Gelombang Panas: Angka Korban Meningkat Kepada 70 di Kanada

Foto Sumber: GETTY IMAGE


CUACA EKSTREM: Gelombang panas yang melanda Kanada terus meragut nyawa apabila jumlah korban dilaporkan terus meningkat.

Dalam perkembangan terbaharu, Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan seramai 70 penduduk dilaporkan maut apabila gelombang panas melanda Quebec di timur Kanada, iaitu meningkat berbanding 54 mangsa, sebelum ini.

Menurut Kementerian Kesihatan wilayah, daripada jumlah itu, seramai 34 mangsa dilaporkan maut di Montreal.

Gelombang panas melanda timur Kanada sejak Julai lalu, tetapi kes kematian hanya dicatatkan di Quebec, berikutan paras suhu yang tinggi dan cuaca terik.

Sepanjang minggu lalu, suhu setinggi 36 Darja Celsius dilaporkan di Quebec dan Ontario, dan suhu dijangka meningkat semula di Montreal pada hari 9 Julai, dengan 'humidex' dijangka membuatnya merasa seperti pada hari 9 Julai.

Montreal di Quebec melihat suhu meningkat kepada 45C (113F) dengan kelembapan ketika lapan belas orang mati di bandar.

Foto Sumber: www.theweathernetwork.com/


Perdana Menteri Justin Trudeau berkata dalam tweet: "Fikiran saya adalah dengan orang tersayang mereka yang telah meninggal di Quebec semasa gelombang panas ini. Suhu rekod dijangka terus di Kanada tengah dan timur, jadi pastikan anda tahu bagaimana melindungi diri anda dan keluarga anda. "

Gelombang panas bermula pada 29 Jun sebagai amaran haba masih berlaku di selatan Quebec, Ontario dan seluruh wilayah Atlantik.

Pada 2010, kira-kira 100 penduduk di Montreal akibat cuaca panas. 

SUMBER: AFP & EXPRESS.CO.UK

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...