COVID-19: Jumlah Korban di Sepanyol Atasi China, Angka Kini 3,434 Kematian

Spain COVID-19

MADRID: Sepanyol mencatatkan 738 kematian semalaman akibat COVID-19 hari ini, kali pertama mengatasi jumlah kematian yang dicatat oleh China, di mana penyakit itu berasal, tatkala negara itu bergelut untuk menangani sejumlah besar jangkitan.

Dengan 3,434 kematian, Sepanyol kini mempunyai angka kematian kedua tertinggi di dunia selepas Itali seramai 6,820, membabitkan wabak yang menyaksikan sebuah gelanggang luncur di Madrid bertukar menjadi rumah mayat sementara dan berpuluh-puluh orang mati di rumah penjagaan yang sesak di seluruh negara.

Kakitangan perubatan Sepanyol, yang diri mereka sendiri terbabit dalam beribu-ribu kes yang dijangkiti, telah mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan, mengadu kekurangan peralatan perlindungan asas seperti topeng, lulur dan sarung tangan.

Tentera Sepanyol meminta bantuan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) untuk alat ventilator, peralatan perlindungan dan pengujian, kata Ketua Angkatan Tentera, Miguel Villarroya, hari ini.

Sepanyol berada pada hari ke-11 dari 15 hari perintah berkurung di seluruh negara yang kemungkinan akan dilanjutkan hingga 30 hari.

Sekolah, bar, restoran dan kebanyakan kedai ditutup. Perhimpunan sosial diharamkan. Orang ramai terkurung di rumah mereka.

"Kami telah mencapai pengurangan hampir keseluruhan hubungan sosial," kata ketua kecemasan kesihatan, Fernando Simon memberitahu sidang akhbar, sambil menambah bahawa Sepanyol sedang mendekati puncak wabak itu.

Jumlah kes COVID-19 meningkat sebanyak lima hingga 47,610 hari ini.

Di Madrid, pihak berkuasa mula menjalankan ujian besar-besaran untuk COVID-19 di tapak pameran yang telah ditetapkan di sebuah taman bandar. 

SUMBER: REUTERS/26 MAC 2020

TERKINI

Merealisasikan Guru Jauhari Digital, Jadi Aspirasi Negara MADANI

   AI image generated by : Mohd Ezli Mashut Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut via Copilot Dalam e...