MISTERI MH370: Kokpit, Ekor Pesawat Ditemui Satelit Google Maps Di Kemboja


Foto: THE SUN

MISTERI kehilangan Pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 masih belum terungkai dengan pelbagai teori dan spekulasi.

Terbaharu Portal THE SUN melaporkan kokpit dan ekor pesawat MH370 yang tertera logo Malaysia Airlines (MAS) didakwa telah dijumpai di Kemboja.

Usaha mencari pesawat tersebut secara dalam talian dipergiat selepas penemuan bangkai pesawat itu di sebuah hutan di Phnom Penh menerusi aplikasi Google Maps oleh Brit Ian Wilson.

Lokasi kedua 'nahas' terletak kira-kira 16 kilometer dari tapak pertama telah ditemui seorang penyiasat yang juga pemburu pesawat amatur, Daniel Boyer.

Menurutnya, dia boleh menghasilkan imej kasar kokpit dan ekor pesawat tersebut yang menunjukkan beberapa objek putih di hutan barat laut Phnom Penh.

Foto: THE SUN / GOOGLE MAPS

Boyer memberitahu Daily Star, salah satu objek itu berukuran 5.4 meter (m) hampir sama dengan saiz kokpit Boeing 777 tersebut yang berukuran 5.8 m yang diyakini sebagai bahagian hadapan pesawat terbabit.

Jelasnya, dia juga boleh melihat garisan merah logo MAS pada sebuah lagi objek berukuran 9.6 m dipercayai ekor MH370.

"Saya seperti tidak percaya apabila membuat pemerhatian tersebut. Pertama, saya temui kokpit dan kemudian ini (ekor). Serpihan itu perlu disiasat," ujarnya lagi.


Lokasi 'tapak kemalangan' kedua dikesan melalui imej satelit oleh Boyer.

Imej pertama MH370 yang hilang pada 8 Mac 2014 ditemui Ian Wilson selepas dia menghabiskan masa selama beberapa jam melakukan carian secara dalam talian.

Gambar daripada Google Maps itu bagaimanapun mencetuskan tanda tanya tentang kesahihannya kerana mempunyai tarikh yang berbeza.

SUMBER: THE SUN

AirAsia Tawar Diskaun Sehingga 70% Perjalanan Segera Sehingga 30 Jun 2019

Foto: AIR ASIA


INFO TRAVEL & PENERBANGAN: Syarikat penerbangan kos rendah AirAsia menawarkan diskaun sehingga 70 peratus bagi semua destinasi mulai 15 hingga 28 Oktober.

Dalam satu kenyataan pada 15 Oktober 2018 syarikat penerbangan itu berkata, tempahan boleh dibuat di airasia.com dan aplikasi mudah alih untuk perjalanan segera sehingga 30 Jun 2019.

Ketua Pemasaran Kumpulan AirAsia, Amanda Woo berkata, terdapat lebih 130 destinasi di seluruh rangkaian AirAsia dan AirAsia X untuk semua orang menikmatinya.

"Seperti biasa, ahli AirAsia BIG akan menikmati lebih banyak tawaran yang termasuk diskaun segera apabila mereka menempah terus di laman web dan di aplikasi mudah alih kami," katanya.

Pelanggan boleh menikmati tambang yang sangat rendah dari Kuala Lumpur ke Changsha, Tokyo, Kolkata, Bali, Phuket, Siem Reap, Yangon, Manila, Singapura, Kota Kinabalu dan banyak lagi destinasi. 

SUMBER: AIR ASIA/BERNAMA

Jepun Pasport Paling Berkuasa Di Dunia, Malaysia Ke-10

Foto Sumber: mysumber.com


INFO TRAVEL: Indeks Pasport Henley 2018 menobatka Jepun sebagai negara dengan pasport paling berkuasa di dunia seterusnya mengenetepikan Singapura.

Menurut indeks oleh firma Henley & Partners, Jepun menerima perjalanan Visa Bebas dan Visa Ketibaan di 190 buah negara.

Singapura yang kini jatuh di tempat kedua mempunyai perjalanan Visa Bebas dan Visa Ketibaan di 189 buah negara, kata firma itu di laman webnya. 

Jepun menambah satu lagi negara dalam senarai perjalanan Visa Bebas dan Visa Ketibaan selepas Vietnam memberikan kelebihan tersebut kepada Jepun.

Sementara itu, Malaysia menduduki tempat ke-10 dengan 180 negara memberikan perjalanan Visa Bebas dan Visa Ketibaan.

Iraq dan Afghanistan berada di kedudukan terendah dengan hanya 30 buah negara yang boleh dikunjungi oleh rakyatnya.

