Prosedur Baharu ETIAS Jika Mahu Ke Eropah

Grafik Oleh: ETIAS


TRAVEL: Semua rakyat Malaysia yang mahu ke Negara Kesatua Eropah mulai 2020 perlu melalui prosedur imigresen baharu dikenali sebagai ‘European Travel Information and Authorisation System’ atau ETIAS.

Menurut laman ETIAS, permohonan baharu diperkenalkan itu dikatakan bertujuan untuk membantu Kesatuan Eropah (EU) mengenal pasti dan mencegah serangan pengganas dan aliran penghijrahan yang tidak terkawal ke EU, sementara pada masa yang sama menguatkan sempadan luar EU.

Grafik Oleh: ETIAS

GRAFIK OLEHL ETIAS


APA ETIAS?

ETIAS bermaksud Sistem Maklumat dan Sistem Pengesahan Perjalanan. Kesatuan Eropah telah mewujudkan program penepian visa ini untuk melindungi dan memperkuat sempadannya. 

Matlamat utama visa ETIAS untuk Eropah adalah untuk mengenal pasti kemungkinan ancaman atau risiko yang berkaitan dengan pelawat yang pergi ke mana-mana negara kawasan Schengen.

Program penepian visa Etias diperlukan untuk memasuki negara anggota Schengen. Sehingga Januari 2020 semua pelawat yang tidak memerlukan visa untuk memasuki Eropah akan dijangka memohon kebenaran Etika.

ETIAS untuk Eropah akan memberi kebenaran kepada pelancong untuk melawat negara-negara ETIAS, yang merupakan 26 ahli yang membentuk Zon Schengen. Negara-negara yang membentuk wilayah tertentu mengakui penghapusan sempadan dalaman dengan negara anggota lain.

Pada masa ini terdapat 60 negara yang perlu memohon Pengecualian visa ETIAS ketika melawat Zon Schengen. Ia mungkin ETIAS akan tersedia untuk lebih banyak negara pada masa akan datang.

Grafik Oleh: ETIAS

Penepian visa ETIAS telah direka untuk penginapan jangka pendek sehingga 90 hari. Pelancongan dan pengembara perniagaan dijangka mempunyai ETIAS yang diluluskan semasa perjalanan ke mana-mana negara anggota Schengen.

SATU SYARAT WAJIB

Prosedur terbaharu ini juga dilaporkan akan menjadi satu syarat wajib kepada semua pelancong dari negara berstatus ‘visa-free’.

Menurut laman web EtiasEurope.eu, pelancong dari negara berstatus ‘visa-free’ dibenarkan untuk tinggal di ‘Schengen Area’ untuk tempoh maksimum 90 hari. ‘Schengen Area adalah semua negara dibawah Kesatuan Eropah (EU) kecuali Bulgaria, Croatia, Cyprus, Ireland, Romania dan United Kingdom.


Ia merupakan satu prosedur yang akan digunakan bagi menangani masalah individu yang tidak layak sebelum mereka dibenarkan menyeberangi sempadan negara-negara EU.

ETIAS dilengkapi dengan Entry–Exit System (EES), akan mempercepatkan, memperkasakan dan memajukan prosedur kawalan sempadan dengan menawarkan perlindungan yang lebih baik terhadap penipuan dokumen serta pemalsuan identiti.

Setiap warganegara dari negara berstatus ‘visa-free’ perlu mempunyai ETIAS yang sah sebelum berlepas dari lapangan terbang.

Setelah dikeluarkan, pemegang ETIAS yang sah dibenarkan untuk tinggal di kawasan Schengen maksimum 90 hari dari tempoh 180 hari dan sah digunakan untuk 3 tahun dari tarikh dikeluarkan atau sehingga tarikh tamat tempoh pasport, mana yang lebih awal.

Proses permohonan ETIAS adalah mudah kerana boleh dibuat secara online dan dinasihatkan untuk membuat permohonan sekurang-kurangnya 72 jam sebelum berlepas atau lebih awal.

Hanya 10 minit diperlukan untuk membuat permohonan dan dikenakan bayaran sebanyak 10 Euro (RM48). Setiap individu yang melancong secara berkumpulan perlu mendapat pengesahan.

Manakala bagi pemohon yang berumur dibawah 18 tahun, tiada bayaran pemprosesan dikenakan.

Grafik oleh: ETIAS


Assuming that an applicant is eligible to have their visa fee waivered, applicants will then be required to submit the following information:

1. Full name;

2. Date and Place of birth;

3. Current address;

4. Parents’ information;

5. Passport and other nationality details

On top of that, applicants will also be asked to answer questions that are related to the following topics:

1. Drug abuse;

2. Criminal history;

3. Employment history;

4. Past European travel information (valid for six months);

5. Security information


SUMBER: ETIAS

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...