Permohonan i-Citra Dibuka Mulai 12 Julai 2021, Tiga Hari Lebih Awal

  Sumber Grafik: KWSP


Pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berusia 55 tahun ke bawah boleh membuat permohonan pengeluaran i-Citra mulai 12 Julai 2021 (Isnin), tiga hari lebih awal daripada tarikh ditetapkan.

Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP pada 11 Julai 2021/Ahad, memaklumkan permohonan itu boleh dibuat melalui laman sesawang icitra.kwsp.gov.my.

"Bagi memudahkan permohonan dalam talian i-Citra, ahli dinasihatkan untuk memastikan nombor telefon bimbit mereka adalah sama seperti dalam rekod KWSP bagi urusan penerimaan One-Time Password (OTP), di samping mempunyai akaun bank yang masih aktif untuk bayaran pengeluaran terbabit.

"i-Citra membolehkan ahli yang layak untuk membuat pengeluaran simpanan KWSP mereka sehingga jumlah maksimum RM5,000 tertakluk kepada jumlah baki simpanan dalam Akaun 1 dan 2," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut kenyataan itu, pembayaran pertama i-Citra dijangka dikreditkan ke dalam akaun bank pencarum mulai bulan depan.

Jumlah pengeluaran yang diluluskan akan dibayar sehingga lima kali bayaran iaitu sebanyak RM1,000 sebulan tertakluk kepada baki simpanan.

Untuk maklumat lanjut mengenai i-Citra serta cara membuat permohonan, pencarum boleh merujuk laman komunikasi rasmi KWSP di laman sesawang www.kwsp.gov.my atau menghubungi talian hotline i-Citra di 03-8922 4848.

i-Citra diperkenalkan selaras dengan pengumuman Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 28 Jun lalu.

Ia adalah inisiatif jangka pendek bagi membantu pencarum yang terkesan dengan cabaran ekonomi akibat pandemik COVID-19 serta mengimbangi keperluan masa kini dan masa depan ahli.

Pengambilan Moratorium Tingkatkan Kos Pinjaman : BNM

    Sumber Grafik: Bank Negara Malaysia

Bank Negara Malaysia (BNM) menjelaskan pengambilan bantuan bayaran balik pinjaman seperti moratorium bakal menyebabkan kos pinjaman meningkat secara keseluruhan kerana faedah atau keuntungan akan terus terakru (diambil kira) ke atas bayaran balik pinjaman yang tertangguh.

BH ONLINE pada 6 Julai 2021/Selasa melaporkan sehubungan itu, bank pusat berkata, institusi perbankan dikehendaki memberikan penerangan kepada peminjam mengenai kesan pengambilan bantuan bayaran balik pinjaman terhadap jumlah bayaran ansuran dan tempoh pembiayaan.

"Apabila peminjam memohon untuk mendapatkan bayaran ansuran yang lebih rendah (dan bukan mengekalkan bayaran ansuran yang asal) selepas moratorium, hal ini boleh menyebabkan tempoh pinjaman mereka menjadi lebih panjang.

"Bank tidak akan mengenakan caj faedah ke atas faedah atau keuntungan atas keuntungan (iaitu faedah/keuntungan terkompaun) atau apa-apa faedah/keuntungan penalti sepanjang tempoh bantuan," kata BNM dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

BNM menegaskan, Rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit Berpusat (CCRIS) peminjam juga tidak akan terjejas akibat penerimaan apa-apa bentuk bantuan bayaran balik pinjaman pada tahun 2021.

Katanya, industri perbankan telah memberikan komitmen dan keyakinan untuk membantu peminjam yang menghadapi kesukaran kewangan disebabkan oleh sekatan pergerakan.

"Dalam hal ini, BNM akan memantau rapi pelaksanaan program bantuan bayaran balik pinjaman oleh industri perbankan.

"Jika peminjam menghadapi apa-apa kesukaran dengan bank mereka, atau jika bayaran ansuran meningkat secara tidak munasabah, peminjam boleh menghubungi BNMTELELINK melalui bnm.my/RAsurvey untuk mengemukakan aduan mereka.

"Peminjam juga boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang program bantuan bayaran balik pinjaman ini dengan melayari bnm.gov.my/RA dan platform media sosial BNM," katanya.

Menurut BNM, peminjam individu, perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan perniagaan mikro yang terjejas akibat COVID-19 boleh mula memohon moratorium selama enam bulan mulai esok.

Katanya, selaras dengan pengumuman tentang Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH), sama ada individu, perusahaan mikro ataupun PKS - tidak perlu bimbang kerana permohonan untuk mendapatkan moratorium atau lain-lain pakej bayaran balik pembiayaan adalah mudah dan dokumen sokongan tidak diperlukan.

"Kelulusan akan diberikan secara automatik. Selain moratorium, bank juga akan menawarkan pengurangan bayaran ansuran dan pakej lain, termasuk penjadualan semula dan penstrukturan semula pembiayaan yang sesuai dengan kedudukan kewangan khusus peminjam.

"Peminjam boleh membuat permohonan secara dalam talian melalui borang web atau e-mel automatik yang akan tersedia menerusi laman web bank untuk peminjam mengemukakan butiran peribadi dan pembiayaan mereka.

"Peminjam juga boleh menghubungi bank mereka melalui telefon dan panduan akan diberikan oleh pegawai khidmat pelanggan. Jika peminjam tidak dapat menggunakan saluran digital ini, mereka juga boleh mengunjungi cawangan bank untuk menghantar permohonan moratorium," katanya.

