McDonald's Tawar 3 Juta Kopi Americano Percuma Individu Lengkap Vaksin


    Foto Sumber: Tangkap Layar Facebook McDonald's


McDonald's Malaysia menawarkan tiga juta cawan kopi Americano percuma kepada individu yang sudah divaksinasi bagi menyebarkan semangat positif sempena Bulan Kopi Antarabangsa sepanjang Oktober ini.

McDonalds's Malaysia dalam kenyataan media pada 8 Oktober 2021/Jumaat memaklumkan baucar untuk McCafé Americano diagihkan kepada individu yang menerima vaksin di 75 pusat pemberian vaksin terpilih di seluruh negara mulai September 2021 dan minuman itu boleh ditebus dengan mana-mana pembelian produk McDonald's sehingga 31 Disember 2021.

Restoran khidmat segera itu juga memperkenalkan 3.5 juta cawan eksklusif #KitaBoleh untuk McCafé di seluruh negara bagi menceriakan rakyat Malaysia dan mengingatkan mereka agar terus bersama-sama berdiri teguh dalam susah dan senang.

"Cawan McCafé dengan mesej semangat #KitaBoleh, boleh didapati sempena Bulan Kopi Antarabangsa pada bulan ini sebagai peringatan kepada rakyat Malaysia untuk terus menjalani kehidupan dan menikmati kopi kegemaran mereka," kata kenyataan itu.

Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald's Malaysia berkata pemberian baucar percuma McCafé Americano sebagai tanda terima kasih kepada rakyat yang menjalankan tanggungjawab dengan mendapatkan vaksinasi COVID-19.

"Kami komited untuk menyokong masyarakat dengan apa jua cara dan salah satunya adalah melalui minuman kopi yang sememangnya menjadi kegemaran pelanggan," kata Azmir Jaafar.

Untuk terus memberikan keseronokan kepada rakyat Malaysia, McDonald's juga memaklumkan bahawa pelanggan hanya perlu membayar RM1 untuk menukar minuman mereka kepada Iced Latte dengan setiap pembelian McValue Meal.

Selain itu, McDonald's Malaysia menawarkan promosi McCafé tambahan di aplikasi McDonald's sepanjang Oktober termasuk RM1.99 untuk Iced Latte bersaiz medium, diskaun 50 peratus untuk minuman terpilih McCafé dan tawaran istimewa untuk kek McCafé terpilih.

Untuk maklumat lanjut mengenai tawaran menarik McCafé sepanjang Oktober ini, pelanggan boleh melayari www.mcdonalds.com.my/promotion atau ke aplikasi McDonald's yang boleh dimuat turun di Google Play atau Apple Store.

Sepanjang 39 tahun McDonald's di Malaysia, ia memberi perkhidmatan kepada lebih 13.5 juta pelanggan sebulan di lebih 300 restoran di seluruh negara dan mempunyai lebih 14,000 kakitangan di semua rangkaian restorannya.


Panduan MESTI AMBIL PERHATIAN Sebelum Terbang Ke Langkawi


    Grafik: Tangkap Layar Laman Sesawang Air Asia


DALAM persiapan untuk kembali terbang ke Langkawi bermula 16 September 2021, AirAsia memberi jaminan faktor kesihatan dan keselamatan penumpang akan menjadi keutamaan mereka.

Malah syarikat penerbangan tambang murah itu turut membangunkan pelbagai inovasi dan pembaharuan teknologi tanpa sentuh yang membolehkan tetamu terbang dengan selesa dan selamat.

Ini termasuk sistem daftar masuk yang mudah dan pantas serta membolehkan pelanggan memuat naik dokumen kesihatan dan vaksinasi mereka untuk pengesahan segera melalui AirAsia Super App sebelum ke lapangan terbang.

AirAsia memastikan prosedur operasi dilaksanakan dengan standard tertinggi termasuklah dengan menugaskan hanya kru penerbangan yang telah divaksinasi sepenuhnya untuk mengendalikan pesawat.

Manakala ciri-ciri keselamatan pesawat itu sendiri seperti sistem pengudaraan dan penapis berkuasa tinggi yang digunakan di dalam kabin juga menjamin udara yang paling bersih untuk para tetamu.

Langkawi bakal menjadi tumpuan pelancong domestik.

Sebelum menempah tiket penerbangan AirAsia anda, sila pastikan perkara-perkara berikut untuk menjamin perjalanan yang lancar:

1. Pastikan anda (dan keluarga) layak untuk melakukan perjalanan

Sila semak jika ada sebarang peraturan atau syarat-syarat tertentu yang telah ditetapkan untuk ke Langkawi dan destinasi lain.

