Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut
Sumber Foto : Wikipedia,X, Google, Janes
Di bawah langit cerah yang membentang luas di Pangkalan Udara Labuan, aku berdiri di tepi landasan, memerhatikan siluet tiga buah Dron Anka-S yang berdiri teguh dalam hangar.
Angin laut dari Laut China Selatan membawa bau masin yang bercampur dengan haruman harapan—harapan bahawa Malaysia kini melangkah ke era baharu dalam memperkukuh pertahanan udara dan pengawasan maritimnya.
Ini bukan sekadar pembelian aset ketenteraan biasa, tetapi satu revolusi senyap yang membawa kita lebih dekat kepada kedaulatan yang lebih terjamin.
Aku membayangkan sayap-sayap logam ini melayang tinggi, menjadi mata dan telinga Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di wilayah yang penuh cabaran geopolitik.
Dalam impian dan harapan ini, aku akan membawa anda melalui perjalanan Anka-S—dari ciri-cirinya yang canggih hingga impaknya yang mendalam terhadap masa depan keselamatan negara.
Ciri-Ciri, Spesifikasi, dan Kecanggihan Dron Anka-S
Dron Anka-S, hasil kejuruteraan hebat Turkish Aerospace Industries (TAI), adalah lebih daripada sekadar pesawat tanpa pemandu. Ia adalah sistem altitud sederhana jarak jauh (MALE) yang direka untuk menjalankan misi-misi kritikal dalam tempoh masa yang panjang, di bawah keadaan yang paling mencabar.
Aku teringat pertama kali mendengar tentang dron ini—suatu petang di bilik mesyuarat kecil, ketika seorang pegawai TUDM dengan penuh semangat menerangkan bagaimana Anka-S boleh terbang setinggi 30,000 kaki, atau lebih kurang 9,144 meter, selama 24 hingga 30 jam tanpa henti.
Ketahanan ini bukan sekadar angka di atas kertas; ia adalah janji bahawa Malaysia kini memiliki aset yang boleh mengawasi laut dan langit kita tanpa lelah.
Dari segi fizikal, Anka-S mempunyai panjang 8.6 meter dan lebar sayap 17.5 meter—cukup besar untuk membawa muatan antara 250 hingga 350 kilogram, tetapi cukup lincah untuk bergerak dengan cekap di udara.
Aku membayangkan bagaimana enjin turboprop tunggal yang dikuasakan oleh diesel memberikan kuasa kepada dron ini, membolehkannya mencapai kelajuan maksimum 217 kilometer sejam dan kelajuan pelayaran sekitar 160 kilometer sejam.
Data teknikal ini mungkin kedengaran biasa bagi sesetengah orang, tetapi bagiku, ia adalah cerita tentang keupayaan yang membawa perubahan. Dengan muatan tersebut, Anka-S boleh dilengkapi dengan radar sintetik aperture (SAR), kamera optik-elektro dan inframerah (EO/IR), serta sistem komunikasi satelit (SATCOM) yang membolehkan penghantaran data dalam masa nyata tanpa mengira jarak.
Kecanggihan sebenar Anka-S terletak pada keupayaan autonominya. Ia boleh dikawal secara manual dari stesen kawalan darat, tetapi juga mampu melaksanakan penerbangan yang telah diprogramkan dengan ketepatan tinggi.
Aku teringat cerita seorang jurutera Turkiye yang berkongsi pengalaman bagaimana Anka-S digunakan dalam operasi di Syria—dron ini berjaya memetakan kawasan musuh dan menghantar imej berkualiti tinggi kepada pangkalan, walaupun dalam cuaca buruk.
Di Malaysia, radar pencari marin yang dipasang pada Anka-S direka khusus untuk mengesan kapal-kapal kecil yang sering digunakan dalam aktiviti penyeludupan di Laut China Selatan.
Dengan jangkauan pengawasan melebihi 350 kilometer, ia melangkaui Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) Malaysia yang biasanya terhad pada 250 kilometer dari pantai. Ini bermakna kita kini boleh melihat lebih jauh, lebih dalam, dan lebih awal daripada sebelumnya.