Indeks Pasport Henley merupakan indeks kedudukan pasport serata dunia mengikut bilangan negara yang boleh dikunjungi oleh pemegangnya secara Visa Bebas dan Visa Ketibaan.

Kedudukan ini berdasarkan data daripada Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) dan kajian dalaman.

Malaysia Airlines Tawar Program MHexplorer Kepada Penuntut

Foto: MAS

INFO TRAVEL & PENERBANGAN: Malaysia Airlines menjadi syarikat penerbangan pertama dunia yang menawarkan program perjalanan digital sepenuhnya untuk penuntut MHexplorer yang memudahkan golongan berkenaan mengurus serta merancang perjalanan sendiri.

Menerusi program itu, mereka dapat menikmati diskaun tambang perjalanan sehingga 20 peratus bagi tempoh sepanjang tahun dengan tambahan elaun bagasi 10 kilogram untuk semua kelas penerbangan, satu perubahan tarikh perjalanan secara percuma, promosi kawan istimewa serta keluarga selain faedah 'Enrich miles.'

Ketua Pegawai Hasil Kumpulannya, Ignatius Ong berkata setakat ini, seramai 1.2 juta belia dan penuntut menggunakan khidmat Malaysia Airlines.

"Angka ini terus meningkat dan atas dasar ini, dirasakan sesuai untuk kami menawarkan program khusus untuk golongan ini bagi memenuhi keperluan perjalanan mereka. Mereka boleh menikmati manfaat yang kami tawarkan menerusi MHexplorer ini tidak kiralah sama ada perjalanan itu bagi tujuan santai atau untuk pendidikan mereka," katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, pada masa ini, MHexplorer disediakan untuk perjalanan dalam Malaysia, Australia dan United Kingdom sebelum diperluaskan ke pasaran lain.

Penuntut berusia 18 hingga 26 tahun boleh mendaftar bagi program MHexplorer di www.malaysiaairlines.com/MHexplorer.

MENGGERUNKAN: Apabila Tanah 'Mencair', Rumah Ditelan Bumi

Foto Sumber: Globe News


OLEH MOHD EZLI MASHUT

Bagaikan dalam filem 2012!...tanah mencair dan menggelincir memasuki laut. Mungkin kita sebelum ini merasakan ia hanya sekadar 'fiksyen filem' namun sebenarnya tanah 'mencair' boleh berlaku.

Apabila berita melaporkan berlaku tanah mencair ia bagaikan kejadian yang sukar dipercayai, serasanya sepanjang umur hidup kita mungkin ia kali pertama agaknya kejadian tanah mencair ekoran gempa bumi.


Filem 2012

Tetapi itulah kejadian yang berlaku apabila membaca tajuk berita 'Tragedi gempa Sulawesi: Tanah mencair menghanyutkan rumah'.

Kejadian gempa dan tsunami yang melanda Sulawesi pada 28 September lalu turut mengundang satu kejadian 'aneh' dan jarang berlaku seperti kejadian sebelum ini yang pernah dilaporkan.


Foto Sumber: Daily Express

Media tempatan Indonesia melaporkan setakat 1 Oktober lalu data diperolehi adalah lebih 2,400 buah rumah musnahkan oleh penenggelaman tanah dan pencairan tanah disebabkan gempa bumi magnitud 7.7.

Pencairan tanah atau 'Soil Liquefaction'  juga menjejaskan kawasan lain, termasuk kawasan di Biromaru dan desa Sidera, kedua-duanya di Sigi, Sulawesi Tengah.

Tidak ada tsunami - Petobo jauh ke darat - tetapi bumi itu sendiri mencair di bawah kesan gegaran yang kuat.

Fenomena ini dipanggil pencairan yang sering dipantau oleh pakar-pakar gempa bumi.

Gempa kadang-kadang melanda dengan kesan yang cukup kuat hingga partikel-partikel tanah menjadi longgar dan larut bersama air dan tanah itu sendiri mula menjadi cecair.

Di beberapa tempat tanah telah menaik beberapa meter menelan rumah dan mengangkat kereta hingga ke bumbung.

Agensi Berita Antarabangsa AFP melaporkan seorang mangsa yang selamat, Muzair. 34, hanya mampu menyelamatkan sisa-sisa yang tinggal dari rumahnya yang dihanyutkan tanah.

Dia kemudiannya berpaut pada sebatang balak yang turut hanyut bersama pergerakan tanah itu.

“Rumah saya dihanyutkan beberapa meter dari atas ke bawah sana. Rumah jiran saya pula bertindih antara satu sama lain,” katanya kepada AFP.