Ini termasuklah keperluan menyediakan dokumen kesihatan dan perjalanan. Syarat-syarat ini mungkin akan berubah dari semasa ke semasa, jadi sila dapatkan maklumat terkini daripada pihak berkuasa berkaitan terlebih dahulu.

Daftar masuk secara kendiri mengurangkan kesesakan dan sentuhan.

2. Semua tetamu perlu mendaftar masuk secara kendiri

Langkah ini adalah untuk meminimumkan sentuhan fizikal dan mengurangkan kesesakan di lapangan terbang. Mendaftar masuk kendiri amat mudah dan ia boleh dilakukan melalui airasia Super App atau laman web airasia.com bila-bila masa 14 hari sebelum penerbangan.

Anda hanya perlu mengimbas atau memuat naik sijil vaksinasi atau dokumen kesihatan yang diperlukan semasa proses mendaftar masuk untuk pengesahan segera.

Sila ambil maklum:

A. Daftar masuk melalui kaunter hanya untuk tetamu kurang upaya, tetamu yang membawa bayi (bawah usia 24 bulan), dan tetamu bawah umur yang terbang sendiri.

B. Caj daftar masuk kaunter akan dikenakan kecuali untuk kategori tetamu yang dinyatakan di atas.

Bagi mengelakkan kelewatan pastikan tiba awal di lapangan terbang.

3. Pastikan anda tiba lebih awal di lapangan terbang

Para tetamu digalakkan untuk tiba sebaik-baiknya 4 jam sebelum masa berlepas untuk memenuhi semua proses yang diperlukan. Pasukan khidmat pelanggan kami bersedia membantu sebarang pertanyaan dari tetamu.

4. Pakai pelitup muka sebelum, semasa dan selepas penerbangan

Pakai pelitup muka perubatan jenis tiga lapis seperti yang disarankan pihak berkuasa kesihatan, atau gunakan pelitup muka berganda untuk perlindungan yang lebih baik.

Pelitup muka dengan injap terbuka tidak dibenarkan di dalam penerbangan AirAsia.

Berikut adalah beberapa tip bagi anda mendapatkan pengalaman perjalanan yang lebih selesa dan lancar bersama AirAsia.

1. Manfaatkan airasia Super App sepenuhnya

Bagi yang belum memuat turun aplikasi ini, disarankan berbuat demikian sekarang. Ia adalah satu-satunya aplikasi perjalanan yang anda akan perlukan, bermula dengan tempahan penerbangan dan penginapan, daftar masuk, pengesahan dokumen kesihatan sehinggalah kepada pas masuk elektronik dan pelbagai perkhidmatan semasa dalam penerbangan.

Jika anda membuat perjalanan berkumpulan atau bersama keluarga, sila pastikan setiap tetamu mempunyai airasia Super App pada telefon pintar mereka. 

Semua krew juga sentiasa mematuhi SOP.

2. Cetak tag bagasi melalui kiosk tanpa sentuhan di lapangan terbang dan daftar masuk bagasi secara kendiri

Jika anda mempunyai bagasi daftar masuk, jangan lupa untuk membuat pra-tempahan dalam talian semasa membeli tiket penerbangan atau sehingga 4 jam sebelum penerbangan anda untuk menikmati penjimatan terbaik.

Selepas mendaftar masuk secara kendiri, anda boleh mengimbas kod QR pada pas masuk elektronik anda untuk mencetak tag bagasi di kiosk dan kemudian mendaftar masuk bagasi secara kendiri.

3. Pelepasan secara berperingkat

Untuk memastikan kelancaran dan meminimumkan sentuhan sesama para tetamu dan dengan kru kabin, perlepasan akan dilakukan dari barisan belakang (Zon 2), diikuti dengan barisan tengan (Zon 3) dan akhir sekali barisan hadapan/Hot Seats (Zon 1). Proses turun dari pesawat juga akan dibuat secara berperingkat setiap 3 barisan.

4. Terus berhubung dengan AirAsia WiFi semasa penerbangan

Kini anda boleh merujuk menu sajian Santan, katalog Bebas Cukai, majalah penerbangan, serta menikmati kandungan hiburan digital secara percuma menggunakan peranti anda sendiri.

