Jambatan Gantung Unik 350 Meter Tarikan Baharu di Turki

Foto Sumber: ANADOLU NEW AGENCY


INFO TRAVEL: Jambatan pejalan kaki gantung sepanjang 350 meter (1,148 kaki)  menjadi tumpuan dan perhatian terbaharu di daerah Andirin di selatan wilayah Kahramanmaras Turki.

Agensi Berita Turki ANADOLU NEWS AGENCY melaporkan selain tertarik dengan kecantikan sejarah dan alam semulajadi, pelancong tempatan dan asing juga bertandang ke Andirin untuk menyeberangi jambatan kaki yang luar biasa, yang dibina oleh perbandaran tempatan untuk menyambung kedua-dua belah daerah.

Pelawat mengambil gambar cenderamata di jambatan sambil menikmati pemandangan lembah.

"Kami merancang projek itu empat tahun yang lalu dan mengambil masa enam bulan untuk memohon. Pada penghujung pemisah di kedua-dua hujung adalah empat menara dalam bentuk menara. 

                            Foto Sumber: ANADOLU NEWS AGENCY


     Foto Sumber: ANADOLU NEWS AGENCY

"Ia adalah untuk pejalan kaki terutamanya, tetapi kereta juga boleh menyeberang, kerana jaraknya 2,5 meter (sekitar 8 kaki), "kata Andirin Mayor Baki Tezcan.

"Jambatan kami menarik perhatian besar, dengan sifatnya, Andirin adalah seperti Laut Hitam di rantau kami, yang bertujuan untuk menjadikan kawasan kami sebagai tarikan utama bagi Mediterranean dan Turki. Selain keindahan semula jadi kami, istana-istana sejarah juga menarik perhatian pelancong, "kata Tezcan.

"Jambatan itu boleh menyokong 1,200 tan berat dan dibina di atas lembah 100 meter," katanya.

SUMBER: ANADOLU NEWS AGENCY

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...