Katanya, apabila gempa pertama melanda ia memecahkan tanah, kemudian gempa kedua melanda menyebabkan tanah berpusing diikuti dengan lebih 170 gempa susulan selepas itu.

“Tanah mula berubah dan tiba-tiba melonjak ke atas. Tanah itu naik lalu menimbus rumah. Sebuah rumah naik ke atas dan sebuah lagi tenggelam ke bawah,” katanya.

Lima daripada ahli keluarga Muzair masih lagi hilang.

"The soil was churning and then suddenly rose up," he said. "The soil somehow just rose and buried the houses."

"One house rose up, while the other houses sunk and became much lower."

Five of his family members are still missing.

Di beberapa tempat lain pula dibanjiri oleh air yang keluar daripada rekahan besar di bumi.

“Saya belum menemui kawan saya sejak gempau bumi empat hari lalu,” kata seorang lelaki yang mundar-mandir di kawasan runtuhan itu mencari tanda-tanda mangsa yang masih hidup.


Foto Sumber: Twitter CGTN
 
Foto Sumber: Twitter



Apa itu Soil Liquefaction?

Soil Liquefaction adalah fenomena di mana tanah tepu atau tepu sebahagian besarnya kehilangan kekuatan dan ketegangan sebagai tindak balas kepada tekanan yang dikenakan, biasanya gempa bumi yang kuat menggoncang atau perubahan tiba-tiba dalam keadaan tekanan, menyebabkan ia bertindak seperti cecair.


Foto Sumber: Britannica.com


Bagaimana  Soil Liquefaction berlaku?

Pencairan berlaku di tanah tepu, iaitu tanah di mana ruang antara zarah-zarah individu sepenuhnya diisi dengan air. Air ini menimbulkan tekanan pada zarah-zarah tanah yang mempengaruhi bagaimana zarah-zarah itu sendiri ditekan bersama. 

Sebelum gempa bumi, tekanan air agak rendah. Walau bagaimanapun, goncangan gempa dapat menyebabkan tekanan air meningkat ke titik di mana zarah-zarah tanah dapat bergerak dengan mudah antara satu sama lain.

Kejadian Pernah Terjadi Sebelum Ini

Pada 1906 gempa bumi San Francisco, misalnya, banyak kerosakan yang berlaku di tanah tebus yang penuh dengan sedimen dari San Francisco Bay. Cecair mengisi menyebabkan bangunan runtuh.

Tanah yang tidak stabil dan berair juga boleh mengalir seperti lumpur. Malah tanah yang lembap boleh runtuh dan slaid. Video yang diambil selepas kejadian gempa bumi pada hari Jumaat menunjukkan tanah runtuh yang cetek, dan dalam beberapa rakaman keseluruhan landskap kelihatan perlahan bergerak kerana tanah cair.

Dalam gempa kuat, air bertekanan boleh dipaksa keluar daripada sedimen. Dalam gempa bumi 9.2 magnitud 1964 di Alaska, sebagai contoh, penduduk di Valdez - sebuah bandar yang dibina di atas sedimen glasial yang longgar - melaporkan melihat lembaran air yang menjalar 20 kaki ke udara ketika tanah mengguncang. 

Kadang kala pasir berair dapat dikeluarkan juga, sebuah fenomena yang dipanggil pasir mendidih.

1,700 Rumah, Bangunan ‘Ditelan’ Pasir Jerlus

Agensi Berita Channel News Asia melaporkan sejumlah kira-kira 1,700 buah kediaman tenggelam akibat pasir jerlus selepas berlaku gempa bumi sekuat 7.5 skala Richter di Palu pada Jumaat yang mengorbankan lebih 1,200 orang
Pasir jerlus itu juga menyebabkan banyak bangunan runtuh.

Berdasarkan Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS), pasir jerlus atau liquefaction merupakan satu fenomena yang menyaksikan tanah mempunyai ciri seperti air akibat gegaran kuat berlaku ketika gempa bumi.


Pasir jerlus berlaku apabila gempa meningkatkan tekanan air dalam tanah yang tepu menyebabkan ikatan partikel tanah atau pasir menjadi longgar menjadikan tanah berpasir lembut seperti berair.

Di kawasan kejiranan Palu iaitu Balaroa, kira-kira 1,700 rumah ditelan bumi kerana pasir jerlus, kata agensi penyelamat kebangsaan.

Beberapa imej satelit di daerah Petobo iaitu sebelah selatan Lapangan Terbang Palu menunjukkan satu lagi kawasan perbandaran menyaksikan bangunan ranap.