Dengan internet berkelajuan tinggi kami, anda juga boleh berhubung dengan keluarga dan rakan-rakan, dan mengakses perkhidmatan airasia Super App yang lain semasa penerbangan.

5. Pembayaran tanpa sentuhan

Semua kaunter perkhidmatan AirAsia di lapangan terbang di Malaysia kini menerima pembayaran digital menggunakan e-dompet, perbankan dalam talian dan transaksi kad kredit/debit.

Sumber: MSTAR ONLINE/14 SEPT 2021


Travel Advisory: What you need to know before booking your Langkawi flight

As AirAsia returns to the skies with one of our most popular domestic leisure destinations - Langkawi, commencing from 16 September, we wish to assure guests that their health and wellbeing is paramount, throughout the entire journey. 

AirAsia has undertaken numerous contactless technological innovations and improvements that will allow you to travel with enhanced comfort and provide a hassle-free door-to-door experience.

Guests can look forward to a convenient and seamless Self Check-in feature that allows for easy uploading and instant verification of health and vaccination documents via the airasia Super App, before heading to the airport. Which means, no more queuing at the counters or crowding at the airport. 

AirAsia has robust procedures in place to maintain the highest safety standards at all times, including by having only fully-vaccinated flight crew to operate our flights. Built-in safety features of the aircraft itself, where the cabin air circulation and filtration provides hospital-grade airflow, ensures flying continues to be the safest mode of transportation, as proven by various international studies. 

Before you book your flight with AirAsia, please take note of the following requirements to ensure a smooth travel experience:

  • Ensure that you (and your family) are eligible to travel. Please check on any travel restrictions or special requirements for travel to Langkawi and other destinations, including health documents such as COVID-19 negative test certificate and full vaccination certificate. You are also required to be fully vaccinated and have passed the vaccination maturity period as well as classified as “Low Risk” or “Casual Contact with No Symptoms” status under MySejahtera. These requirements may change from time to time so we advise that you check with the authorities for the latest updates.

    Please note

    • All adult guests and children aged 7 and above are required to undergo COVID-19 tests before departure. You can opt for the RT-PCR or RTK-Antigen test at any health facilities or private labs within 48 hours before departure OR use a self test kit and take it to the airport to undergo the test at the screening area provided OR purchase the self test kits at the screening area at the airport. You are required to bring your results to the airport before departure.

    • Children below six years of age are only required to undergo symptom screenings and they are required to be with their parents or caretakers who are fully vaccinated, not a positive case or close contacts to positive cases.

  • AirAsia has made Self Check-in mandatory to minimise physical contact and crowding at the airport. You can easily do this via the airasia Super App or the airasia.com website as early as 14 days before your departure date. Simply scan or upload any required vaccination or health documents during the online check-in process for real-time verification. 

    Please note

    • Counter check-in service will only be available for guests with reduced mobility, those travelling with an infant (under 24 months of age), and young guests travelling alone. 

    • A counter check-in fee will apply to guests not specified above. 

  • Arrive early at the airport. Guests are encouraged to arrive preferably 4 hours before departure to allow for enough time for all the necessary processes to take place. Support staff will be on stand-by to guide guests and assist with any queries.

  • Wear a face mask before, during and after the flight. The regular 3-ply mask will do, or you may opt for double-masking for better protection. Masks with an open valve are not permitted onboard AirAsia flights.

Here are a few tips to help you plan for a pleasant, hassle-free journey with AirAsia.

  • Make full use of the airasia Super App. If you haven’t, we advise that you download and install it on your smartphone now. This is the only all-in-one app that you need for your journey - from flight to hotel bookings, checking in, health document verification, through to boarding with your e-Boarding Pass and inflight services. If you’re travelling in a group or with family, please make sure each guest has the airasia Super App installed on their smartphones. (Psst… this is where you can get the best travel deals and enjoy a multitude of other lifestyle services.)

  • Use contactless kiosks at the airport to print baggage tags and self-drop your bags. If you have bags to check in, remember to pre-book your baggage online at the time of booking up to 4 hours before your flight, to enjoy the best savings. Once you have checked in online, simply scan the QR code on your e-Boarding Pass at the check-in kiosk to print the baggage tags and proceed to the Self Baggage Drop counters to load your bags. 

  • Staggered boarding and disembarkation. This will ensure a smooth flow and minimise contact amongst guests and crew. Boarding will be done beginning with guests seated at the back of the aircraft (Zone 2), followed by Zone 3 (mid area) and finally Zone 1 (front/hot seats). Disembarkation will be done for every 3 rows at a time.

