Taufan Super Trami bakal landa Kepulauan Ryukyu Jepun

SUMBER: NOAA

CUACA EKSTREM: Taufan Super dikenali sebagai TRAMI bergerak perlahan-lahan ke arah Kepulauan Ryukyu di Jepun pada 26 September yang bakal membadai Jepun pada minggu ini.

Portal Cuaca ACU WEATHER melaporkan disebabkan pergerakan ribut secara perlahan, masyarakat masih mempunyai beberapa hari untuk mempersiapkan kesan atau melaksanakan pemindahan daripada kesan Taufan Trami.

Kawasan tekanan tinggi di timur Jepun akan mendorong Trami perlahan ke barat laut hingga Khamis (27 September).

Kepulauan Ryukyu di selatan Jepun dijangka akan merasakan kesan pertama dari Taufan Trami seawal Jumaat petang (28 September) apabila kekuatan angin bertambah dan hujan menyeberangi pulau.

Kesan yang paling teruk adalah dari malam Jumaat malam ke malam Sabtu (28 - 29 September)  di seluruh Kepulauan Ryukyu di selatan kerana Trami melintas berhampiran atau di sebelah timur Miyako.

Satu arah yang tajam ke arah utara dan timur laut akan menyebabkan Trami melintas berhampiran Okinawa, Amami, Tokara dan Osumi pada hujung minggu.

Foto Sumber: ACU WEATHER

Kesemua pulau ini semua perlu bersedia untuk merasai kesan daripada kekuatan angin, hujan lebat dan berpotensi menjejaskan bekalan kuasa yang berpanjangan bermula seawal Jumaat atau malam Jumaat.

Pada masa ini, semua lokasi di Jepun berisiko untuk kesan daripada Trami.

Badai akan melewati atau berhampiran Kyushu dan Shikoku sebelum bergerak di utara Honshu dan berpotensi membadai Hokkaido sebelum berlepas ke Rusia timur pada hari Selasa.

Walaupun lemah dan bergerak dengan cepat, Trami akan mampu menghasilkan angin yang merosakkan, banjir kilat, lumpur lumpur dan gangguan perjalanan yang meluas di seluruh Jepun.


TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...