Gurun Sahara Diliputi Salji 15 Inci, Kali Kedua Dalam Tempoh 40 Tahun

FOTO OLEH:  Karim Bouchetata 

CUACA GLOBAL
: Jika cuaca panas terik melampau sehingga 47 darjah celsius melanda Sydney Australia, lain pula yang berlaku di sebuah kawasan di gurun Sahara apabila salji turun di kawasan ini sehingga lebih 15 inci atau 40 centimeter.


Kejadian itu yang berlaku buat kali kedua dalam tempoh 40 tahun itu berlaku di sebuah bandar kecil di Ain Sefra, Algeria.

Salji pernah direkodkan turun sebelum ini pada Disember 2016, tetapi dalam kejadian berlaku terbaharu salji yang turun lebih lebat.

Menurut Media Atas Talian EXPRESS.UK menyatakan fenomena itu sempat dirakamkan seorang jurugambar, Karim Bouchetata yang mengambil gambar detik penting itu.


PHOTO BY: KARIM BOUCHETATA

"Kami sangat terkejut apabila kami bangun untuk melihat salji sekali lagi hari Ahad dan mula lebat kira-kira pukul 5 petang," katanya.

Kali terakhir salji turun sebelum ini Ain Sefra adalah pada 18 Februari 1979 apabila ribut salji melanda kira-kira sejam setengah.

"Tekanan tinggi bermakna cuaca sejuk terus bertambah jauh dari selatan normal. "Ain Sefra adalah kira-kira 1,000 meter di atas paras laut dan dikelilingi oleh Pergunungan Atlas.

Suhu purata untuk Januari ialah 6C, dengan paras terendah pada -0.3C.

Gurun Sahara merangkumi sebahagian besar Afrika Utara dan ia telah melalui perubahan dalam suhu dan kelembapan sejak beberapa ratus ribu yang lalu tahun. "

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...