  • Connect to AirAsia WiFi onboard. You can now browse the digital menu of Santan, Duty Free catalogue, travel magazines, and a vast collection of entertainment content for free using your own device. With our high-speed internet services, you can stay connected with family and friends during the flight and access even more services on the airasia Super App.

  • Contactless payment option. All AirAsia service counters at airports in Malaysia accept digital payment using e-wallet, online banking and credit/debit card transactions.

Lastly, a few more points to note so that you know you can have that peace of mind throughout your journey.

  • Only fully-vaccinated flight crew and support personnel are on duty. All AirAsia flights will be operated only by fully-vaccinated crew and this applies to ground operations and baggage handling staff as well.

  • High-Efficiency Particulate Arrestor (HEPA) filters. The cabin air constantly flows from the aircraft ceiling to the floor before it is suctioned into the high-performance HEPA filter, similar to that commonly used in hospital operation theatres. All our aircraft are equipped with powerful HEPA filters that remove 99.99% of dust particles and airborne contaminants including viruses and bacteria. The cabin air is completely refreshed every 3 minutes to ensure the highest possible quality of air throughout your flight. 

  • Aircraft deep cleaning. All of our aircraft are cleaned and sanitised after each flight and during every night stop, they go through a thorough 2-hour deep cleaning process, in compliance with instructions from health authorities.

  • Personal Protective Equipment (PPE). All AirAsia pilots, cabin crew, guest services and ground handlers will be wearing PPE on ground and throughout the flight including face masks and gloves. Cabin crew are well-trained to assist with any medical situation inflight.

  • Inflight meals are produced and packaged according to strict safety and hygiene requirements. Make sure you pre-book your meals to avoid disappointment, as meals available for purchase onboard are limited to ensure the highest safety and hygiene standards are maintained at all times. AirAsia observes a strict “No outside food” policy on all its flights.

AirAsia has been recognised as one of the first airlines worldwide by aviation experts at Airlineratings.com to achieve the highest 7-Star rating for its stringent Covid-19 safety measures. 

For more information on the newly improved Self Check-in service and how to use it to verify vaccination and health certificates, visit the AirAsia Support Page here. For flight changes, click here to chat with AVA and for the latest flight status visit airasia.com/flightstatus

Stay up-to-date with AirAsia latest travel deals and announcements via your airasia Super App or visit our social media platforms.

For a better and enhanced travel experience, download your airasia Super App from the Apple App Store, Google Play Store or Huawei AppGallery now.

- Air Asia

Lebih 200,000 Tempah Tiket AirAsia Ke Langkawi

   Foto Sumber:  Lembaga Pembangunan Langkawi

Syarikat penerbangan AirAsia menerima lebih 200,000 tempahan tiket ke Langkawi menerusi inisiatif gelembung pelancongan ke pusat percutian itu sekali gus membuktikan orang ramai kini bersedia melakukan perjalanan pelancongan.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia berkata, pada hari pertama pembukaan tempahan ke Langkawi, AirAsia merekodkan jualan 30,000 tiket penerbangan, menunjukkan orang ramai ingin kembali melakukan perjalanan pelancongan dan sentiasa memilih penerbangan sebagai kaedah pengangkutan pilihan.

Riad Asmat berkata gelembung pelancongan ke Langkawi juga, katanya dijangka dapat memberikan keputusan positif serta memberikan peluang lebih banyak destinasi dijadikan sebagai gelembung pelancongan.

"Orang ramai masih mahu melakukan perjalanan udara. Ia satu keperluan perjalanan yang sangat diharapkan oleh semua pihak.

"AirAsia sentiasa bersedia memberikan perkhidmatan yang terbaik dan keselamatan adalah agenda utama kami," katanya pada sidang media pelancaran penerbangan AirAsia ke Langkawi secara maya pada 14 September 2021/Selasa.

Riad berkata, sebagai permulaan, AirAsia Malaysia akan memulakan semula penerbangan Langkawi dengan keseluruhan 90 penerbangan seminggu dari Kuala Lumpur (63 kali seminggu), Pulau Pinang (14 kali seminggu), Johor Bahru (tujuh kali seminggu), Ipoh (tiga kali seminggu) dan Kota Bharu (tiga kali seminggu).

Beliau berkata, lebih banyak laluan dan kekerapan penerbangan akan ditambah dengan permintaan perjalanan yang meningkat sejajar dengan pembukaan semula destinasi percutian lain tidak lama lagi.