Bank pusat menasihati peminjam supaya mendapatkan maklumat tentang sebarang perubahan waktu operasi atau aturan perkhidmatan kaunter daripada bank masing-masing berikutan sekatan pergerakan.

"Bantuan bayaran balik pinjaman ini ditawarkan untuk pembiayaan yang diluluskan sebelum 1 Julai 2021.

"Pada masa permohonan dibuat , peminjam tidak mempunyai ansuran tertunggak melebihi 90 hari atau berhadapan dengan prosiding bankrap/penggulungan (bankruptcy/winding up).

"Peminjam yang sudah pun berada dalam program bantuan bayaran balik pinjaman dan membayar balik pembiayaan mereka mengikut terma program terbabit juga boleh memohon moratorium ini," katanya.

Selain itu, BNM berkata, peminjam individu dan PKS yang mempunyai tunggakan bayaran balik pinjaman melebihi 90 hari dinasihati supaya menghubungi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi mendapatkan bantuan bayaran balik pinjaman yang sesuai dan khidmat nasihat kewangan secara percuma (services.akpk.org.my).

"PKS termasuk perusahaan mikro juga boleh memohon bantuan melalui saluran khas SME Help Desk AKPK melalui akpk.org.my/smehelpdesk.

"Kaunter khidmat nasihat secara maya ini memberikan khidmat nasihat kewangan secara percuma dan membantu pemohon mendapatkan bantuan bayaran balik pinjaman," katanya.

Sumber: BH ONLINE


Berikut adalah kenyataan penuh Bank Negara Malaysia


Moratorium selama enam bulan untuk semua individu dan perusahaan mikro serta PKS yang terjejas mulai 7 Julai 2021

06 Jul 2021

Selaras dengan pengumuman tentang Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH), peminjam individu dan perusahaan mikro serta PKS yang terjejas akibat pandemik, boleh mula memohon moratorium selama enam bulan mulai 7 Julai 2021. 

Dalam hal ini, peminjam - sama ada individu, perusahaan mikro ataupun PKS - tidak perlu bimbang kerana permohonan untuk mendapatkan moratorium atau lain-lain pakej bayaran balik pembiayaan adalah mudah dan dokumen sokongan tidak diperlukan. Kelulusan akan diberikan secara automatik.

Selain moratorium, bank-bank juga akan menawarkan pengurangan bayaran ansuran dan pakej-pakej lain, termasuk penjadualan semula dan penstrukturan semula pembiayaan yang sesuai dengan kedudukan kewangan khusus peminjam.

Peminjam boleh membuat permohonan secara dalam talian melalui borang web atau e-mel automatik yang akan tersedia menerusi laman sesawang bank-bank untuk peminjam mengemukakan butiran peribadi dan pembiayaan mereka. 

Peminjam juga boleh menghubungi bank mereka melalui telefon dan panduan akan diberikan oleh pegawai khidmat pelanggan. Jika peminjam tidak dapat menggunakan saluran digital ini, mereka juga boleh mengunjungi cawangan bank untuk menghantar permohonan moratorium. 

Walau bagaimanapun, peminjam dinasihati supaya mendapatkan maklumat tentang sebarang perubahan waktu operasi atau aturan perkhidmatan kaunter daripada bank masing-masing berikutan sekatan pergerakan.

Bantuan bayaran balik pinjaman ini ditawarkan untuk pembiayaan yang diluluskan sebelum 1 Julai 2021. Pada masa permohonan dibuat , peminjam tidak mempunyai ansuran tertunggak melebihi 90 hari atau berhadapan dengan prosiding bankrap/penggulungan (bankruptcy/winding up).

 Peminjam yang sudahpun berada dalam program bantuan bayaran balik pinjaman dan membayar balik pembiayaan mereka mengikut terma program tersebut juga boleh memohon moratorium ini. 

Peminjam individu dan PKS yang mempunyai tunggakan bayaran balik pinjaman melebihi 90 hari dinasihati supaya menghubungi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi mendapatkan bantuan bayaran balik pinjaman yang sesuai dan khidmat nasihat kewangan secara percuma (services.akpk.org.my). 

PKS termasuk perusahaan mikro juga boleh memohon bantuan melalui saluran khas SME Help Desk AKPK melalui akpk.org.my/smehelpdesk. Kaunter khidmat nasihat secara maya ini memberikan khidmat nasihat kewangan secara percuma dan membantu pemohon mendapatkan bantuan bayaran balik pinjaman.

Peminjam perlu memahami bahawa dengan mengambil bantuan bayaran balik pinjaman, kos pinjaman akan meningkat secara keseluruhan kerana faedah/keuntungan akan terus terakru (diambil kira) ke atas bayaran balik pinjaman yang tertangguh. Bank-bank dikehendaki memberikan penerangan kepada peminjam mengenai kesan pengambilan bantuan bayaran balik pinjaman terhadap jumlah bayaran ansuran dan tempoh pembiayaan. 

Apabila peminjam memohon untuk mendapatkan bayaran ansuran yang lebih rendah (dan bukan mengekalkan bayaran ansuran yang asal) selepas moratorium, hal ini boleh menyebabkan tempoh pinjaman mereka menjadi lebih panjang. 

Bank tidak akan mengenakan caj faedah ke atas faedah atau keuntungan atas keuntungan (iaitu faedah/keuntungan terkompaun) atau apa-apa faedah/keuntungan penalti sepanjang tempoh bantuan.

Rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit Berpusat (Central Credit Reference Information System, CCRIS) peminjam tidak akan terjejas akibat penerimaan apa-apa bentuk bantuan bayaran balik pinjaman pada tahun 2021.

Industri perbankan telah memberikan komitmen dan keyakinan untuk membantu peminjam yang menghadapi kesukaran kewangan disebabkan oleh sekatan pergerakan. Dalam hal ini, BNM akan memantau dengan rapi pelaksanaan program bantuan bayaran balik pinjaman oleh industri perbankan.

 Jika peminjam menghadapi apa-apa kesukaran dengan bank-bank mereka, atau jika bayaran ansuran meningkat secara tidak munasabah, peminjam boleh menghubungi BNMTELELINK melalui bnm.my/RAsurvey untuk mengemukakan aduan mereka. 

Peminjam juga boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang program bantuan bayaran balik pinjaman ini dengan melayari bnm.gov.my/RA dan platform media sosial BNM.

Bank Negara Malaysia

06 Jul 2021










 Sumber Grafik: Bank Negara Malaysia


Pesawat Penumpang Russia bawa 29 Penumpang Terputus Hubungan


   Foto Sumber: Wikipedia


MOSCOW: Pesawat penumpang An-26 yang membawa 29 penumpang termasuk kru dilaporkan terputus hubungan di kawasan Semenanjung Timur Jauh Russia, Kamchatka, hari ini.

AFP melaporkan Jurucakap pejabat pendakwa pengangkutan tempatan, Valentina Glazova, berkata pesawat itu gagal mendarat ketika berlepas dari bandar utama Kamchatka, Petropavlovsk-Kamchatsky ke Palana.

"Usaha mencari dan menyelamat sedang dilakukan. Apa yang diketahui setakat ini adalah komunikasi dengan pesawat terganggu dan ia tidak mendarat," katanya.

Pesawat yang dikendalikan oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan di Kamchatka, iaitu semenanjung yang luas di Timur Jauh Russia di Lautan Pasifik, membawa 23 penumpang dan enam kru.

Agensi berita Russia memetik pegawai tempatan berkata, ada 28 orang di dalamnya, termasuk enam anak kapal dan satu atau dua kanak-kanak di dalamnya.

Terdapat laporan bertentangan mengenai kejadian apabila satu sumber memberitahu agensi berita TASS bahawa pesawat itu mungkin terhempas ke laut, manakala laporan lain menyatakan kepada Interfax bahawa ia mungkin jatuh berhampiran sebuah lombong arang batu dekat Palana.

Pencarian sedang dilakukan membabitkan sekurang-kurangnya dua helikopter dan pekerja penyelamat sedang bersedia.

Russia yang terkenal dengan kemalangan pesawat telah meningkatkan rekod keselamatan lalu lintas udara dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Namun, penyelenggaraan pesawat dan standard keselamatan yang masih lemah menyaksikan beberapa kemalangan udara hingga mengundang maut dalam beberapa tahun lalu.

Penerbangan di Russia berbahaya terutama di wilayah terpencil di negara yang luas dengan keadaan cuaca yang sukar seperti Artik dan Timur Jauh. 

Sumber: AFP/ 6 Julai 2021


Pesawat tentera C-130 Filipina terhempas, 17 maut, 40 selamat

    Sumber: Twitter

Sebuah pesawat C-130 tentera udara Filipina yang membawa tentera terhempas di wilayah selatan negara itu pada 4 Julai 2021, membunuh sekurang-kurangnya 17 anggota tentera sementara sekurang-kurangnya 40 diselamatkan dari bangkai kapal yang terbakar, kata para pegawai.

Setiausaha Pertahanan Delfin Lorenzana berkata, usaha menyelamat sedang dilakukan. Dia mengatakan bahawa pesawat itu mempunyai 92 orang di dalamnya, termasuk tiga juruterbang dan lima anak kapal. Selebihnya adalah anggota tentera, lapor AP.

Lockheed C-130 Hercules adalah salah satu daripada dua bekas Pesawat Tentera Udara Amerika Syarikat yang diserahkan kepada Filipina sebagai sebahagian daripada bantuan ketenteraan tahun ini. 

Ia jatuh ketika mendarat tidak lama sebelum tengah hari Ahad di kampung Bangkal di bandar pergunungan Patikul di wilayah Sulu, kata Ketua Staf Jeneral Cirilito Sobejana.

Pesawat itu mengangkut tentera dari bandar Cagayan de Oro selatan, kata Sobejana. Pasukan pemerintah memerangi Abu Sayyaf di wilayah Sulu selama beberapa dekad. Tidak jelas apa yang menyebabkan kemalangan itu.

"Sangat malang," kata Sobejana kepada wartawan. "Pesawat terlepas dari landasan dan ia berusaha untuk mendapatkan kembali kuasa tetapi gagal dan terhempas."

Sobejana mengatakan sekurang-kurangnya 40 orang yang berada di dalam pesawat dibawa ke hospital dan pasukan berusaha menyelamatkan yang lain.

Hujan turun di tengah Filipina tetapi tidak jelas apakah cuaca di wilayah Sulu menjejaskan penerbangan.

 Lapangan terbang di bandar utama Jolo di Sulu terletak beberapa kilometer (batu) dari kawasan pergunungan di mana tentera tmemerangi Abu Sayyaf. 