Sejarah memberi kita pelajaran tentang pentingnya teknologi seperti ini. Pada tahun 1980-an, Malaysia bergelut dengan keterbatasan dalam memantau perairan Sabah dan Sarawak kerana kekurangan aset udara yang canggih.
Kapal-kapal penyeludup dan lanun bergerak bebas, meninggalkan TUDM dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dalam keadaan terdesak. Kini, dengan Anka-S, aku melihat bayangan masa depan yang berbeza—satu era di mana setiap pergerakan di laut dapat dikesan, setiap ancaman dapat dicegah.
10 Analisis dan Kelebihan Dron Anka-S dalam Pertahanan dan Pengawasan Maritim Malaysia
1. Peningkatan Liputan Pengawasan Maritim
Aku membayangkan peta besar Laut China Selatan terbentang di hadapan mataku, dengan titik-titik merah menandakan kapal-kapal yang bergerak di perairan kita. Dengan Anka-S, jarak pengawasan 350 kilometer dari Pangkalan Udara Labuan membolehkan TUDM memantau kawasan yang sebelum ini sukar dicapai.
Ini penting di Laut Borneo Utara, di mana pertikaian wilayah dengan negara jiran sering menjadi isu panas.
Contohnya, pada tahun 2013, pencerobohan Sulu di Lahad Datu menunjukkan betapa rapuhnya pemantauan kita tanpa teknologi canggih. Kini, Anka-S menjadi perisai pertama untuk mencegah sejarah berulang.
2. Keupayaan Operasi Berterusan
Ketahanan 24 hingga 30 jam adalah keajaiban teknologi yang sukar aku bayangkan pada satu masa dahulu. Aku teringat kisah kapal peronda TLDM yang terpaksa kembali ke pangkalan selepas beberapa jam kerana kehabisan bahan api, meninggalkan jurang dalam pengawasan.
Anka-S menghapuskan kelemahan itu. Ia boleh melayang di langit malam, memastikan tiada saat pun kawasan kita dibiarkan tanpa pengawasan. Dalam konflik moden seperti di Ukraine, dron Turkiye seperti Bayraktar TB2 telah membuktikan nilai ketahanan ini—dan Anka-S membawa keupayaan yang lebih tinggi.
3. Fleksibiliti Muatan untuk Misi Pelbagai
Dengan muatan 250-350 kilogram, Anka-S boleh menjadi apa sahaja yang kita perlukan—alat pengawasan, platform komunikasi, atau bahkan pembawa senjata ringan seperti peluru berpandu MAM-L yang digunakan dalam versi bersenjata Turkiye.
Aku membayangkan dron ini dilengkapi dengan kamera EO/IR pada siang hari untuk mengesan kapal penyeludup, kemudian ditukar kepada radar SAR pada malam hari untuk misi pencarian dan penyelamatan. Fleksibiliti ini adalah kelebihan yang tidak dimiliki pesawat tradisional.
4. Pengurangan Risiko kepada Anggota Tentera
Aku teringat cerita lama tentang juruterbang TUDM yang hilang semasa misi latihan di perairan Sabah pada 1970-an. Nyawa manusia adalah aset paling berharga, dan Anka-S melindungi anggota kita daripada risiko tersebut.
Tanpa juruterbang di dalamnya, dron ini boleh dihantar ke zon bahaya tanpa rasa takut kehilangan nyawa. Di Laut China Selatan yang penuh ketegangan, ini adalah kelebihan yang tidak ternilai.
5. Kos Operasi yang Lebih Rendah
Berbanding pesawat pejuang seperti FA-18 Hornet atau kapal peronda besar, Anka-S jauh lebih ekonomi. Aku membuat anggaran kasar berdasarkan data industri: kos operasi sejam bagi dron MALE seperti ini mungkin sekitar RM10,000 hingga RM15,000, berbanding RM50,000 atau lebih untuk jet pejuang. Dalam bajet pertahanan yang terhad, ini adalah langkah bijak untuk memaksimumkan sumber kita.
