Pramugari Islam AirAsia & Firefly Mesti Bertudung Bila Mendarat di Acheh

Photo By: 
An airline stewardess wearing a hijab poses for a photograph at Sultan Iskandar Muda Airport, Aceh, Indonesia, 31 January 2018. The government of Aceh issued new regulations for airline stewardesses, requiring them to wear a hijab as part of their uniform, in accordance with sharia law. EPA-EFE
GLOBAL: Kerajaan autonomi Acheh mengedarkan surat mengenai arahan  mewajibkan pramugari Islam bertudung yang dialamatkan kepada syarikat penerbangan kebangsaan Indonesia, Garuda, serta beberapa syarikat tambang murah, termasuk syarikat dari Malaysia, AirAsia dan Firefly.

Kerajaan Acheh sebelum ini mewajibkan pramugari Islam semua syarikat penerbangan supaya memakai tudung bagi penerbangan ke wilayah itu.

“Semua pramugari perlu memakai jilbab (tudung) mengikut fesyen Islam yang mematuhi undang-undang syariah,” kata surat itu.

BACA JUGAPramugari Beragama Islam Diarah Bertudung Sebaik Tiba Di Bumi Acheh
https://ezli007.blogspot.my/2018/01/pramugari-beragama-islam-diarah.html

Lapangan terbang antarabangsa di Banda Aceh menyediakan puluhan penerbangan domestik serta antarabangsa ke Malaysia dan Arab Saudi.

Gabenor Aceh Besar, Mawardi Ali berkata, pramugari bukan Islam tidak diwajibkan memakai tudung namun pramugari Islam wajib memakai tudung ketika dalam penerbangan ke Aceh dan ketika berada di wilayah itu.

AFP melaporkan Mawardi berkata, pihaknya akan memaklumkan mengenai peraturan itu kepada semua syarikat penerbangan minggu ini.

“Selepas ini kita akan memberitahu hukuman yang bakal dikenakan jika ada yang melanggar peraturan itu.

“Jika ada (pramugari Islam) yang gagal mematuhi arahan berkenaan, kami akan menegurnya. Jika kesalahan berulang, undang-undang syariah akan dilaksanakan,” katanya.

Beliau bagaimanapun, tidak menyatakan jenis hukuman yang akan dikenakan.

Sementara itu, jurucakap Garuda Indonesia, Ikhsan Rosan berkata, syarikat penerbangan dan penerbangan tambang murahnya Citilink, menyokong arahan itu dan akan mematuhinya.

Acheh yang mendapat kuasa autonomi pada 2001 melaksanakan undang-undang syariah sepenuhnya.

SUMBER: REUTERS/AFP

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...