Hotel Istana 'Tutup Kedai' 1 September, Situasi Mencabar Kesan Wabak Covid-19


    Foto Sumber: Hotel Istana

PERHOTELAN | Hotel Istana Kuala Lumpur di Jalan Raja Chulan yang dimiliki oleh Tradewinds Corp Bhd akan menghentikan operasinya pada 1 September 2021.

BH ONLINE pada 1 Julai 2021 melaporkan menurut pekeliling bertarikh 30 Jun 2021 yang ditandatangani oleh Pengurus Besarnya, Nooradzzudin Omar, satu skim pemisahan sukarela (VSS) akan ditawarkan kepada pekerja yang terkesan.

Dalam pekeliling itu, Noorazzudin berkata, pengurusan terpaksa membuat pilihan yang sukar untuk menutup hotel berkenaan berikutan situasi ekonomi mencabar dicetuskan oleh pandemik COVID-19 yang meningkatkan lagi persaingan sengit dalam industri hospitaliti.

"Kami mencapai keputusan selepas mempertimbangkan keadaan semasa dan semua pilihan yang ada.

"Kami tidak mempunyai banyak pilihan selain meneruskan penutupan ini," katanya.

Noorazzudin menambah, daya saing hotel merosot dalam jangka masa tertentu ketika berdepan persaingan daripada hotel dan pangsapuri servis baharu yang berdekatan.

"Situasi sekarang lebih parah akibat pandemik COVID-19 yang sudah dan terus mempengaruhi industri kita dan kemampuannya untuk mencapai keadaan normal.

"Ini mempengaruhi perniagaan, harga, pulangan dan tempahan bilik kami walaupun ada usaha terbaik.

"Walaupun sebagai hotel kuarantin, kami mengalami kerugian operasi bulanan," katanya.

Kepada pekerja yang terkesan, beliau berkata pihak sumber manusia akan menghubungi mereka dalam waktu terdekat.

"Kami berterima kasih atas perkhidmatan semua dan berdoa anda berjaya pada tahun akan datang," katanya.

Tradewinds adalah salah satu pemilik dan pengendali hotel terbesar di negara ini, dengan tujuh aset hospitaliti di bawahnya.

Tiga di antaranya adalah resort yang merangkumi Mutiara Taman Negara, Meritus Pelangi Beach Resort and Spa di Langkawi, selain The Danna Langkawi.

Sumber: BH ONLINE/1 JULAI 2021

Terusan Istanbul Pemangkin Kemakmuran Turki

 

   Presiden Turki semasa pecah tanah projek. Foto Sumber: AA

GLOBAL | Turki menyasarkan untuk menyiapkan Terusan Istanbul (Kanal Istanbul), sebuah projek jalan air mega di pinggir Istanbul, dalam enam tahun dengan kos sekitar $ 15 bilion (TL 131,49 bilion), kata Presiden Recep Tayyip ErdoÄŸan pada 26 Jun 2021.

Portal Berita Turki DAILY SABAH melaporkan Presiden menyatakakan bahawa pendapatan diperolehi dari kapal yang melalui terusan dan elemen-elemen lain dari projek itu, terutama pelabuhan dirancang, memungkinkan Terusan Istanbul "dengan mudah membiayai sendiri," yang membolehkan Turki menyelesaikan "satu lagi kerja kelas dunia dibiayai dengan hasilnya sendiri ” tanpa membebankan kerajaan.

Bercakap pada upacara pecah tanah jambatan Sazlıdere, yang menandakan permulaan rasmi projek terusan itu, ErdoÄŸan berkata bahawa kerajaan membuka halaman baru dalam sejarah  Turki.

ErdoÄŸan mengatakan bahawa sebanyak enam jambatan akan dibina di Terusan Istanbul, salah satunya dibina pada 26 Jun 2021.

"Kami menganggap Terusan Istanbul sebagai projek untuk menyelamatkan masa depan Istanbul," kata presiden. 

Beliau menyatakan bahawa rata-rata 45,000 kapal melewati Bosporus setiap tahun, sementara jumlahnya sekitar 3,000 pada tahun 1931.

Dengan menyatakan bahawa tujuan projek Terusan Istanbul adalah untuk menjamin keselamatan warga dan harta benda di sepanjang Bosporus, ErdoÄŸan berkata bahawa projek itu juga akan menjamin integriti sejarah dan budaya Bosporus.



Foto Sumber: Facebook Kanal Istanbul

"Mengurangkan masa menunggu di pintu keluar Bosporus dan menghilangkan masalah yang disebabkan oleh kesukaran navigasi di selat juga antara objektif projek. 

"Tentunya, kita perlu menambahkan elemen strategik yang lain, kerana negara kita memainkan peranan lebih aktif dalam perdagangan global dan mendapat bahagian lebih besar dari koridor pengangkutan dan logistik,” katanya.

Projek ini membayangkan kawasan penempatan kapasiti 500,000 orang dan penciptaan kawasan penempatan alternatif untuk mempersiapkan metropolis bagi berhadapan dengan keadaan kemungkinan berlaku gempa bumi.

Mengulas aspek-aspek ini, ErdoÄŸan menyifatkan projek itu sangat "bermanfaat" kerana ia menawarkan banyak faedah.

"Sejak 27 April 2011, ketika kami menyampaikan idea Terusan Istanbul dengan negara kami, projek ini disusun dengan terperinci. Pertama jalan, kemudian penggerudian dan projek awal, projek tinjauan, kemudian proses terperinci bidang dan penilaian kesan alam sekitar (EIA) dilakukan dengan kajian makmal, "katanya.

