Perut bumi terbakar lebih 100 tahun tak terpadam



Medan arang batu Jharia telah terbakar di bawah tanah selama lebih dari 100 tahun dengan penduduk yang tinggal di seluruh 250 km persegi tinggal di atas 'bom jangka'.

OLEH: MOHD EZLI MASHUT

GLOBAL/MENAKJUBKAN: Apinya tak pernah padam sejak 100 tahun lalu. Sebuah kawasan perlombongan arang batu terbesar di India iaitu di kawasan Jharia adalah sebuah kawasan perut bumi paling lama terbakar di dunia.

Menurut pakar, kebakaran tidak terkawal itu mengakibatkan 37 juta tan arang batu bernilai berbilion dolar musnah begitu sahaja ketika 1.4 bilion metrik tan arang batu sukar diakses kerana bencana tersebut.

Satu lagi anggaran dari syarikat yang mengawal lombong meletakkan jumlah arang batu yang 'musnah' lebih tinggi, kira-kira 2 bilion tan metrik (atau kira-kira 1.8 bilion tan A.S.), yang akan meletakkan kerugian total sekitar $ 220 bilion.

ODDITY CENTRAL melaporkan kawasan perlombongan arang batu di Jharia hanya seluas 258 kilometer persegi itu terletak di daerah Dhanbad dalam negeri Jharkhand mula dilombong pada lewat tahun 1800 ketika berada di bawah pentadbiran British.

Dilaporkan kebakaran pertama dikesan pada tahun 1916 tetapi menjelang 1980-an, lebih 70 kebakaran berlaku dan malangnya tiada satu pun berjaya dikawal.

Kebakaran yang biasanya berlaku jauh di dalam tanah, ia sengaja dibiarkan dengan harapan akan terpadam dengan sendiri.

Bagaimanapun, aktiviti perlombongan baharu pada tahun 1973 oleh syarikat Bharat Coking Coal Ltd (BCCL) pada skala besar menyebabkan kebakaran dalam tanah menjadi lebih buruk.

Gambar Oleh: Justin Imam


Di sebalik bencana itu, kerajaan India dilapor berhasrat meningkatkan pengeluaran arang batu di kawasan berkenaan.

Pada masa sama, kehidupan penduduk kampung Bhulan Bararee yang terletak berhampiran kawasan arang batu berkenaan tidak ubah seperti ‘neraka.

Kebakaran di Jharia itu dikatakan mencapai ketinggian 60 kaki, kata
Glenn Stracher, seorang profesor emeritus geologi dan fizik di East Georgia State College, yang telah mengkaji kebakaran arang batu di seluruh dunia secara meluas.

Kebanyakan kebakaran dipercayai telah bermula melalui pembakaran spontan atau yang kadang-kadang dipanggil pemanasan sendiri, disebabkan oleh pengoksidaan mineral dalam arang terdedah. 

Kebanyakan perlombongan di Jharia dilakukan di permukaan, mendedahkan arang batu untuk membuka udara. Beberapa jenis arang batu mengandungi mineral yang panas ketika mereka terdedah kepada oksigen; mineral-mineral tersebut boleh terbakar.

Seorang penduduk, Mohammad Nasim Ansari berkata, tanah di kampung itu sangat panas sehingga berjalan kaki menggunakan kasut adalah mustahil.

“Banyak penduduk di sini jatuh sakit sehingga pihak berkuasa mengarahkan mereka berpindah tetapi kami takut kehilangan mata pencarian lantas memilih untuk terus tinggal di sini,” katanya.

Kebakaran arang batu mengakibatkan gas beracun dan zarah bertoksik itu dilepaskan ke udara sekali gus menjadikannya bahaya kepada manusia.

Selain itu, kebakaran bawah tanah juga sering mengakibatkan lubang besar yang meragut nyawa penduduk pada setiap tahun.

Perdana Menteri India Narendra Modi bahawa Kerajaan India telah membelanjakan wang untuk memindahkan kampung dan penempatan jauh dari lombong, dan kos tersebut dijangka mencapai $ 1 bilion, menurut Reuters.

Jharia akan menjadi tapak penting di India kerana keperluan kuasa negara berkembang. 

India mempunyai rizab arang batu yang kaya, tetapi mengimport banyak arang batu, memandangkan arang batu yang dibawa masuk ke negara ini adalah tertakluk kepada peraturan yang lebih sedikit daripada batubara dalam negeri yang dihasilkan. Keadaan itu membiayai anggaran AS $ 15 bilion setahun, menurut Reuters.

Selain itu, Jharia adalah rumah kepada pelbagai "arang batu coking" yang terbakar panas, yang dinilai menggunakannya dalam pembuatan keluli.



TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...