Photo by: MY NEWS HUB |
INSURANS: Data terkini dikeluarkan Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) menunjukkan Proton Wira, Toyota Hilux dan Perodua Kancil adalah model kegemaran pencuri kenderaan.
Sementara kenderaan pelbagai guna (MPV) mewah Toyota Vellfire mendahului carta kerap dicuri, menurut data disediakan.
Bagaimanapun, PIAM sebagai berkata, terdapat penurunan 23 peratus dalam kecurian kenderaan pada 2017, daripada 20,005 unit untuk semua kelas kenderaan pada 2016 kepada 15,323 unit pada 2017.
Menurut laporan itu setiap hari syarikat insurans membayar RM14.7 juta untuk tuntutan kenderaan atas kerosakan harta benda, kecederaan dan kecurian.
Nisbah tuntutan bersih keseluruhan meningkat daripada 54.5% pada 2016 kepada 57.5% tahun lalu, bermakna untuk setiap ringgit premium yang dibayar, industri itu membayar 57.5 sen untuk tuntutan.
Industri itu turut mencatat penurunan keuntungan sebanyak 31.3% dari tahun ke tahun kepada RM1.05 bilion, berbanding RM1.53 bilion pada 2016.
Selain insurans motor, insurans perubatan dan kesihatan masing-masing mencatat kerugian RM356 juta dan RM34 juta, manakala insurans kelas lain kekal untung tahun lepas.
Menurut laporan itu, PIAM akan meningkatkan komunikasi dan kesedaran orang ramai mengenai manfaat insurans melalui kempen dan program.
PIAM juga akan bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di seluruh negara. Sebanyak 5,083 kematian direkodkan daripada 400,788 kemalangan jalan raya yang berlaku setakat September 2017.
PIAM menetapkan sasaran untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di peringkat kebangsaan sebanyak 20% untuk 2018 dan 50% mulai 2020.
Pengerusi PIAM, Antony Lee berkata kesedaran merupakan isu besar bagi industri tersebut.
Beliau berkata, terdapat penurunan jumlah pembeli untuk perlindungan kemalangan diri (MA).
“Insurans motor adalah wajib, tetapi jika kita lihat kemalangan diri, misalnya insurans perjalanan sebenarnya menyusut selepas pengenalan peraturan pilihan oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia.
“Jumlah pembeli insurans perjalanan menurun dengan banyak,” katanya sambil menambah hanya 20% rakyat Malaysia mempunyai MA.
Katanya, insurans banjir untuk kereta juga mempunyai kadar pengambilan kurang daripada 5%.
Dua kelas terbesar – insurans motor dan kebakaran – kedua-dua mencatatkan peningkatan tahun lepas, tetapi terkesan dengan penurunan 2 angka bagi insurans penerbangan, marin dan transit (MAT) serta MA.
Segmen terbesar, insurans motor, hanya berkembang 1.9% kepada RM8.32 bilion daripada premium bertulis kasar (GWP), dengan menyumbang pasaran saham sebanyak 47.1%.
Sementara itu, insurans kelas ke-2 terbesar – insurans kebakaran – merekodkan pertumbuhan 4.2% pada RM3.41 bilion, dengan pasaran saham sebanyak 19.3%.
Insurans perubatan dan kesihatan meningkat 7.1% dengan premium mencapai RM1.1 bilion, manakala kelas pelbagai yang terdiri daripada bon, liabiliti, kejuruteraan dan pampasan pekerjaan meningkat 0.2% dengan GWP berjumlah RM2.35 bilion.
Insurans MAT dan MA mengheret industri itu dengan penyusutan sebanyak 14.6% kepada RM1.34 bilion dan 12.6% kepada RM1.13 bilion.
PIAM mengaitkan penurunan dalam insurans MAT dengan sektor minyak dan gas yang lemah tahun lepas.
SUMBER: THE MALAYSIAN RESERVE