Katanya, kumpulan melihat peningkatan jualan tiket ke Langkawi, terutama dengan tambang rendah RM12 dan kombo SNAP bernilai RM99 oleh AirAsia.

Ini, katanya jelas menunjukkan permintaan perjalanan tinggi dan AirAsia komited menyokong kerajaan, Tourism Malaysia,Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) serta semua peserta industri pelancongan untuk menjayakan program ini dengan menawarkan lebih daripada 90 penerbangan mingguan ke Langkawi.

"Dari segi operasi, kami melaksanakan langkah kesihatan dan keselamatan secara meluas dan komprehensif untuk memastikan tetamu dan kakitangan kami terbang dengan selamat.

"Sistem daftar masuk kendiri melalui airasia Super App adalah inovasi terbaharu yang mengintegrasikan data daripada penyedia perkhidmatan kesihatan yang diperakui untuk mengesahkan kelayakan perjalanan berdasarkan sijil ujian dan atau sijil vaksinasi mereka," katanya.

BH Online pada 14 September 2021/Selasa melaporkan Ketua Pegawai Eksekutif LADA, Nasaruddin Abdul Muttalib, berkata tempahan purata hotel di Langkawi sudah mencapai 50 peratus daripada keseluruhan bilik bagi hotel bertaraf empat dan lima bintang.

Beliau berkata, tempahan yang tinggi bagi hotel empat dan lima bintang ini berdasarkan kepada tawaran yang menarik diberikan kepada pengunjung dan keyakinan mengenai pematuhan SOP.

"Semua pihak mengambil peluang tawaran yang disediakan hotel bertaraf empat dan lima bintang ini. Pelbagai inisiatif disediakan seperti harga bilik yang murah dan pakej menyeluruh yang berbaloi.

"Bagi hotel bertaraf tiga bintang ke bawah pula, kadar tempahan masih rendah sekitar 20 hingga 30 peratus," katanya.

Nasaruddin berkata, inisiatif AirAsia untuk membuka laluan baharu turut akan membantu meningkatkan potensi Langkawi sebagai destinasi pulau utama di kalangan pelancong domestik.

Beliau berkata, LADA berharap ketibaan pelancong akan membantu memacu ekonomi selain memastikan Langkawi kekal sebagai tempat percutian terkemuka bagi pelancong di seluruh dunia.

Malaysia Airlines, Firefly & MHholidays Tawar Tambang Murah Ke Langkawi


Menjelang pembukaan semula sektor pelancongan Langkawi pada Hari Malaysia ini, anak syarikat Malaysia Aviation Group Bhd (MAG), Malaysia Airlines, Firefly dan MHholidays menawarkan tambang rendah untuk tempahan yang dibuka sekarang sehingga 30 September depan untuk perjalanan antara 16 September hingga 31 Oktober 2021.

Dalam kenyataan media pada 10 September 2021/Jumaat, MAG berkata pelanggan yang lengkap dua dos suntikan vaksin COVID-19 dapat memulakan percutian mereka dengan tambang Economy Lite Malaysia Airlines serendah RM89 untuk perjalanan sehala semua dalam satu dan menikmati kemudahan seperti elaun bagasi kabin tujuh kilogram (kg) dan makanan percuma.

"Pelanggan yang mahu kemudahan perjalanan yang lancar boleh memilih tambang Economy Flex untuk faedah tambahan termasuk perubahan tarikh tanpa had dan tiada bayaran yang dikenakan, pemulangan wang percuma tanpa dikenakan fi, fleksibiliti "Go Show" (mengubah masa penerbangan), keutamaan daftar masuk, keutamaan menaiki pesawat (boarding) dan elaun bagasi daftar masuk sebanyak 35 kilogram," katanya.

Sementara itu, Firefly memberi tawaran menarik dengan tambang serendah RM19 dari Pulau Pinang ke Langkawi dan RM69 dari Subang ke Langkawi dengan diskaun sebanyak RM50 sebagai insentif kepada individu yang sudah menerima suntikan vaksinasi lengkap.

Pelanggan boleh memanfaatkan perkhidmatan penerbangan 28 kali seminggu Malaysia Airlines ke Langkawi dari Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan perkhidmatan Firefly sebanyak 10 kali seminggu dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang, Selangor.

MHholidays, cabang operasi pelancongan Malaysia Airlines menawarkan diskaun 50 peratus untuk tiket penerbangan dan pakej hotel di hotel empat hingga lima bintang yang terpilih, antaranya Datai Langkawi, Berjaya Langkawi Resort, Pelangi Beach Resort and Spa, dan Vivanta Langkawi Rebak Pulau.