Garisan Kemakmuran

Menekankan laluan yang ada sekarang salah satu daripada lima pilihan dan dipilih setelah ditentukan sebagai yang paling efisien dan wajar melalui kajian ilmiah, presiden mengatakan bahawa sejumlah 204 pakar dengan 51 ahli sains dari 11 universiti berbeza mengambil bahagian dalam projek ini.

Lebih dari 17,000 meter penggerudian dan 248 tinjauan geofizik dilakukan di 304 tempat berlainan di sepanjang saluran terusan.

Sementara itu, kajian model, tambah ErdoÄŸan, merangkumi 3,500 orang daripada pusat kejuruteraan terkemuka di dunia dalam kajian model di 35 negara  berbeza.

Selain jembatan sedang dibangun, serangkaian projek infrastruktur lain harus diselesaikan sebelum penggalian terusan dimulai, bermula jalan kereta api dan sistem minum dan air kumbahan, hingga gas alam dan elektrik.

   Sumber Grafik: Daily Sabah


Menyatakan bahawa pelabuhan kontena dan pusat logistik, yang akan terletak tepat di sebelah kanan jalan keluar Laut Hitam, akan menghidupkan perdagangan luar negeri negara itu, ErdoÄŸan menyatakan  kawasan rekreasi dan tenaga boleh diperbaharui di sebelah kiri Jalan keluar Laut Hitam akan memberi nilai istimewa kepada Istanbul.

Semasa berbicara dalam upacara tersebut, Menteri Pengangkutan dan Infrastruktur Adil Karaismailoğlu mengatakan jambatan yang "kita meletakkan asasnya hari ini, adalah sebahagian dari jalan Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy sejauh 45 kilometer, dan juga akan memberikan laluan bahagian Sazlıdere di Terusan Istanbul. "

KaraismailoÄŸlu menekankan salah satu komponen terpenting dalam sektor pengangkutan adalah jalan air dan pengangkutan maritim.

"Hari ini, peningkatan lalu lintas kapal di Bosporus, di mana rata-rata 45,000 kapal melintas setiap tahun, peningkatan ukuran kapal dan terutama peningkatan penyeberangan kapal tangki membawa barang berbahaya seperti bahan bakar menimbulkan tekanan dan ancaman besar terhadap warisan dunia bandar Istanbul. 

"Terdapat risiko kemalangan sangat serius terhadap feri dan feri bandar yang membawa 500,000 penumpang sehari,” tegasnya.

Memandangkan kapasiti tahunan kapal yang selamat menggunakan Bosporus hanya 25,000, dapat dimaklumi bahawa beban lalu lintas kapal, yang berjumlah sekitar 45,000 hari ini tetapi akan meningkat menjadi 78,000 pada tahun-tahun mendatang.

Keadaan itu mengancam keselamatan kapal dapat melayari perairan serta nyawa, harta benda dan persekitaran di sepanjang dan di Bosporus, kata KaraismailoÄŸlu, mengingatkan kembali peristiwa dari minggu lalu. 

“Kami sedih ketika dua nelayan kami kehilangan nyawa akibat pelanggaran kapal kargo dengan kapal nelayan. Ini jelas menunjukkan betapa banyaknya keperluan untuk laluan transit alternatif di Bosporus."

Menyentuh mengenai projek pengangkutan dan infrastruktur utama yang lain, menteri itu mengatakan Lapangan Terbang Istanbul yang canggih, Lebuhraya Marmara Utara yang memudahkan hubungan lalu lintas, pelabuhan dan keretapi Istanbul dengan Kanal Istanbul, salah satu projek terbesar di dunia, "akan menghubungkan dunia dengan Turki."

Dipelopori oleh Presiden Erdogan dan diungkapkan pada 2011, Terusan Istanbul adalah salah satu mega projek Turki paling strategik bertujuan  membendung peningkatan risiko ditimbulkan kapal membawa barang berbahaya melalui Bosporus, terutama kapal tangki minyak.

Terusan sepanjang 45 kilometer (27,96 batu), yang dibina melalui koridor Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu di Istanbul menghubungkan Laut Hitam di utara Istanbul dengan Laut Marmara di selatan. 

Kapasiti ini akan membolehkan 160 kapal sehari dan diharapkan dapat menciptakan nilai ekonomi signifikan dengan mengurangkan tempoh dan kos transit dan pada masa sama memberikan pulangan melalui pengumpulan yuran perjalanan.

Namun, pengkritik menunjukkan kemungkinan kesan persekitaran terhadap Laut Marmara dan bandar itu sendiri melalui kesan terhadap sumber air dan kemungkinan masalah pembinaan di sepanjang laluan terusan. 

Di samping itu, kos besar projek ini juga menjadi titik pertikaian dengan pengkritik yang berpendapat bahawa dana tersebut dapat dialihkan ke pelbagai isu keutamaan lain, termasuk pemacu pembaharuan bandar yang mendesak sementara menunggu gempa besar yang dijangka melanda kota.

Sumber Berita Asal: Sabah Daily/ 26 Jun 2021

Tempat Menarik Dan Makanan Unik Di Daerah Sabak Bernam

   Suasana sawah padi di Sekinchan ketika musim menuai. Foto oleh: Mohd Ezli Mashut


Daerah Sabak Bernam terletak di barat laut Negeri Selangor. Terdapat tiga pekan utama iaitu Sungai Besar, Sekinchan dan Sabak Bernam. 

