Tuesday, 19 January 2010

AMK Selangor Anggap ‘UMNO Adalah Juara Rasuah’

Kenyataan Media

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Parti Keadilan Rakyat

20hb Januari 2010

AMK Selangor Anggap ‘UMNO Adalah Juara Rasuah’

Angkatan Muda Keadilan Selangor menganggap kempen terdesak pihak UMNO untuk memenangi hati rakyat dengan slogan ‘UMNO Juara Rakyat’ adalah omongan kosong dan gimik politik murahan semata-mata. Jelas setelah rakyat menolak politik perkauman sempit yang diamalkan UMNO/BN dalam PRU-12, mereka semakin terdesak untuk mengemis sokongan rakyat. Sebelum ini pemimpin-pemimpin politik UMNO/BN angkuh dan sombong untuk mendengar suara dan rintihan rakyat malahan suara rakyat sering diperlecehkan dan diinjak-injak.Malahan suara daripada golongan muda langsung tidak dipandang.

Kini setelah rakyat sedar dan mengetahui akan kebobrokkan politik UMNO/BN yang sekadar berjuang untuk wang dan kepentingan diri yang sempit. Di tambah dengan kekalahan teruk UMNO/BN dalam sejarah pilihanraya umum di Malaysia. UMNO mula terhegeh-hegeh untuk mendampingi rakyat. AMK Selangor ingin menyatakan bahawa rakyat tidak semudah dan selunak itu untuk terus ditipu dan dibohongi oleh politik UMNO/BN yang sarat dengan budaya rasuah ,penyelewengan wang rakyat dan skandal menjijikkan.

AMK Selangor juga ingin menegaskan jika UMNO sahaja juara rakyat bagaimanapula parti komponen dalam Barisan Nasional yang lain. Ini membuktikan bahawa UMNO tidak pernah menganggap bahawa parti-parti dalam Barisan Nasional ini adalah juara rakyat juga selama ini. Justeru, apa lagi yang ditunggu untuk bersama-sama UMNO dalam Barisan Nasional kerana UMNO hanya mempergunakan parti-parti komponen dalam Barisan Nasional hanya dalam pilihanraya sahaja. Kemudian jasa dan pengorbanan parti-parti dalam komponen Barisan Nasional terus dilupakan.

Maka ini adalah masa yang amat sesuai komponen dalam Barisan Nasional menilai semula hubungan politik dengan UMNO. Politik UMNO umpama bahtera yang sedang karam sedikit demi sedikit. Oleh itu keluar segera daripada bahtera usang UMNO yang semakin hari mulai tenggelam akibat arus perubahan besar yang melanda dunia dan iklim politik negara.

Jika benar UMNO adalah juara rakyat mengapa dan kenapa beberapa tindakan dan dasar selama ini dan akan datang tidak selaras dengan slogan tersebut. Kenaikan harga barangan dan perkhidmatan,cukai GST, dasar liberalisasi ala penjajahan asing, dasar PPSMI, Akta drakonian seperti OSA,ISA dan hasutan dan pelbagai lagi jelas bertentangan dengan suara dan kehendak rakyat. Apa lagi yang ingin dibuktikan bahawa UMNO adalah jaguh dan juara sedangkan pemimpin-pemimpin UMNO terus membuat dasar yang menyusahkan rakyat.

AMK Selangor ingin menegaskan politik masa hadapan Malaysia adalah politik perubahan dan keadilan sejagat. 50 tahun sudah diberi peluang kepada UMNO/BN memerintah negara. Maka sudah tiba masanya Pakatan Rakyat menjadi pentadbir baru negara untuk membawa gagasan baru selepas ini. Ibn Khaldun dalam karya agungnya ‘Mukaddimah’ menyatakan perihal kejatuhan tamadun besar akibat pemimpin yang berfoya-foya,rasuah dan salah guna kuasa. Maka benar bahawa UMNO/BN sudah berada dihujung kuasa. Oleh itu, apalagi harapan dan gagasan besar yang mampu dibawa dan diperjuangkan oleh UMNO untuk rakyat ?. UMNO kini semakin hari meniti detik dan masa era kejatuhan yang berpunca akibat rasuah politik wang yang berleluasa dan salah guna kuasa.

Jika benar UMNO juara rakyat, mengapa suara dan kehendak rakyat selama ini diinjak-injak dan dipandang rendah.Ke mana perginya pembelaan terhadap nasib golongan setinggan,rakyat marhaen dan pekerja. Mana pembelaannya membela rakyat ketika mana tanah rakyat dirampas dan rumah dirobohkan. Ke mana juga rakyat diangkat martabatnya ketika suara kecil rakyat langsung tidak dipandang dan dikesahkan.

AMK Selangor ingin mengingatkan UMNO memang juara rakyat dalam hal merampas tanah rakyat, rasuah dan penyelewengan, skandal akhlak dan moral,membawa kebobrokkan kepada sistem kehakiman,merampas kuasa di Perak dan pelbagai lagi persepsi negatif. Oleh itu,rakyat perlu menyedari UMNO akan berbuat apa sahaja untuk mengemis simpati rakyat dan menggunakan pelbagai isu sensitif untuk talian hayat politik sempit mereka.

Akhirnya, AMK Selangor yakin bahawa rakyat tidak mudah termakan dengan slogan UMNO Juara Rakyat kerana jelas bahawa trek rekod UMNO dulu,kini dan selama ini memang UMNO adalah juara rasuah politik dan banyak dasarnya menyusahkan dan membawa beban kepada rakyat dan negara.

Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan AMK Selangor