Gelombang Haba: 65 maut, lebih 22,000 dimasukkan hospital

Foto Sumber: CNN/ AP


CUACA EKSTREM: TOKYO: Gelombang haba luar biasa di Jepun mengorbankan sekurang-kurangnya 65 orang sejak seminggu lalu, kata pihak berkuasa, hari ini dengan agensi cuaca negara itu mengkategorikan cuaca ekstrim terbabit sebagai 'bencana alam'.

Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan dalam tempoh seminggu sehingga kelmarin, sekurang-kurangnya 65 orang maut akibat strok haba, sementara 22,647 orang terpaksa dimasukkan ke hospital, menurut kenyataan Agensi Pengurusan Kebakaran dan Bencana.

Data itu adalah yang terburuk dalam rekod musim panas, sejak agensi itu mula merekodkan jumlah kematian akibat strok haba pada Julai 2008, kata jurucakap agensi kepada AFP.

Agensi Pengurusan Kebakaran dan Bencana hari ini berkata, sejumlah 80 orang maut akibat cuaca panas sejak awal Julai dan lebih 35,000 sudah dimasukkan ke hospital.

Antara yang terbunuh adalah seorang kanak-kanak lelaki enam tahun yang pengsan, ketika dalam perjalanan pulang daripada satu lawatan.

"Berdasarkan rekod, gelombang haba terus melanda negara ini, langkah segera perlu diambil untuk melindungi nyawa kanak-kanak sekolah," kata jurucakap kanan kerajaan, Yoshihide Suga kepada pemberita, hari ini. 

SUMBER: AFP

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...