Perang Nuklear Pakistan-India Ancam 100 Juta Penduduk


FOTO SUMBER: BUSINESS INSIDER

WASHINGTON: Penyelidik menjangkakan perang nuklear antara India dan Pakistan akan menyebabkan kematian lebih 100 juta penduduk, disusuli kebuluran besar-besaran apabila asap tebal menghalang cahaya matahari selama sedekad.

Senario yang diramalkan berlaku itu didedahkan dalam laporan yang diterbitkan semalam, susulan ketegangan hubungan antara dua negara di selatan Asia itu, yang sudah berperang selama beberapa kali bagi menuntut penguasaan ke atas wilayah majoriti Islam di Kashmir.

Kedua-dua negara itu kini giat membangunkan program senjata atom masing-masing.

Pakistan dan India, masing-masing dilaporkan memiliki 150 peledak nuklear dan jumlahnya dijangka meningkatkan kepada lebih 200 pada 2025.

“Amat malang kerana India dan Pakistan masih berada dalam konflik berhubung isu Kashmir dan setiap bulan atau lebih, anda dapat membaca mengenai kisah rakyat yang meninggal dunia di kawasan sempadan,” kata profesor sains alam sekitar, Universiti Rutgers, Alan Robock, yang juga penulis bersama kertas kajian mengenai kemajuan sains kepada AFP.

SUMBER GRAFIK: AL-JAZEERA

Ogos lalu, Perdana Menteri India, Narendra Modi membatalkan kuasa autonomi yang diberikan kepada sebahagian wilayah Kashmir, yang dikuasai negara itu.

Susulan itu, rakan sejawatannya, Perdana Menteri Pakistan, Imran Khan ketika menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), memberi amaran pertikaian itu boleh merebak kepada perang nuklear.

Kali terakhir, New Delhi dan Islamabad bertelagah mengenai isu sempadan adalah pada Februari lalu, namun ia kembali reda selepas Pakistan menyerahkan juruterbang yang ditahan kepada India. 

GRAFIK SUMBER: AL-JAZEERA


SUMBER: AFP

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...