AIR ASIA |
Syarikat penerbangan tambang rendah, AirAsia Group Bhd dan penyedia perkhidmatan rel, Express Rail Link Sdn Bhd (ERL) menggantung perkhidmatan masing-masing susulan penularan COVID-19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Bagaimanapun, syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines masih beroperasi tetapi dalam kapasiti yang minimum.
AirAsia Group Bhd dalam kenyataan, berkata kumpulan itu menggantung operasi penerbangan anak syarikatnya antara 16 Mac lalu hingga Jun depan.
“Berikutan penularan pandemik COVID-19 yang mengakibatkan sekatan perjalanan oleh beberapa negara, AirAsia Group akan melaksanakan penggantungan sementara untuk hampir semua penerbangan dalam rangkaiannya,” katanya.
Menerusi pengumuman berkenaan, anak syarikatnya bagi penerbangan jarak dekat iaitu AirAsia Malaysia (AK), menggantung sementara semua penerbangan antarabangsa dan domestik dari 28 Mac hingga 21 April ini.
AIR ASIA |
Bagi AirAsia Filipina (Z2) pula, penggantungan sementara semua penerbangan bermula 20 Mac hingga 14 April, manakala AirAsia Thailand (FD) menggantung semua penerbangan antarabangsa dari 22 Mac 25 April, manakala domestik pula dari 1 April hingga 30 April.
AirAsia Indonesia (QZ) pula menggantung sementara semua penerbangan antarabangsa dari 1 April hingga 17 Mei, manakala penerbangan domestik dari 1 April hingga 21 April.
Bagi AirAsia India (I5), penggantungan semua penerbangan bermula 25 Mac untuk tempoh 21 hari berikutan langkah kerajaan India menggantung semua penerbangan domestik.
Bagi penerbangan jarak sederhana dan jauh, AirAsia X menerusi AirAsia X Malaysia (D7) menggantung sementara hampir semua penerbangan dari 28 Mac hingga 31 Mei, manakala AirAsia X Thailand (XJ) pula menggantung semua penerbangan dari 16 Mac hingga tempoh tiga bulan.
“AirAsia akan terus mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan pelanggan dan kakitangan. Justeru, kami memainkan peranan dalam membantu usaha kerajaan yang mengenakan sekatan perjalanan dan perintah kawalan pergerakan termasuk perintah kuarantin di rumah untuk mencegah penyebaran virus dan menjadikan penerbangan lebih selamat untuk semua.
“Kami akan terus memantau keadaan semasa dan bersedia untuk memulakan penerbangan kami secepat mungkin apabila keadaan bertambah baik dan tertakluk kepada kelulusan daripada pihak kawal selia,” katanya.
Bagi Express Rail Link Sdn Bhd (ERL), pengendali perkhidmatan rel dari Stesen Sentral Kuala Lumpur hingga klia2 itu menggantung operasinya sehingga tempoh PKP berakhir.
ERL |
Langkah itu dilaksanakan memandangkan kebanyakan syarikat penerbangan turut menangguhkan perkhidmatan sekali gus menyaksikan penyusutan ketara penumpangnya.
“COVID-19 menjejaskan keseluruhan perjalanan udara dan mereka turut menutup semua pejabat menyaksikan pengguna ERL turut terhad,” katanya.
ERL menjelaskan, pihaknya akan mengeluarkan kenyataan berikutnya jika tempoh PKP dilanjutkan untuk tempoh lebih lama.
Sementara itu, Malaysia Airlines berkata, syarikat penerbangan nasional itu masih beroperasi tetapi dalam kapasiti yang minimum.
Sejak 18 Mac lalu, Malaysia Airlines mengurangkan penerbangan susulan sekatan pelancongan bagi membendung COVID-19.
MALAYSIA AIRLINES |
Dalam tempoh dua minggu kebelakangan ini, Malaysia Airlines melakukan beberapa siri penerbangan kecemasan antaranya dari Phnom Penh, Kemboja; Dhaka, India; Australia; Indonesia; Bangladesh, Nepal dan Filipina.
“Malaysia Airlines masih meneruskan operasi bagi penerbangan domestik meskipun wujudnya kejatuhan dalam permintaan yang berada pada paras minimum,” katanya.
SUMBER: BH ONLINE/4 APRIL 2020