COVID-19: China-ASEAN Perlu Rebut Peluang Teroka Ekonomi Digital

Digital Economy

BEIJING: Ekonomi digital memainkan peranan penting dalam pemulihan ekonomi dan pembangunan sosial, mencipta lebih banyak peluang pekerjaan serta menaik taraf kehidupan rakyat yang terkesan akibat pandemik COVID-19.

Perdana Menteri, Li Keqiang, dalam ucapannya pada majlis perasmian Kerjasama Ekonomi Digital (DEC) China-ASEAN 2020, berkata perkembangan pesat ekonomi digital pada masa kini membantu membentuk semula landskap ekonomi dan masyarakat dunia.

"Pandemik COVID-19 menunjukkan bahawa ekonomi digital amat penting untuk memulihkan semula ekonomi dengan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan sekali gus berupaya menaik taraf hidup rakyat," katanya.

Li juga berharap China dan ASEAN dapat menjadikan DEC China-ASEAN 2020 sebagai peluang meneroka revolusi teknologi baharu dan transformasi industri.

Katanya, kedua-dua pihak harus memanfaatkan kelebihan sedia ada, memberi fokus kepada usaha sama 'menang-menang' dan memupuk lebih banyak pertumbuhan baharu dalam bidang perindustrian seperti bandar pintar dan kecerdasan buatan (AI) bagi memacu pembangunan lebih mampan.

Perdana Menteri Vietnam, Nguyen Xuan Phux yang juga Pengerusi ASEAN, turut menyampaikan ucapan pada majlis terbabit. 

SUMBER: AGENSI

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...