Watanya Wongoposi tulang belakang Emas bola sepak Gajah Putih



OLEH: MOHD EZLI MASHUT

MENAKJUBKAN. Kejayaan pasukan bola sepak Thailand memenangi pingat emas merupakan detik bermakna kepada bekas wartawan yang dilantik menjadi Pengurus Pasukan Bola Sepak Thailand Bawah 22 tahun.

Status wanita bukan halangan kepada beliau menguruskan pasukan emas gajah putih menjadi jaguh Asia Tenggara untuk pasukan bawah 22 tahun pada Sukan Sea KL2017.



Sebaik sahaja wisel penamat ditiupkan Watanya Wongoposi mengalirkan air mata kegembiraan pencapaian pasukannya yang penuh bermakna mengalahkan pasukan Malaysia 1-0.

Untuk rekod ini adalah kejayaan pertamanya yang cemerlang memimpin pasukan bola sepak Thailand bawah 22 tahun.

Watanya Wongopasi merupakan Naib Presiden stesen TV Spring News. Selain itu Watanya Wongopasi telah dilantik sebagai Presiden News Network Corporation Public Company Limited pada 1 April 2016 dan menjadi Pengarah News Network Corporation Public Company Limited pada 12 Mei 2016.



Sikap prihatin dan 'concern' kepada pasukan bola sepaknya adalah momentum yang merangsang kejayaan pasukan Thailand.

Watanya Wongopasi sentiasa memberikan perhatian kepada pasukannnya dalam setiap pertandingan, dia sentiasa mengiringi pemain ketika permainan. 

Tidak seperti pemimpin pasukan lain yang duduk di tempat duduk, lokasi terbaik untuk menonton pertandingan, namun pengurus bola sepak Thailand yang cantik selalu berada di kawasan teknikal untuk duduk bersama serta anggota pasukan bola sepaknya.



Ia boleh dikatakan, Watanya Wongopasi membawa perbezaan kepada bola sepak Thailand ke Sukan SEA tahun ini.

Kejayaan Thailand memenangi emas Sukan Sea KL2017 melebarkan kejayaan Thailand menjadi pasukan yang memenangi 16 kali merangkul pingat emas sepanjang sejarah.

Hebat bukan?...Pelajarilah dari kemenangan mereka, Kita bangkit bersama membina negara lebih gemilang!

OLEH: MOHD EZLI MASHUT
GAMBAR: DIPETIK: SIAM SPORT

TERKINI

AirAsia lancar promosi Tempat Duduk PERCUMA* dan jualan hebat ke lebih 130 destinasi

AirAsia melancarkan promosi  dan jualan hebat pertama pada tahun 2024 dengan jutaan tempat duduk ke lebih 130 destinasi. Syarikat itu dalam ...