Hawaii Gempar Amaran Serangan Peluru Berpandu Balistik, Rupanya...


Photo: Twitter


DIOLAH OLEH: MOHD EZLI MASHUT

GLOBAL: Ekoran kesilapan mesej amaran berhubungn serangan peluru berpandu balistik menerusi telefon penduduk Hawaii panik sehingga mencetuskan kegusaran dan kekeliruan.

Amaran itu, muncul dalam Sistem Amaran Kecemasan digunakan pihak berkuasa seluruh negara untuk menghantar maklumat kecemasan penting ditulis: "ANCAMAN PELURU BERPANDU BALISTIK MENUJU KE ARAH HAWAII. SEGERA BERLINDUNG. INI BUKAN SATU LATIHAN."

Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan amaran kecemasan yang menggesa penduduk Hawaii segera berlindung itu muncul beberapa bulan selepas ketegangan meningkat antara Washington dan Pyongyang, dengan Korea Utara berkata, ia berjaya menguji peluru berpandu balistik yang boleh membawa kepala peledak nuklear ke AS, termasuk rangkaian kepulauan gunung berapi itu.

"Tiada ancaman peluru berpandu di Hawaii," Agensi Pengurusan Kecemasan (EMA) Hawaii segera menulis tweet, ketika media sosial huru hara dengan gambar skrin mengenai amaran kecemasan itu di telefon bimbit.

Jurucakap tentera AS, David Benham berkata, Pusat Arahan Pasifik 'tidak mengesan sebarang ancaman peluru berpandu balistik ke Hawaii. Mesej terdahulu dihantar secara salah.'

Mesej yang betul menyatakan; 'tiada ancaman peluru berpandu atau bahaya kepada Hawaii', tidak dihantar ke telefon bimbit sehingga 40 minit kemudian.

Gabenor David Ige akan bertemu pegawai kanan Jabatan Pertahanan dan EMA negeri untuk membincangkan mengapa mesej salah, yang turut disiarkan di sesetengah televisyen tempatan, dihantar. 

Obtained by ABC News

BAGAIMANA RAKYAT HAWAII MEMBERIKAN REAKSI?

Agensi Associated Press menggambarkan reaksi rakyat Hawaii sebagai "panik keseluruhan" sementara menurut saluran berita CNBC, persiapan "sementara meletakkan penerima ke keadaan mendesak, dengan ramai dilaporkan berjalan untuk perlindungan".

Matt Lopresti, ahli Dewan Perwakilan Hawaii, berada di rumah ketika menerima amaran pada telefon bimbitnya.

Dia menerangkan bagaimana dia dan keluarganya telah mencari perlindungan di dalam tab mandi.

"Kami mendapat anak-anak kami, mengambil bekalan kecemasan kami, memasukkannya ke dalam bilik kami yang paling tertutup di rumah kami yang kami bilik mandi," katanya kepada penyiar tempatan, KGMB.

"Kami meletakkan mereka di dalam tab mandi, berkata doa kami, cuba mencari tahu apa yang sedang berlaku kerana kami tidak mendengar apa-apa penggera, mana-mana siren.

"Tidak banyak perkara lain yang boleh anda lakukan dalam situasi itu, anda tahu, kami melakukan apa yang kami boleh ... dan saya sangat marah sekarang kerana ia tidak sepatutnya membuat kesilapan besar."

Apa Yang Berlaku Kepada 'Butang Kecemasan'?

Selepas Tentera Amerika Syarikat mengesahkan tiada ancaman peluru berpandu dikesan dan mesej kecemasan dihantar adalah salah, Gabenor Ige menjelaskan ia adalah prosedur yang berlaku ketika pertukaran bagi memastikan sistem berfungsi dan pekerja menekan butang yang salah.



SUMBER BERITA:
1. AFP
2. BBC NEWS
3. ASSOCIATED PRESS


TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...