"Pelanggan digalakkan untuk mendapatkan maklumat mengenai gelembung pelancongan terkini Langkawi oleh oleh Majlis Keselamatan Nasional (MKN) di https://www.mkn.gov.my/web/ms/sop-perintah-kawalan-pergerakan/.

Maklumat lanjut boleh didapati di https://www.malaysiaairlines.com/my/en.html atau https://www.fireflyz.com.my serta https://holidays.malaysiaairlines.com.


'TAWARAN GILA-GILA' : AirAsia Tawar Penerbangan Ke Langkawi Serendah RM12 Sehala


    Foto Sumber: Airbus


AirAsia memperkenalkan nilai terbaik untuk tempahan penerbangan, hotel dan kombo SNAP menerusi kerjasama dengan peserta industri pelancongan di Langkawi sempena pembukaan gelembung perjalanan bermula 16 September 2021.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia berkata tawaran menarik itu bagi memastikan pengalaman perjalanan dengan tahap keselamatan tertinggi sebelum dan semasa penerbangan di seluruh operasinya.

Riad Asmat berkata penerbangan ke Langkawi dari Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor Bahru, Ipoh dan Kota Bharu daripada serendah RM12 sehala. 

"Tempah di airasia Super App pada ikon 'Flights' dari sekarang hingga 19 September 2021 untuk perjalanan antara 16 September 2021 dan 26 Mac 2022.

"Anda juga boleh menempah kenderaan untuk ke lapangan terbang terus dari airasia Super App melalui airasia ride, dengan nilai terendah di pasaran daripada RM55 sehala (hanya tersedia untuk Lembah Klang sahaja) dengan menggunakan kod promosi RIDE55 dari sekarang hingga 30 September 2021.

"Rebutlah tawaran kombo SNAP dengan penerbangan dua hala dan penginapan 3 hari 2 malam daripada RM99 untuk seorang di hotel bertaraf 4 hingga 5 bintang di Langkawi. Tawaran terhad ini bermula dari 9 September untuk tempoh perjalanan antara 16 September dan 31 Disember 2021," katanya dalam kenyataan media pada 10 September 2021.

Riad berkata, bagi yang ingin menempah penginapan secara berasingan, nikmati diskaun tambahan 10 peratus untuk semua hotel di Langkawi dengan menggunakan kod promosi VAX8TION10 pada ikon 'Hotel' di airasia Super App dari sekarang hingga 19 September 2021 untuk perjalanan antara 16 September dan 31 Disember 2021.

"AirAsia membuat persediaan rapi untuk kembali terbang dan ingin menjemput tetamu untuk menikmati pengalaman perjalanan yang lebih meyakinkan dan selamat bersama AirAsia.

"Keselamatan menjadi keutamaan kami, di samping sentiasa berusaha memastikan perjalanan yang lancar bagi semua tetamu. Di AirAsia, kami komited untuk melaksanakan semua protokol kesihatan dan kebersihan yang ketat untuk sepanjang perjalanan anda, termasuk di kawasan terminal sebelum dan selepas penerbangan, di laluan rayap dan kargo serta semasa penerbangan anda.

"Selain itu, kami telah mempertingkatkan prosedur dan inovasi yang lebih baik untuk menawarkan pengalaman perjalanan yang lebih baik," katanya.

Beliau berkata, penerbangan adalah kaedah pengangkutan yang paling selamat, bukan hanya kerana langkah keselamatan menyeluruh dilaksana syarikat penerbangan itu, malah ciri pesawat seperti sistem penapisan udara di dalam kabin dengan peredaran udara dari atas ke bawah menghindari risiko jangkitan semasa dalam penerbangan.

"Kajian yang dilakukan oleh agensi penerbangan antarabangsa juga telah membuktikan bahawa risiko jangkitan di dalam penerbangan adalah hampir sifar," katanya.

Syarikat penerbangan tambang rendah terkemuka itu turut menasihati tetamu mematuhi nasihat perjalanan penting termasuk memastikan mereka layak untuk melakukan perjalanan sebelum menempah penerbangan.

      Sumber Grafik: BERNAMA


Arab Saudi Sedia Terima 70,000 Jemaah Umrah Sehari

Foto Sumber: facebook Haramain Sharifain

Jabatan Tertinggi bagi Hal Ehwal Masjidil Haram dan Masjid Nabawi mengumumkan kesediaan pihaknya menyambut kedatangan 70,000 jemaah umrah sehari.