Rata-rata masyarakat di Daerah ini terdiri dari kaum Melayu berketurunan Jawa, Banjar, Kampar dan Melayu Bugis. Sabak Bernam menawarkan pemandangan sawah padi yang menghijau seluas pandangan yang menjadikannya unik dan tersendiri.

1) Sarapan pagi di Restoran Kuala Kurau

Tidak tahu mahu sarapan di mana? Sekiranya anda bercuti ke Daerah SabakBernam, nikmati pagi anda dengan bersarapan di salah sebuah lokasi yang unik di mana terdapat banyak gerai di restoran ini. 

Restoran Kuala Kurau terletak di Sungai Besar ini sering menjadi pilihan penduduk tempatan. Restoran ini menyediakan pelbagai jenis juadah seperti Char Kuey Teow, Mee Kari, Cucur Udang dan  banyak lagi! 

Pastikan anda mencuba Cucur Udang di sini kerana ia merupakan menu paling popular dan rasanya cukup enak!


2) Pelajari Cara Pemprosesan Padi di Paddy Gallery, Sekinchan

Salah satu tarikan yang terdapat di Pekan Sekinchan ini adalah kilang memproses padi; Paddy Gallery. Ia juga merupakan satu-satunya kilang beras yang mengalu-alukan orang ramai untuk membuat lawatan ke sini. 

Eloklah anda singgah ke kilang ini untuk memahami dan melihat cara pemprosesan padi dengan teknik masa kini. Selain itu,  jangan lupa untuk dapatkan Bertih Beras yang dimasak dan disediakan segar untuk para pelanggan. Ianya sangat enak, rangup dan sedap dimakan begitu sahaja!


3) Lawati Muzium Daerah Sabak Bernam

Jangan lepaskan peluang untuk mempelajari sejarah warisan industri pertanian dan perikanan khususnya oleh masyarakat setempat di Daerah Sabak Bernam. Muzium Daerah Sabak Bernam mempamerkan tentang aktiviti penduduk awal di Daerah ini. 

Terdapat pelbagai arca, infografik, replika dan barangan tradisional yang digunakan dalam industri pertanian khususnya dalam sektor penanaman padi. Lawatan ke sini tentunya menyeronokkan, dan  masuk adalah percuma!


4) Singgah ke Ah Ma House

Sudah selesai mempelajari sejarah pertanian dan perikanan, teruskan perjalanan anda ke Ah Ma House. Ianya adalah sebuah rumah kampung tradisional yang penuh dengan barang-barang antik seperti telefon, televisyen lama dan kerusi rotan yang membawa anda mengimbau masa lampau dan mengenang memori lalu. 

Selain itu, anda boleh melihat cara membuat kuih kapit secara langsung dan membelinya di sini kerana ianya sangat popular dan enak!


5) Makan tengahari di Restoran Lembah Bernam

Setelah penat dan seronok melihat keindahan sawah padi, pasti perut pun terasa lapar. Jadi, jangan buang masa dan singgah ke salah sebuah restoran yang sangat popular dengan keunikan menunya iaitu Restoran Lembah Bernam.

Restoran ini menawarkan seleksi makanan yang berkonsepkan eksotik dan susah didapati seperti masakan berasaskan daging landak, rusa dan kijang. Masakan di sini lebih kepada masakan ala kampung atau masakan Jawa; memang sesuai untuk dijadikan destinasi persinggahan untuk makan tengah hari yang lazat. 


6) Singgah ke Ladang Mangga, Sungai Limau

Lokasi yang seterusnya ini pula sesuai disinggahi sekiranya anda seorang peminat mangga yang tegar! Ia terletak kira-kira 6 kilometer dari Pekan Sungai Besar. Ladang yang diusahakan oleh penduduk tempatan ini menawarkan buah mangga pelbagai saiz yang boleh dibeli dan dipetik segar dari ladang. 

Pokok mempelam yang ditanam di Mango Orchards menghasilkan buah yang manis dan sangat sedap dimakan! Jadi, jangan lepaskan peluang untuk merasai keenakan rasa buah mangga di sini; pasti anda mahu membeli lebih untuk di bawa pulang!


7) Bersantai di Coconut Farms, Sekinchan

Terletak kira-kira 15 minit perjalanan dari Pekan Sekinchan, ianya sesuai dijadikan lokasi untuk berehat sebentar untuk menikmati keenakan air kelapa segar. 

Bukan itu sahaja, anda juga boleh cuba“Coconut Shake” dan agar-agar kelapa yang dijual di sini. 

Sangat sesuai anda bersantai di bawah pokok kelapa pada hari yang membahang sambal menikmati air kelapa segar yang sedap. 

Terdapat juga ladang kelapa yang boleh dijadikan sebagai lokasi fotografi atau“OOTD” yang menarik di sini. Selain itu, anda juga boleh membeli biskut kelapa untuk di bawa pulang. 


8) Bersiar-siar di Pantai Redang, Sekinchan

Destinasi ini harus anda singgahi untuk menikmati tiupan angin sepoi-sepoi bahasa. Pantai Redang ini terletak tidak jauh dari Pekan Sekinchan. 

Singgah sebentar ke sini untuk melihat keindahan dan keunikan pantai ini. ain itu, terdapat gerai-gerai berdekatan yang menjual minuman dan makanan ringan.


