Gelombang Haba Ragut 19 Nyawa di Kanada

Foto Sumber: clinicauandes.cl


MONTREAL: Fenomena gelombang haba di Quebec menyebabkan sekurang-kurangnya 19 maut sejak seminggu lalu ketika cuaca panas melampau melanda timur Kanada, kata pihak berkuasa kesihatan, pada 4 JULAI.

Seramai 12 yang maut dilaporkan di wilayah timur di sini, kata pengarah kesihatan awam serantau, Mylene Drouin.

Akhbar The Tribune berkata, lima daripada kematian itu berlaku sejak 48 jam lalu di Perbandaran Timur, kawasan luar bandar terletak di timur bandar ini.

Lewat semalam, dua lagi kematian dipersalahkan kerana cuaca panas melampau direkodkan di pinggir bandar ini, lapor Radio Canada.

"Doa dan ingatan saya bersama insan tersayang yang maut di Quebec ketika situasi gelombang haba pada masa ini. Suhu rekod dijangka berterusan di tengah dan timur Kanada, justeru pastikan anda tahu bagaimana melindungi diri dan keluarga," kata Perdana Menteri Justin Trudeau di Twitter.

Drouin berkata, mangsa adalah sebahagian 'penduduk amat terdedah iaitu golongan tua dan mereka yang mengalami penyakit kronik dan mental.'

Perkhidmatan kaji cuaca berkata, suhu meningkat kepada 34 darjah Celsius dengan kelembapan yang menjadikannya menghampiri 40 darjah Celsius.

Amaran cuaca panas kerajaan sudah dikeluarkan untuk rantau itu, namun pakar meteorologi meramalkan penurunan suhu pada hujung minggu.

Tiada kematidan dilaporkan bagi tempoh sama di wilayah berjiran Ontario, yang turut mengalami cuaca panas membahang ketika suhu tinggi.

Fenomena gelombang panas pada 2010 mengorbankan kira-kira 100 orang di kawasan ini. 

SUMBER: AFP

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...