Menurut akaun Twitter jabatan tertinggi itu yang memetik kenyataan Penolong Ketua Pengarah Hal Ehwal Masjidil Haram Dr Saad Muhammad Al-Muhaimidi, pihaknya bersedia menerima kedatangan lebih ramai jemaah daripada dalam dan luar Arab Saudi serta menyediakan perkhidmatan terbaik untuk memudahkan segala urusan jemaah.

Media sebelum ini melaporkan Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi merancang meningkatkan jumlah jemaah umrah sehingga 120,000 sehari berbanding 60,000 ketika ini.

Segala operasi dan persiapan menyambut kedatangan jemaah mengikut prosedur operasi standard (SOP) dan semua langkah pencegahan yang ditetapkan kerajaan Arab Saudi untuk memudahkan jemaah mengerjakan umrah.

Pihaknya akan sentiasa memantau setiap ruang di Masjidil Haram dari semasa ke semasa bagi memastikan kelancaran urusan jemaah.

Portal berita Saudi Gazette turut melaporkan bahawa penambahan angka itu dibuat berikutan negara berkenaan menjangkakan menerima lebih ramai jemaah umrah dari seluruh dunia tahun ini sejak ibadah itu dihentikan tahun lalu akibat pandemik COVID-19.


Tragedi Kepala Air Gunung Jerai: Mayat Bekas Imam Ditemui Baik, Hadap Kiblat


SUMBER Gambar/ FB Pasukan Mencari Dan Menyelamat Khas Malaysia

YAN: Mayat mangsa kelima yang hilang dalam tragedi kepala air dan banjir lumpur di kaki Gunung Jerai di sini, pada 18 Ogos 2021/Rabu lalu ditemui pasukan mencari dan menyelamat (SAR) pada 22 Ogos 2021/Ahad.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Kedah berkata Ku Shuib Ku Abdullah, 91, yang juga bekas imam Masjid Yan ditemui di bawah timbunan kayu di kawasan Titi Hayun di sini, pada jam 3.23 petang 22 Ogos 2021.

"Kita berjaya mengeluarkan mayat mangsa pada jam 3.28 petang dan mendapati jasadnya masih berada dalam keadaan baik.

"Keadaan mayat didapati hanya mengalami kesan calar dan tiada luka serius walaupun telah dihanyutkan arus deras bersama batang pokok dan kayu besar (empat hari lalu).

"Mayat juga ditemui dalam keadaan mengiring menghadap kiblat kira-kira satu kilometer dari tempat dia dilaporkan hilang iaitu di rumahnya di Chalet Salak Denai," kata  Sayani Saidon, lapor Astro Awani/22 Ogos 2021.

Beliau berkata, operasi SAR diteruskan untuk mencari mangsa terakhir di kawasan Titi Hayun.

   SUMBER Gambar/ FB Pasukan Mencari Dan Menyelamat Khas Malaysia 

Pada Sabtu, pihak berkuasa dan agensi yang menjalankan operasi SAR dilaporkan menemui petunjuk baharu membabitkan dua lagi mangsa termasuk Ku Shuib.

Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superitenden Shahnaz Akhtar Haji, berkata pasukan SAR tidak menolak kemungkinan kedua-dua mangsa terbabit tertimbus di bawah timbunan tanah dan pokok-pokok.

Untuk rekod, dalam kejadian kepala air yang berlaku pada Rabu, tujuh mangsa dilaporkan hilang dengan seorang ditemui selamat manakala empat yang lain ditemui maut, sebelum ini.

Mangsa yang ditemui maut sebelum ini disahkan sebagai Ahmad Din, 68, yang ditemui di Kampung Setoi manakala mangsa kedua, Shahruzi Mohamad, 53, ditemui di Kilometer 8 Gunung Jerai pada jam 11 malam pada hari kejadian.

Mangsa ketiga, Zainol Morad, 66, ditemui di Kampung Titi Hayun pada jam 12.30 tengah malam Khamis manakala mangsa keempat, Mohamad Faizal Mohd Zohir, 28, ditemui pada Khamis di Kampung Keda Sungai Udang kira-kira enam kilometer dari lokasi mangsa dilaporkan terjatuh.

Dengan penemuan mayat mangsa kelima pada 22 Ogos 2021, pasukan SAR kini menumpukan usaha mencari mangsa terakhir yang dikenali sebagai Riduan di kawasan Titi Hayun.