9) Makan malam di Restoran Mee Bandung BNO, Sabak Bernam

Cara terbaik untuk tamatkan perjalanan seharian anda di Daerah Sabak Bernam adalah dengan menikmati salah satu juadah yang popular di sini iaitu Mee Bandung. 

Lepas penat bersiar-siar di Pantai Redang, singgah ke Restoran Mee Bandung BNO untuk rasai keenakan Mee Udang, penuh dengan rasa kemanisan udang segar yang mampu meningkatkan lagi selera anda. 

Harganya amat berpatutan dan anda harus mencuba menu ini sekiranya anda datang ke Pekan Sekinchan!

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel.


Matahari Kini Terbit Arah Utara? Ini Penjelasannya

    Foto Sumber: Facebook Omen Necrofis


ALAM SEMESTA | Mutakhir ini tular di media sosial mendakwa bahawa matahari kelihatan terbit daripada arah utara sehingga mengelirukan orang ramai berkenaan kejadian itu.

Menjelaskan fenomena itu, menurut pengkaji matahari kini (18 Jun 2021) terbit pada belahan utara hemisfera bumi dan bukanlah ia terbit daripada utara dengan kesemua bayang objek akan menghala ke arah selatan.

Omén Necrofis di Facebooknya menulis pada 21 Jun nanti matahari berkedudukan paling kiri di ufuk timur dan kemudiannya akan terbit menghala ke kanan sehingga 21 Disember (Winter solstice).

"Jika kita menghadap tepat ke arah timur, matahari naik di sebelah kiri kita dengan sudut  hampir 23.5 darjah," katanya di media sosial itu pada 18 Jun 2021.

Mengulas lanjut katanya matahari hanya terbit pada kedudukan tepat timur pada 21 Mac dan 21 Sept (Ekuinok).

"Daripada video yang tular itu, matahari berada pada belahan utara (bukan terbit daripada utara) dan jika si perakam video berada pada 21 Mac atau 21 September nanti matahari akan terbit tepat arah timur.

    Foto Sumber: Omen Necrofis

"Sebaliknya pada 21 Disember nanti matahari akan terbit pada arah paling kanan daripada pandangan si perakam video," katanya.

Video yang tidak disertakan dengan arah kompas, boleh mengelirukan orang ramai sambil beliau menjelaskan lagi matahari tidak terbit pada satu kedudukan sahaja ia berubah-ubah kedudukan disebabkan orbit membujur bumi mengelilingi matahari. 


                Foto Sumber: Omen Necrofis

"Ia terbit terhad pada dua kedudukan atau posisi. Penting bagi kita mempelajari dan mencerap alam," katanya.  


28 Pesawat China 'Ceroboh' Ruang Udara Taiwan, Jumlah Terbesar, Apa Persediaan Malaysia Pula?

      Tangkap layar jenis pesawat China yang 'menceroboh' ruang udara Taiwan


DISUSUN OLEH: MOHD EZLI MASHUT

Penganalisis Isu Antarabangsa


GLOBAL | Tindakan China menceroboh ruang udara dan laut di luar batas sempadannya semakin meningkat mutakhir ini, dalam kes terbaharu sebanyak 28 pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China (PLAAF) terbang di dalam Zon Identifikasi Pertahanan Udara (ADIZ) Taiwan pada 15 Jun 2021/Selasa.

Pencerobohan disahkan berlaku oleh Taiwan melalui satu kenyataan daripada Tentera Udara Taiwan (Republic of China Air Force, ROCAF) bahawa kesemua pesawat milik PLAAF terbang memasuki kawasan barat dan barat daya ADIZ.

Kata kenyataan itu, amaran diberikan kepada pesawat PLAAF melalui radio dan sistem pertahanan udara diaktifkan bagi memerhati gerak-geri pesawat China.

“Jet pejuang turut dihantar untuk memintas pesawat penceroboh," kata kenyataan itu.

ROCAF berkata antara yang pesawat yang dikenal pasti memasuki ADIZ adalah dua buah pesawat Y-8 yang terdiri daripada varian anti kapal selam (ASW) dan peperangan elektronik (EW).

Turut dikesan adalah dua buah pesawat sistem kawalan dan amaran udara (AEWC) KJ-500, empat pesawat pengebom H-6, 14 jet pejuang J-16 dan enam jet pejuang J-11.

Katanya, kesemua penerbangan tersebut dilakukan di laluan penerbangan yang berasingan. 

    Sumber: Taiwan

Agensi Berita Antarabangsa REUTERS pada 15 Jun 2021 melaporkan setakat ini tiada kenyataan rasmi dikeluarkan Kerajaan China dalam kejadian terbaharu itu dan tiada komen diberikan terhadap isu itu.

Siri pencerobohon  pesawat China itu adalah yang terbesar sejak Kerajaan Taiwan mulai kerap melaporkan kegiatan Tentera Udara China di Adiz Taiwan tahun lalu, memecahkan rekod sebelumnya 25 pesawat yang dilaporkan pada 12 April 2021.

                     Sumber: Fail

China pada masa lalu menyifatkan misi seperti itu diperlukan untuk melindungi kedaulatan negara dan menangani "pertikaian" antara Taipei dan Washington.

Amerika Syarikat (AS), yang seperti kebanyakan negara tidak memiliki hubungan diplomatik formal dengan Taiwan, telah menyaksikan dengan tegasnya ketegangan yang meningkat dengan Beijing.

