Beberapa Kawasan Di Makkah Bertukar Hijau Berikutan Hujan Berterusan

Laman sesawang Haramain Sharifain pada 7 Januari 2023 melaporkan beberapa kawasan tandus bertukar hijau.


Pada 2023, beberapa kawasan di Arab Saudi menyaksikan hujan yang belum pernah terjadi sebelumnya di negara itu yang membawa banjir ke lembah dan kawasan rendah di bandar.


Laman sesawang Haramain Sharifain pada 7 Januari 2023 melaporkan Kementerian Pendidikan juga beberapa kali menangguhkan pendidikan di institusi dalam beberapa minggu lepas berikutan hujan lebat.


Seluruh musim didahului oleh kemarau di pelbagai wilayah negara itu yang mendorong Raja mengeluarkan titah mengarahkan Masjid di seluruh Kerajaan untuk mendirikan Solat Istisqa pada bulan November 2022.


Bandar-bandar Dua Masjid Suci yang biasanya menerima hujan 2-3 hari setiap tahun menyaksikan hujan berterusan setiap hari selama seminggu terakhir.


Ekora itu landskap dan lembah Dua Kota Suci telah menjadi hijau di tengah-tengah bekalan air hujan yang berterusan.


Bagaimanapun, landskap dijangka menjadi tandus semula selepas musim hujan reda.


Dalam pada itu beberapa pengguna laman media sosial memuat naik pemandangan suasana hijau dalam kejadian yang jarang-jarang berlaku di negara yang kurang menerima hujan tahunan.





Berikut adalah laporan media : 


Makkah Landscape Goes Green Following Continuous Rains


This year, the Kingdom saw unprecedented rain in the Kingdom bringing floods to to valleys and low lying areas of cities.


The Ministry of Education also suspended education in institutions several times in the last few weeks due to heavy rains.


The whole season was preceded by drought in various regions of the Kingdom which prompted the King to issue a decree instructing Mosques across the Kingdom to establish Istisqa Prayers back in November.


The cities of the Two Holy Mosques which normally receive rain 2-3 days each year saw rain continuously every other day for the last week or so.





As a result the landscape and valleys of the Two Holy Cities has become green amid continuous supply of rain water.


However it is expected that the landscape will go barren again after the rainy season subsides.

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...