Jurucakap Badan Pengurusan Nasional Bencana (BNPB), Sutopo Purwo Nugroho berkata, apabila gempa berlaku, lapisan bawah permukaan bumi menjadi berlumpur dan mudah jerlus.

“Kompleks perumahan di Petobo kebanyakannya seperti tenggelam di dalam tanah. Kami anggarkan 744 buah rumah di sana,” kata beliau.

Sementara itu, fenomena pasir jerlus sering berlaku di kawasan tambakan terletak hampir dengan laut atau sungai.

Di timur bandar Urayasu di Jepun yang dibentuk daripada kerja-kerja tambakan, kira-kira 86 peratus kawasannya dengan pasir jerlus selepas berlaku gempa bumi kuat pada 2011.

Pihak berkuasa Jepun mengambil masa selama enam tahun untuk memperbaiki banyak kerosakan termasuk sistem pembentungan bawah tanah, kemudahan gas dan air di bandar tersebut.


Sementara itu, pakar tanah menyatakan bahawa pasir jerlus merupakan satu keadaan biasa berlaku terutamanya selepas gempa bumi kuat seperti di Christchurch, New Zealand pada 2010 dan 2011.


Tragedi Gempa Bumi & Tsunami Landa Sulawesi

Suasana keadaan pasca gempa bumi dan tsunami melanda Sulewesi dari sumber berita tempatan, antarabangsa dan media sosial














Gambar: Sumber: AFP, Media Tempatan & Antarabangsa dan Media Sosial

Tersilap Pintu Keluar Pesawat Dianggap Tandas

Foto Sumber: SAUDI EXPAT NEWS


INFO PENERBANGAN: MUMBAI: Seorang penumpang warga India mencetuskan suasana panik penumpang lain dalam sebuah pesawat ketika di udara apabila cuba membuka pintu keluar kerana tersalah anggap ia pintu tandas, menurut laporan.

Lelaki itu menaiki pesawat GoAir dari New Delhi ke Patna pada Sabtu lalu apabila cuba membuka pintu keluar belakang pesawat, kata syarikat penerbangan berkenaan.

“Seorang lagi penumpang segera memberi amaran dan kru sempat menyekat lelaki terbabit daripada membuka pintu keluar,” menurut kenyataan GoAir, hari ini.

Media India pula melaporkan bahawa lelaki terbabit berada dalam lingkungan usia 20-an dan kali pertama menaiki pesawat.

“Apabila penumpang lain bertanya apa yang cuba dilakukannya, lelaki berkata dia perlu segera menggunakan tandas dan beberapa kali cuba membuka pintu keluar.

“Keadaan menjadi kacau bilau kerana keadaan itu sebelum dia disekat dan diserah kepada kami,” lapor The Telegraph, akhbar berpejabat di Kolkata, memetik seorang pegawai sebagai berkata.

“Dia kata dia keliru kerana menaiki pesawat buat kali pertama dalam hidupnya,” kata pegawai itu, Mohammad Sanowar Khan.

GoAir berkata, penumpang itu kemudian diserahkan kepada pihak berkuasa untuk siasatan lanjut selepas pesawat selamat mendarat di destinasi.

Jurucakap syarikat penerbangan itu juga memberitahu, lelaki itu tidak akan berjaya membuka pintu itu kerana tekanan udara di kabin.

Kejadian itu berlaku hampir seminggu selepas satu kesilapan teknikal menyebabkan lebih 30 penumpang Jet Airways berdarah di hidung dan telinga kerana kru terlupa menghidupkan suis mengawal tekanan udara. 

SUMBER: AFP

Taufan Super Trami bakal landa Kepulauan Ryukyu Jepun

SUMBER: NOAA

CUACA EKSTREM: Taufan Super dikenali sebagai TRAMI bergerak perlahan-lahan ke arah Kepulauan Ryukyu di Jepun pada 26 September yang bakal membadai Jepun pada minggu ini.

Portal Cuaca ACU WEATHER melaporkan disebabkan pergerakan ribut secara perlahan, masyarakat masih mempunyai beberapa hari untuk mempersiapkan kesan atau melaksanakan pemindahan daripada kesan Taufan Trami.

Kawasan tekanan tinggi di timur Jepun akan mendorong Trami perlahan ke barat laut hingga Khamis (27 September).

Kepulauan Ryukyu di selatan Jepun dijangka akan merasakan kesan pertama dari Taufan Trami seawal Jumaat petang (28 September) apabila kekuatan angin bertambah dan hujan menyeberangi pulau.

