Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Baru Siap Okt 2019

Beijing Daxing International Airport: Foto Sumber : WIKIPEDIA


INFO PENERBANGAN: Era kemajuan dan kepesatan laluan udara menjadi nadi kepada kemakmuran ekonomi sesebuah negara. Lapangan terbang canggih, besar dan mempunyai kapasiti tinggi adalah keutamaan yang diberikan untuk memastikan keupayaannya menjana pendapatan negara.

Untuk tujuan itu, Kerajaan China turut sama apabila berhasrat membina lapangan terbang antarabansa baru Beijing dengan anggaran kos sebanyak 70 billion RMB (US$11.2 billion)  termasuk jariangan kereta api 37 km Beijing–Xiong'an kereta api bandar (Seksyen Beijing), menghubungkan Beijing South Railway Station.

Dalam perkembangan terkini, pihak berkuasa China menyasarkan Lapangan Terbang Antarabangsa Baru Beijing itu siap secara rasmi dan memulakan operasinya pada 1 Oktober 2019.

Kata pihak berkuasa kemajuan pembinaan keseluruhan lapangan terbang itu menepati rancangan asal serta kini dapat memberikan tarikh lapangan terbang antarabangsa itu bakal memulakan operasinya.

Semua projek kejuruteraan lapangan terbang akan selesai menjelang akhir Jun tahun depan, dengan pengujian peralatan selesai dalam tiga bulan akan datang, Beijing Daily memetik pihak berkuasa dari Suruhanjaya Perumahan Perbandaran dan Pembangunan Bandar-Luar Bandar Beijing.

Bangunan terminal lapangan terbang dimeteraikan pada Malam Tahun Baru dan kini berada dalam fasa hiasan. Projek-projek sokongan dari kerajaan perbandaran adalah 90 peratus lengkap, dan jalan tol telah disambung sepenuhnya.

Pembinaan ruang syarikat penerbangan yang ditetapkan masih dalam perjalanan, dengan satu pertiga daripada slot untuk China Eastern Airlines dan China Southern Airlines selesai.

Pembinaan simpanan bekalan bahan api ialah 30 peratus selesai. Pembinaan lapangan terbang hampir selesai, pada 92 peratus.

Kemudahan baru ini terletak di antara daerah Daxing Beijing dan wilayah Langfang, Hebei.


All airport engineering projects will be completed by the end of June next year, with equipment testing completed over the next three months.PHOTO: CHINA DAILY/ASIA NEWS NETWORK


Apabila kemudahan itu dibina sepenuhnya, Beijing akan menambah kawasan terminal barunya sehingga 700,000 meter persegi. Lapangan terbang itu akan mempunyai empat landasan dan 268 parking bays, yang mampu menampung 620,000 penerbangan setahun.

Lapangan terbang, yang belum dinamakan, direka untuk mengurangkan kesesakan di Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Capital, yang penuh sesak.

Matlamat jangka panjang untuk lapangan terbang baru adalah mengendalikan sehingga 100 juta penumpang dan 4 juta tan kargo setiap tahun.

Sebuah pusat pemindahan trafik juga akan dibina di dalam lapangan terbang baru, pengagregatan kereta api berkelajuan tinggi, kereta bawah tanah dan kereta api antar bandar yang menghubungkan ke kawasan bandar.

Untuk memendekkan jarak berjalan kaki untuk penumpang, lapangan terbang akan menggunakan zon operasi yang diedarkan. Sebagai contoh, dari kawasan tengah ke pintu paling jauh, seorang penumpang perlu berjalan kurang dari 8 minit untuk menampung jarak 600m.

Jarak untuk penghantaran bagasi juga diasingkan. Bagasi akan tiba dalam masa 13 minit selepas ketibaan penerbangan.

Pentadbiran Penerbangan Awam China berkata ia akan menggalakkan syarikat penerbangan untuk beroperasi di lapangan terbang baru dan akan memberikan sokongan penuh kepada syarikat-syarikat yang ingin menjadi syarikat penerbangan antarabangsa, kerana lebih banyak syarikat penerbangan itu akan mengurangkan beban penerbangan antarabangsa.

Pada masa ini, Beijing mempunyai dua lapangan terbang yang melayani penerbangan komersial - Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Capital dan Lapangan Terbang Beijing Nanyuan.


SUMBER: RANGKAIAN CHINA DAILY / NETWORK ASIA NEWS

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...