Unta Main Salji Di Padang Pasir Arab Saudi

Photo By; SPA.GOV.SA


DIOLAH OLEH: MOHD EZLI MASHUT

CUACA EKSTREM: Gambaran padang pasir dalam suasana panas dan kering sinonim dengan wilayah kawasan sambil unta menjadi kenderaan pengangkutan pada suatu ketika dahulu.

Namun apabila Unta 'bermain' salji di padang pasir seolah-olah ia gambaran fantasi, tetapi itu yang berlaku di padang pasir di Tabuk Arab Saudi apabila suhu dicatatkan turun sehingga menyebabkan salji turun.

Keadaan itu berlaku baru-baru ini pada 27 Januari 2018 lalu apabila penduduk di sana memuat naik foto yang jarang-jarang menunjukkan unta yang diliputi salji dan penduduk tempatan - yang biasanya menghadapi suhu yang panas - memungut dan bermain salji.


The kingdom is famous for its blistering heat and deserts covered in sand (Picture: @Strange_Sounds)



Dilaporkan beberapa wilayah di Arab Saudi diliputi salji setebal 15 inci menukarkan landskap padang pasir itu putih.

Beratus-ratus penduduk tempatan yang teruja berfoto bersama-sama bermain di salji, sementara ramai yang memilih untuk menuruni bukit bukit, kerana mereka tidak membuang masa dalam menikmatinya sebelum ia cair.


An adorable image of families playing in a smattering of snow in northern Saudi Arabia, from the official Saudi Press Agency.

Gambar-gambar pelik lain walaupun menunjukkan unta dengan bonggol mereka ditutupi salji, manakala landskap yang hampir lengang ditinggalkan di dalam kepingan.

Cuaca yang luar biasa tidak dijangka dengan suhu yang biasanya mencecah sekitar 20C - tradisi musim sejuk di negara Arab.


Photo By: SPA/GOV.SA

Photo by: Strange Sound


Photo By: Strange Sound

SUMBER: METRO.CO.UK/ Express.co.uk

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...