Kesan yang paling teruk adalah dari malam Jumaat malam ke malam Sabtu (28 - 29 September)  di seluruh Kepulauan Ryukyu di selatan kerana Trami melintas berhampiran atau di sebelah timur Miyako.

Satu arah yang tajam ke arah utara dan timur laut akan menyebabkan Trami melintas berhampiran Okinawa, Amami, Tokara dan Osumi pada hujung minggu.

Foto Sumber: ACU WEATHER

Kesemua pulau ini semua perlu bersedia untuk merasai kesan daripada kekuatan angin, hujan lebat dan berpotensi menjejaskan bekalan kuasa yang berpanjangan bermula seawal Jumaat atau malam Jumaat.

Pada masa ini, semua lokasi di Jepun berisiko untuk kesan daripada Trami.

Badai akan melewati atau berhampiran Kyushu dan Shikoku sebelum bergerak di utara Honshu dan berpotensi membadai Hokkaido sebelum berlepas ke Rusia timur pada hari Selasa.

Walaupun lemah dan bergerak dengan cepat, Trami akan mampu menghasilkan angin yang merosakkan, banjir kilat, lumpur lumpur dan gangguan perjalanan yang meluas di seluruh Jepun.


Ryanair Dinobat 50 Syarikat Penerbangan Kos Rendah Terbaik Dunia

Foto Sumber: Fortune


INFO PENERBANGAN: Airfinance ­Journal menobatkan Ryanair syarikat penerbangan kos rendah Ireland yang diasaskan pada tahun 1984 dalam kalangan 50 syarikat penerbangan terbaik dunia. 

Ryanair beribu pejabat di Swords, Dublin, Ireland, dengan pangkalan operasi utamanya di lapangan terbang Dublin dan London Stansted.

Ryanair sebagai peneraju dalam senarai 10 teratas diikuti Air Arabia, Copa Holdings, Japan Airlines, Westjet, Wizz Air, Luxair Group, Alaska Air Group, International Airlines Group dan Allegiant Travel Company.

Qatar Airways berada di kedudukan 28, Qantas Airways (31), Lufthansa Group (34), Delta Air Lines (36), Turkish Airlines (37), All Nippon Airways (39), Korean Air (41), Indigo (42) dan Air­Asia (43).

Sementara itu  syarikat penerbangan era baharu dari Vietnam, Vietjet buat pertama kalinya meraih tempat ke 22 dalam kalangan 50 syarikat penerbangan terbaik dunia oleh Airfinance ­Journal.

Foto Sumber: Nhan Dan

Syarikat itu berjaya disenaraikan disokong oleh tahap kewangan dan operasi yang sihat dengan kedudukan penarafan yang lebih baik berbanding kebanyakan syarikat terkemuka lain.

Berdasarkan penyata markah, Vietjet mencapai jumlah pendapatan sebanyak AS$995 juta (RM4.11 bilion) dalam 12 bulan terakhir dengan purata usia kapal terbang pada 3.2 tahun.

“Nisbah keuntungan sebelum cukai, faedah, susut nilai, pelunasan dan kos sewa berbanding perolehan adalah 31.4 peratus, caj tetap adalah dua kali ganda manakala kecairan adalah 30.4 peratus daripada pendapatan.

“Pada separuh pertama tahun ini, jumlah pendapatan Vietjet adalah sebanyak VND21,222 bilion (RM3.8 bilion) dan keuntungan selepas cukai mencecah VND1,999 bi­lion (RM360 juta), masing-ma­sing meningkat 29 dan 11 peratus tahun ke tahun,” jelasnya dalam kenyataan pada 16 September 2018.

Airfinance Journal menyediakan maklumat kedudukan tersebut selepas menyelidik sebanyak 162 syarikat penerbangan di seluruh dunia merangkumi kedua-dua syarikat tradisional dan tambang rendah.

Sementara itu, Vietjet akan menerima sebanyak 17 buah pesawat Airbus tahun ini, dan dalam tempoh enam bulan pertama, empat buah pesawat telah diterima, sementara bakinya 13 buah pada separuh kedua.

“Vietjet menjangkakan pertambahan perolehan dengan pesawat baharu dan moden yang menjimatkan sehingga 15 peratus bahan api ini, selari dengan usaha perluasan rangkaian antarabangsanya,” katanya.

TERKINI

ANALISIS | Pilihan Pesawat Pejuang Baharu untuk Malaysia: Strategik, Teknologi dan Geopolitik

    Foto : Imej Janaan AI Oleh : Mohd Ezli Mashut Penulisan Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut ---   Bahagian 1: Pengenalan, Latar Belakang ...