil itu di tengah pemberontakan pemisah tahap rendah, sebahagian besarnya didorong kebencian di rantau miskin itu.

Doktor di hospital penuh sesak dan tidak cukup peralatan di sini bergelut merawat pesakit, ketika kanak-kanak kurus kering, menangis, berkeliaran di kaki lima berbau di mana sesetengah pesakit terbaring di atas pengusung usang, lapor wartawan AFP.

Pihak berkuasa tempatan terkejut dengan peningkatan kes campak, dipersalahkan sebahagiannya terhadap sistem imun lemah akibat kekurangan makanan.

Ramai ibu bapa mengambil perjalanan jauh selama beberapa jam mendapatkan rawatan di sini, satu-satunya hospital di rantau Asmat dilanda wabak, kawasan berpaya berselang seli dengan sungai.

"Kami menerima maklumat mengenai wabak terlalu lewat, justeru ia menjurus angka kematian lebih tinggi," kata Pengarah Hospital, Richard Mirino.

Berpuluh pesakit dirawat di sebuah gereja tempatan berikutan ketiadaan ruang di hospital yang boleh menampung 80 pesakit itu. 

SUMBER: AFP

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...