PENTAGON Biayai Program Rahsia Siasat UFO




MISTERI KONSPIRASI: Jabatan Pertahanan Amerika Syarika PENTAGON mengakui membiayai program rahsia bernilai AS$22 juta (RM89.8 juta) untuk menyiasat kewujudan Unidentified Flying Object (UFO).

Menurut Jabatan Pertahanan, program itu bagaimanapun telah berakhir pada 2012 namun akhbar New York Times melaporkan ia masih berjalan.

“Program itu dihentikan bagi memberikan keutamaan kepada pembiayaan lain dan adalah atas kepentingan Jabatan Pertahanan untuk membuat perubahan.

“Kami mengambil kira semua bentuk ancaman dan potensi ancaman kepada rakyat, aset serta misi selain mengambil tindakan sekiranya terdapat maklumat yang boleh dipercayai,” kata Jabatan Pertahanan dalam satu kenyataan dikeluarkan, lapor Agensi Berita Antarabangsa AFP.

Para pegawai Pentagon dikatakan masih menyiasat kejadian UFO selepas menerima laporan daripada anggota tentera AS.

Tambah laporan New York Times, program dikenali sebagai Advanced Aviation Threat Identification itu dijalankan dari 2007 hingga 2012.

Program terbabit dikatakan meneliti dokumen memperlihatkan UFO yang bergerak pantas tanpa sebarang kesan dan video pertemuan objek tersebut dengan pesawat ketenteraan Amerika Syarikat (AS).

Selain itu, New York Times me­laporkan program berkenaan pada mulanya dibiayai atas permintaan bekas Senator Harry Reid, yang juga merupakan pe­minat angkasa lepas. 

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...