6. Peningkatan Keupayaan Intelijen
Kamera EO/IR pada Anka-S boleh menangkap imej beresolusi tinggi siang dan malam, manakala radar SAR mampu melihat melalui awan dan hujan. Aku membayangkan seorang pegawai intelijen TUDM menganalisis gambar kapal-kapal kecil yang cuba menyelinap masuk, setiap perincian direkodkan dengan jelas. Ini adalah lonjakan besar daripada zaman kita bergantung pada laporan manusia yang sering tertangguh.
7. Respons Pantas terhadap Ancaman
Keupayaan untuk melancarkan dron dalam masa singkat dan memantau kawasan secara langsung adalah kelebihan taktikal. Aku teringat insiden kapal China yang memasuki ZEE Malaysia pada 2020—tanpa dron canggih, tindakan kita terlewat. Kini, dengan Anka-S, kita boleh bertindak dalam beberapa jam, bahkan minit, selepas ancaman dikesan.
8. Pengukuhan Diplomasi Pertahanan
Pembelian Anka-S dari Turkiye membuka lembaran baharu dalam hubungan dua hala. Aku melihat ini sebagai peluang untuk kerjasama teknologi—mungkin kita boleh menghantar jurutera Malaysia ke Ankara untuk belajar, atau menjemput pakar Turkiye ke sini. Sejarah menunjukkan bahawa kerjasama ketenteraan sering membawa manfaat ekonomi dan politik, seperti hubungan Amerika dengan sekutunya.
9. Peningkatan Keselamatan Sempadan
Di Laut Borneo Utara, ancaman seperti penyeludupan dan pencerobohan adalah realiti harian. Anka-S menjadi pengawal setia yang memastikan sempadan kita selamat. Aku membayangkan dron ini mengesan bot kecil yang membawa barang haram, menghantar koordinat kepada TLDM untuk tindakan segera.
10. Asas untuk Inovasi Tempatan
Kehadiran Anka-S boleh menjadi pemangkin untuk industri pertahanan Malaysia. Aku teringat bagaimana Korea Selatan bermula dengan teknologi import sebelum membangunkan dron sendiri seperti KUS-FS. Dengan melibatkan syarikat tempatan seperti CTRM dan universiti dalam penyelidikan, kita boleh melahirkan Anka-S versi Malaysia suatu hari nanti.
Penggunaan Dron Anka-S oleh TUDM di Pangkalan Udara Labuan
Aku membayangkan pagi yang dingin di Pangkalan Udara Labuan, bunyi enjin Anka-S mula bergema ketika ia bersiap untuk misi pertamanya. Keputusan menempatkan tiga buah dron ini di sini adalah strategik—Labuan terletak betul-betul menghadap Laut China Selatan, kawasan yang menjadi nadi ekonomi dan keselamatan Malaysia.
Pada Mei 2023, TUDM mengumumkan pembelian ini melalui Tender Dron MALE, dan kini, aku berdiri membayangkan untuk menyaksikan impian itu menjadi kenyataan. Ketiga-tiga dron ini bukan sekadar logam dan wayar—ia adalah simbol komitmen Malaysia untuk melindungi wilayahnya.
Jangkauan 350 kilometer membolehkan Anka-S memantau bukan sahaja ZEE, tetapi juga kawasan di luar sempadan rasmi kita.
Aku teringat perbualan dengan seorang pegawai TLDM yang pernah berkongsi tentang kesukaran memantau kapal-kapal asing yang “bermain kucing dan tikus” di luar ZEE.
Kini, dengan Anka-S, kita boleh melihat mereka sebelum mereka melihat kita. Ketinggian 30,000 kaki dan ketahanan 24-30 jam menjadikan dron ini sesuai untuk misi berpanjangan, seperti mengesan armada kapal China yang sering dilaporkan menghampiri perairan Sabah.