Sumber Berita: ASTRO AWANI/22 OGOS 2021

Sempena Hari Kebangsaan 2021 Telco Sedia Pakej Istimewa

    Grafik Sumber: merdeka360

Pihak syarikat telekomunikasi (telcom) dan penyiaran menyediakan beberapa tambah nilai pakej untuk kemudahan rakyat sempena sambutan Hari Kebangsaan 2021, demikian menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC).

Tawaran itu meliputi Pakej Peranti RM1 Malaysia Prihatin bagi membolehkan rakyat Malaysia memiliki atau menaik taraf pelbagai peranti mudah alih yang menyokong 4G dan VoLTE bermula dari harga RM1 yang disokong oleh Celcom, Digi, Maxis, Telekom Malaysia, U Mobile and YTL, katanya.

Selain itu, pemberian data harian sebanyak 1GB oleh Celcom, Digi, Maxis, U Mobile dan Telekom Malaysia secara percuma kepada semua pengguna perkhidmatan dilanjutkan sehingga 31 Disember tahun ini.

"Inisiatif Learn From Home (LFH) oleh pihak YTL dalam menyokong sistem pendidikan juga akan dilanjutkan sehingga 31 Disember 2021," kata MCMC dalam kenyataan media pada 18 Ogos 2021/

Golongan B40, calon SPM dan STPM bakal nikmati kemudahan internet lebih baik MCMC berkata, pakej Jaringan Prihatin juga dilanjutkan sehingga 30 September ini untuk golongan B40.

Suruhanjaya itu berkata, tawaran berkenaan turut meliputi akses tontonan percuma beberapa saluran premium terpilih oleh syarikat penyiar swasta seperti Astro dan Unifi kepada pelanggan mereka.

Kata, Astro menyediakan saluran percuma iaitu Astro 25 di saluran 100 yang akan menyajikan kandungan tempatan berkisar kepada pengorbanan, semangat patriotik serta kejayaan yang telah Malaysia kecapi.

"Pakej yang ditawarkan ini dijangka memberi kemudahan dan manfaat kepada rakyat untuk menghadapi perubahan norma baharu dalam pendidikan, dan pekerjaan di samping meringankan beban perbelanjaan para pengguna," katanya.


Kebakaran Hutan Semakin Marak Di Baitulmaqdis

                                                           Foto Sumber: Al-Quds Network

Penduduk beberapa perkampungan di pinggir Baitulmaqdis dipindahkan pada 15 Ogos 2021/Ahad berikutan kebakaran hutan yang besar.

Agensi Berita Antarabangsa AFP pada 16 Ogos 2021/Isnin melaporkan anggota bomba dengan sokongan pesawat pemadam api berusaha mengawal kebakaran yang menyebabkan asap tebal menyelubungi bandar itu.

Menurut kenyataan polis, antara perkampungan yang terancam ialah Beit Meir, Shoeva dan Ramat Raziel di barat Baitulmaqdis, berhampiran lebuhraya utama menghubungkan bandar itu dengan hab komersial di Tel Aviv.

"Penduduk dipindahkan dan beberapa jalan ditutup susulan api semakin marak merebak akibat ditiup angin," katanya.

Dalam pada itu Al-Quds Network melaporkan kebakaran merebak berhampiran kawasan di bahagian barat masjid Al-Aqsa.

Berdasarkan foto yang dimuat naik di media sosial menunjukkan asap tebal menyelubungi kawasan berkenaan.

Foto Sumber: Al-Quds Network

    Foto Sumber: Al-Quds Network



                                                      Foto Sumber: Al-Quds Network

Sementara itu, jurucakap pasukan bomba Baitulmaqdis berkata pasukan bomba dari wilayah lain turut dikerah bagi membantu mereka.

Sebelum ini berlaku kebakaran di kawasan sama lebih minggu lalu tetapi dapat segera dikawal tetapi kebakaran baru semalam belum diketahui puncanya.

Beberapa negara Mediterranean juga kini bergelut dengan kebakaran hutan termasuk Greece, Turki dan Algeria, yang turut mencatatkan rekod peningkatan suhu tertinggi dalam sejarah.



TERKINI

ANALISIS | Pilihan Pesawat Pejuang Baharu untuk Malaysia: Strategik, Teknologi dan Geopolitik

    Foto : Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut Penulisan Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut ---   Bahagian 1: Pengenalan, Latar Belakang ...