Covid-19: Fatwa Tidak Laksana Solat Jumaat dan Jamaah Di Masjid

Suasana di Masjidil Haram ekoran Covid-19. Foto Sumber: Haramain Sharifain


Fatwa Kesatuan Antarabangsa Ulama Umat Islam Berkaitan Tidak Didirikan Solat Jumaat dan Solat Jamaah di Masjid-Masjid

Sumber: http://www.iumsonline.org/ar/ContentDetails.aspx?ID=11084

Terjemahan oleh Bin Sahak:
https://www.facebook.com/492407374275152/posts/1459942774188269/
--------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم

Fatwa bilangan (1) Berkaitan Wabak Korona

Kesatuan Antarabangsa Ulama Umat Islam menyeru dihentikan perlaksanaan solat Jumaat dan solat jamaah di negara mana sekalipun yang berlaku penularan wabak Korona sehingga menumbulkan kebimbangan sebenar berdasarkan laporan perubatan yang dipercayai dan diluluskan oleh pemerintah, sehinggalah wabak berjaya dikawal.

Dunia dikejutkan dengan penularan virus Korona: Covid-19 yang berlaku secara mendadak yang disifatkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia sebagai wabak global. 

Dengan sebab wabak pemusnah ini boleh berpindah (menjangkiti) dari seorang yang didapati positif kepada orang lain dalam semua bentuk aktiviti yang melibatkan percampuran ramai, bersua muka (saling berjajaran) dan bersentuhan. 

Maka semua majlis berbentuk pertemuan dan perhimpunan menjadi sebab kemungkinan berlaku jangkitan virus, penyakit dan kemerbahayaan.

Umat Islam di suluruh dunia bertanya hukum tentang solat Jumaat dan solat jamaah yang dilakukan di masjid dalam situasi sekarang. Apakah hukumnya kekal seperti asal atau apakah boleh meninggalkan solat jamaah dan solat Jumaat dan juga berkaitan hukum-hakam yang lain.

Maka jawapannya:

1. Dalam firman Allah Taala (bermaksud): "dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan, berbuat baiklah, sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berbuat baik." (alBaqarah: 195) Ayat ini melarang mendedahkan jiwa kepada sesuatu yang boleh membinasakan, tanpa ada keterpaksaan, bahkan firmanNya ini memerintahkan sebaliknya, iaitulah agar berbuat baik yang disukai dan diredhai Allah.

2. Dalam sabda Nabi SAW, dari Ibn 'Abbas RA, baginda bersabda: "tiada kemudaratan ke atas diri sendiri dan orang lain." Ia merupakan tegahan umum dari menjadi sebab apa-apa kemudharatan kepada diri sendiri dan orang lain.

3. Dalam sabda baginda SAW juga drpd Ibn 'Umar RA bahawa Nabi SAW bersabda: "Sesiapa yang makan dari tumbuhan ini (bawang putih), maka jangan dia hampiri masjid kita (jangan hadir solat berjamaah)."

Semua dalil-dalil ini dan selainnya memberi bimbingan dan bukti jelas bahawa perlaksanaan solat jamaah dan solat Jumaat dalam ruang benar-benar berkemungkinan dan kukuh boleh mendatangkan bahaya yang dimaksudkan, (maka menjadi) tidak dituntut lagi pada syarak (solat Jumaat dan solat jamaah) dan tidak boleh (dilaksanakan).

Bahkan hadis nabawi yang terakhir tadi melarang orang yang berbau busuk dr memasuki masjid, agar dia tidak menyakiti jemaah solat lain dgn baunya yang busuk. Maka bagaimana pula dengan sesiapa yg boleh menjadi sebab mendatangkan penyakit atau kematian kepada mereka (jemaah lain) atau (dengan perhimpunan itu) boleh mendatangkan mudharat ke atas dirinya sendiri.

Antara yang mengukuhkan perkara (tegahan) yang dinyatakam sebelum ini iaitulah para jemaah solat ketika menunaikan solat dituntut supaya saling merapat dan bersentuhan, wajah dan muka mereka saling sejajar dan saling berkongsi pernafasan.

Selain itu, setiap orang dari mereka terdedah kepada batuk dan bersin pada bila-bila sahaja, dia pula saling bersentuhan dengan orang di sebelahnya kanan dan kiri, jadilah kemungkinan-kemungkinan jangkitan virus ketika itu benar-benar mungkin boleh berlaku.

Sebagai mempraktikkan dalil-dalil syarak yang dinyatakan dan firman Allah Taala: "dan saling tolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan taqwa." (alMaidah: 2)

Kesatuan Antarabangsa Ulama Umat Islam menyeru umat Islam seluruhnya agar menghentikan perlaksanaan solat Jumaat dan solat jamaah di mana sahaja negeri yang mula dilanda penularan wabak sehingga menimbulkan ketakutan sebenar berdasarkaan kepada laporan perubatan yang dipercayai dan diluluskan dari pihak pemerintah. 

Menghentikan aktiviti solat Jumaat dan solat jamaah ini berterusan sehinggalah wabak dapat dibendung dari menular dan bahaya menurut perakuan agensi-agensi pihak berautoriti.

19 Rejab 1441H bersamaan 14 Mac 2020M
Dr. Alu Muhyiy alDin alQurah Daghi.
SU Agung Kesatuan Antarabangsa Ulama Umat Islam

Dr. Ahmad Abd alSalam alRaisuni.
Presiden Kesatuan Antarabangsa Ulama Umat Islam

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...