Data yang dihantar melalui SATCOM adalah nadi operasi ini. Aku membayangkan bilik kawalan di Labuan, skrin-skrin besar memaparkan imej langsung dari laut—kapal penyeludup, bot nelayan, bahkan kapal perang asing—semuanya dalam genggaman kita.
Sejarah konflik maritim, seperti insiden di Beting Patinggi Ali pada 2016, menunjukkan betapa pentingnya maklumat masa nyata. Anka-S memberikan kelebihan itu, membolehkan kita bertindak dengan pantas dan tepat.
Cadangan Pembangunan Tiga Skuadron Dron Canggih
Tiga buah Anka-S adalah permulaan yang baik, tetapi aku percaya Malaysia perlu lebih daripada itu. Aku mencadangkan pembentukan sekurang-kurangnya tiga skuadron dron canggih untuk memperkukuh pertahanan dan serangan kita.
Pertama, Skuadron Pengawasan Maritim boleh berpusat di Labuan dan Kuching, dengan 10-15 dron setiap pangkalan, memfokuskan pada Laut China Selatan dan Selat Melaka.
Kedua, Skuadron Pertahanan Udara di Semenanjung, mungkin di Kuantan atau Butterworth, dilengkapi dengan dron bersenjata untuk menghadapi ancaman dari udara.
Ketiga, Skuadron Serangan Taktikal dengan dron yang mampu membawa peluru berpandu seperti MAM-C atau Roketsan, bersedia untuk tindakan ofensif jika perlu.
Aku melihat ini sebagai pelaburan jangka panjang. Dengan tiga skuadron, kita boleh meliputi setiap sudut Malaysia—dari Laut Sulu hingga Teluk Siam.
Sejarah ketenteraan moden, seperti penggunaan dron oleh Turkiye dalam konflik Nagorno-Karabakh 2020, menunjukkan bahawa bilangan dan kepelbagaian adalah kunci kejayaan.
Malaysia juga perlu melatih lebih ramai pakar dron—mungkin 200-300 anggota setiap skuadron—untuk memastikan operasi berjalan lancar. Dengan kerjasama industri tempatan, kita boleh mula membangunkan dron sendiri, mengurangkan kebergantungan pada import.
Dron Canggih untuk Menghadapi Serangan Siber, Hipersonik, dan AI
Ancaman masa kini bukan lagi sekadar kapal atau pesawat—ia melibatkan serangan siber, senjata hipersonik, dan AI. Aku menganalisis bahawa Malaysia perlu dron yang mampu menangkis ancaman ini.
Pertama, dron anti-siber perlu dilengkapi dengan sistem perlindungan data dan keupayaan jamming untuk melumpuhkan dron musuh. Contohnya, Amerika menggunakan dron seperti RQ-4 Global Hawk dengan teknologi serupa.
Kedua, untuk senjata hipersonik, dron kita perlu radar canggih dan mungkin sistem laser—teknologi yang sedang dibangunkan oleh negara seperti China dan Rusia.
Ketiga, AI dalam dron perlu membolehkan keputusan autonomi, seperti yang ditunjukkan oleh dron Kargu Turkiye yang boleh menyerang sasaran tanpa arahan manusia.
Aku membayangkan Malaysia membangunkan dron hibrid—menggabungkan Anka-S dengan teknologi tempatan.
Dengan melabur dalam R&D melalui agensi seperti STRIDE dan universiti, kita boleh mencipta aset yang kompetitif di peringkat global, menjadikan Malaysia bukan sahaja pengguna, tetapi pencipta teknologi pertahanan.
Penutup
Dalam bayanganku, Anka-S adalah permulaan satu perjalanan panjang. Ia melambangkan keazaman Malaysia untuk berdiri teguh di tengah cabaran moden.
Dari Labuan ke seluruh negara, dari tiga dron ke tiga skuadron, aku melihat masa depan di mana langit dan laut kita selamat dalam genggaman.
Dengan kecanggihan ini, kita melangkah ke hadapan—dan dengan kebijaksanaan, kita akan terus membina.