Kali ke-3 Pesawat Perisik AS 'Menyamar' Pesawat Malaysia Intip Ujian Peluru Berpandu China



Dalam kejadian ketiga seperti itu dalam seminggu, sebuah pesawat pengintip AS dilihat menukar kod transpondernya menjadi pesawat awam untuk menyamar dan mengintip China - kali ini, mengintip ujian peluru berpandu China di Laut Kuning.

Sputnik News melaporkan pada awal hari Rabu pagi/ 9 September 2020, sebuah pesawat Cobra Ball milik Tentera Udara AS RC-135S berlepas dari Pangkalan Tentera Udara Kadena di pulau Okinawa di Jepun, menuju Laut Kuning.

Walau bagaimanapun, para penyelidik di sebuah kumpulan pemikir China tidak lama kemudian menyedari bahawa pesawat AS telah diganti di laman pengesanan pesawat oleh pesawat Malaysia yang kemudian terbang mengorbit selama enam jam di atas Laut Kuning sebelum terbang ke Okinawa.

Menurut South China Sea Probing Initiative (SCSPI), sebuah kumpulan pemikir yang berkaitan dengan Universiti Peking China, tingkah laku pesawat itu sama dengan yang dilakukan oleh RC-135S Cobra Ball yang dihantar AS untuk menyaksikan ujian peluru berpandu People’s Liberation Army di Laut Bohai pada hari itu. 





The Cobra Ball adalah pesawat perisik khusus dengan peralatan untuk mengumpulkan data mengenai ujian peluru berpandu balistik.


SUMBER: Sputnik News/ 9 September 2020

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...