China menggambarkan Taiwan sebagai isu wilayahnya yang paling sensitif dan garis merah AS tidak boleh dilintasi. Ia tidak pernah melepaskan kemungkinan penggunaan kekuatan untuk memastikan penyatuan akhirnya.


Kapal Pemusnah Baharu China Ronda Laut China Selatan

Sementara itu dalam laporan isu berlainan sebuah lagi kapal pemusnah peluru berpandu jenis 052D China, Nanning, mula digunakan Tentera Pembebasan Rakyat China (PLA) di Laut China Selatan.

Global Times melaporkan, kapal berkenaan dilihat menyertai latihan ketenteraan di perairan Asia Tenggara, yang juga kemunculan pertamanya di rantau ini.

Kapal berkenaan digandingkan dengan kapal perang pemusnah angkatan laut di bawah Pemerintah Pentas Selatan PLA dalam latihan pertempuran realistik empat hari di Laut China Selatan.

    Foto Sumber: US Naval Institute

Menurut laman sesawang PLA, eng.chinamil.com.cn, latihan merangkumi taktik mengemudi kapal termasuk penerimaan bekalan di laut.

Selain Nanning, yang juga digelar Hull 162, imej disiarkan media tempatan menunjukkan latihan turut disertai kapal bekalan komprehensif jenis 901 (Hull 967), kapal pendaratan dermaga amfibia Qilianshan jenis 071 (Hull 985).

Menurut pemerhati, ini adalah kali pertama Nanning terbabit dalam latihan rasmi, sekali gus menunjukkan kapal perang itu sudah memulakan tugas dengan Pemerintah Pentas Tentera Laut PLA.

Berdasarkan imej berkenaan, Nanning adalah variasi yang ditambah baik dengan dek helikopter lebih luas dan dilengkapi radar.

Pakar ketenteraan China yang enggan dikenali memberitahu Global Times bahawa penyertaan Nanning dalam latihan di perairan Laut China Selatan, memberi kelebihan dari segi kemampuan pertempuran pantas.

Tindakan mengekalkan Nanning berpangkalan di Laut China Selatan bagi menjaga integriti wilayah, kedaulatan dan pembangunan kepentingan, turut membangkitkan persoalan mengenai motif sebenar China. 


Apa Persediaan Diperlukan Malaysia & TUDM?

Menyedari cabaran keselamatan dan kesiapsiagaan perlu diutamakan Malaysia khususnya bagi menangani pencerobohan udara dan laut yang berkemungkinan semakin meningkat di masa hadapan.

Kemampuan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada masa ini tidak mencukupi sekiranya China dan negara-negara asing lain mempertingkatkan kekerapan operasi (pencerobohan ruang udara Malaysia) atau  pembabitan pesawat pejuang lebih moden, banyak dan berbahaya.

Pemilihan MIG-35 sebagai pesawat TUDM boleh memberikan kelebihan taktikal dan strategik kepada Malaysia dalam geopolitik antarabangsa khususnya apabila berhadapan isu di Laut China Selatan dan pencerobohan asing.

    Foto Sumber: Russian Aircraft Corporation

'Top Speed' pesawat ini adalah 2,100 km/j dengan jarak lingkungan pertempuran kira-kira 2,000 km menjadikan pesawat ini mempunyai kelebihan tersendiri dalam pelbagai tugas dan misi tersendiri.

MiG-35 serba baharu itu dilengkapi dengan radar Active Electronically Scanned Array (AESA) iaitu Phazontron-NIIR Zhuk-A/AM menyerupai sistem yang dipasang pada Jet Pejuang Generasi ke-5.

Prestasi Sistem Radar Phazotron Zhuk-A/AE AESA mampu mengesan sasaran sejauh 160km dengan lebih 30 sasaran dalam sesuatu masa merupakan satu kelebihan taktikal dalam menghadapi pertempuran pelbagai dimensi.

Keupayaan MIG-35 juga mampu menyerang dan melancar peluru berpandu sebanyak enam sasaran udara dan empat sasaran darat serta mampu menangkis serangan siber dan elektronik.

Secara tidak langsung juga Malaysia boleh menggunakan minyak sawit sebagai pertukaran serta memastikan harga di pasaran pada tahap terbaik untuk ekonomi.

Dengan mempelajari teknologi MIG-35 juga, Malaysia boleh memikirkan untuk terus belajar dan membangunkan bersama-sama dengan mana-mana syarikat global dalam pembangunan jet pejuang generasi kelima dan keenam.

Strategi ini juga boleh memberikan tekanan kepada syarikat senjata daripada blok barat untuk menawarkan persenjataan dan menerima minyak sawit Malaysia.

    Foto Sumber: Caspian News

Boleh juga diambil perkiraan adalah untuk mendapatkan senjata pertahanan udara S-400 atau S-500 keluaran Rusia seperti dimiliki Turki untuk diletakkan di kawasan Semenanjung serta Sabah dan Sarawak bagi menjaga jangkauan lebih jauh daripada sebarang pencerobohan udara di Laut China Selatan.

Apa pun perancangan meningkatkan pertahanan perlu diadakan kini demi masa hadapan lebih terjamin.


SUMBER: 1. AGENSI/15 JUN 2021

        2. REUTERS/ 15 JUN 2021




TERKINI

ANALISIS | Pilihan Pesawat Pejuang Baharu untuk Malaysia: Strategik, Teknologi dan Geopolitik

    Foto : Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut Penulisan Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut ---   Bahagian 1: Pengenalan, Latar Belakang ...